FOTO GALERİ

Pegasus uçağının kara kutusu çözüldü! İşte kazanın ayrıntıları

Türkiye'nin günlerce konuştuğu uçak kazasında son dakika gelişmesi! Sabiha Gökçen Havalimanı'na inişinden sonra duramayarak pistten çıkan ve 3 kişinin yaşamını yitirdiği 180 yolcunun yaralandığı Pegasus uçağının kara kutuları Almanya'nın Braunschweig şehrinde Kaza Soruşturma Bürosu (BFU) tesislerinde deşifre edildi. Gelen son dakika bilgisine göre Kara kutulardan olumsuz meteorolojik şartlardan pilotlar arasındaki koordinasyon sıkıntısına birçok konuya değinildi. İşte uçak kazasına ilişkin son dakika kara kutu raporları

  • 1
  • 21
Sabiha Gökçen havalimanı'nda gerçekleşen uçak kazasına ilişkin son dakika gelişmesi olarak çözülen kara kutu kayıtları ve rapor açıklandı.
  • 2
  • 21
BİRİNCİ PİLOT "ANLADIM" DEDİ AMA

Buna göre Kulenin uçağa önceki uçakların pas geçtiği bilgisini Türkçe verdiği ve o sırada iletişim başta olmak üzere yardımcı görevlerle ilgili ikinci pilotun Hollandalı olması nedeniyle bunu anlamadığı ve kendisinden yapması beklenen muhtemel uyarıyı yapamadığı ortaya çıktı.
  • 3
  • 21
Uçağın limitler içerisinde ve pilotların o an için risk almadan yaptığı normal iniş sonrası pistin son metrelerinde daha önceki iniş kalkışlar nedeniyle frenlemeye izin vermeyerek uçağın buz zemin üzerinde gibi kaydığı anlaşıldı. Pistin sonunda durma sahası yerine dik açılı bir yamaç bulunması ve yamacın kaymaması için yapılan duvar ise uçakta yangın çıkmasına neden oldu.
  • 4
  • 21
Kazanın üzerindeki perde, kara kutuların deşifre edilmesiyle aydınlanmaya başladı.

İşte kazaya sebep olan ve kara kutu deşifresiyle ortaya çıkan son dakika hatalar zinciri:

1. Olumsuz hava şartları nedeniyle Pegasus'un kaza yapan uçağına inişinden hemen önce yıldırım düştü. Yıldırımlara karşı donanımlı olan uçaklar bundan etkilenmiyor. Ancak her iki pilot da prosedür gereği konsantrasyonlarını yıldırımın uçağın aletlerine bir etkisi olup olmadığına odakladı.
  • 5
  • 21
KULE ÖNCEKİ UÇAKLARIN PAS GEÇTİĞİNİ İLETTİ, KAPTAN "ANLADIM" DEDİ AMA...

2. Bu sırada uçağı kaptan pilot kullanırken ikinci pilot ise iletişim ve aletlerin takibi görevine odaklanmıştı. Kule daha önceki iki uçağın pisti pas geçtiğini söyledi. Ancak bu uyarısını Türkçe yaptı. Kaptan "Anladım diye cevap verdi ancak iletişimden sorumlu Hollandalı ikinci pilot anonsu anlamadığı ve inişe saniyeler kaldığı için kokpitte koordinasyon bozuldu.
  • 6
  • 21
BAŞKA BİR UÇAK KALKIŞ YAPINCA İNEBİLECEKLERİNİ ZANNETMİŞLER!

3. Bu sırada bir başka uçak, kaza yapan uçaktan hemen önce aynı arka rüzgarla kalkış yaptı. Bu da pilotlara her şeyin normal akışı içerisinde olduğu hissini yarattı ve son dakika kararıyla inişe geçtiler.
  • 7
  • 21
4. O sırada arka rüzgar saatte 26.4 km süratle esiyordu. Pegasus Havayolları arka rüzgar pas geçme limiti saatte 28 km olduğu için pilotlar toleranslar içinde olan uçakla iniş kararı aldı.
  • 8
  • 21
5. Pistin uzunluğu 3 bin metre. Uçak, sanılanın aksine pistin ortalarına veya sonuna doğru sert olarak değil, normal bir mesafe olan pistin 705'inci metresine indi.
  • 9
  • 21
RÜZGAR 51 KM HIZLA İTMEYE BAŞLADI

6. Pilotlar uçak indiği anda normal frenleme yapmaya başladı. Uçağın sürati saatte 98 km sürate kadar düşmesine rağmen o anda aniden arka taraftan gelen rüzgarın sürati saatte 51 km'ye çıktı. Bu itiş sürati arttırdı.
  • 10
  • 21
HOSTESLER HER ŞEYİN NORMAL OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜ

7. Pilotlar yine de duracaklarından emin oldukları için sert frenlemeden vazgeçerek ıslak zeminde kaymamak için kendi aralarında konuşarak pistin ortasındaki değil sonundaki çıkıştan dönmeye karar verdi. Bu sırada kabin içerisinde her şey normal olup uçak yavaşladığı için hostesler "Telefonlarınızı kullanabilirsiniz" anonsu yaptı.
  • 11
  • 21
FREN YAPTIKLARINDA...

8. Pilotlar sıklıkla kullanılmayan pistin sonundaki dönüşe doğru geldiklerinde iyice yavaşlamak için tekrar fren yaptı. Ancak muhtemelen uçak, pist üzerinde bulunan daha önceki yüzlerce iniş kalkışla oluşan lastik izlerinin üstüne inince kaymaya başladı ve hız hiç kesilmedi.
  • 12
  • 21
HIZ AZALMAYINCA PİLOTLAR SORUN OLDUĞUNU ANLADI

9. Sorun tam olarak bu anda başladı ve pilotlar bir anormallik olduğunu bu sırada anladı.
  • 13
  • 21
UÇAK HİÇ YAVAŞLAMADI

10. Pilotlar sert frene geçmelerine rağmen uçak 17 saniye boyunca pistin son 700 metresini kayarak ve hiç yavaşlamayarak katetti. Bu süre ve mesafe normal zemin olması halinde daha hızlı bir uçağın bile durması için gayet yeterliydi.
  • 14
  • 21
11. Pistin sonunda "stop way" adı verilen bu gibi durumlarda uçağı hasar almadan durduracak yumuşak toprak zeminli saha yerine dik eğim bulunması nedeniyle uçak aşağıya yuvarlandı.
  • 15
  • 21
İSTİNAT DUVARI HASARI ARTTIRDI AMA YANGINI ÖNLEDİ

12. Dik zeminin kaymaması için yapılan istinat duvarı uçağın parçalanmasına ve hasarın artmasına neden oldu. Ancak yetkililer bu durumun aynı zamanda uçağın motorlarının koparak gövdeden ayrılmasına neden olduğu ve böylece uçakta yangın çıkmadığı görüşünde de birleşiyorlar.
  • 16
  • 21
(Sabah)
  • 17
  • 21
  • 18
  • 21
  • 19
  • 21
  • 20
  • 21
  • 21
  • 21