"Boğazın gerdanlığı" Çanakkale 1915 için çalışmalar hızlandı
Dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü olacak "1915 Çanakkale Köprüsü" için boğazın her iki yakasındaki kara bağlantı noktalarında tamamlanan sondajların ardından çalışmalar hızlandı.
Karayolları Genel Müdürlüğü yetkililerinden edinilen bilgilere göre, Anadolu yakasındaki Lapseki'nin Şekerkaya mevkisi ile Avrupa tarafındaki Gelibolu'nun Sütlüce mevkisi arasına inşa edilecek köprü, Çanakkale Boğazı'nın ilk, Marmara Bölgesi'nin 5. asma köprüsü olarak hizmet verecek.
2 bin 23 metre orta açıklık, 770'er metre yan açıklıklar, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle köprünün toplam uzunluğunun 4 bin 608 metre olması öngörülüyor. "2x3" şeritli olarak trafiğe hizmet verecek köprünün tabliyesi ise yaklaşık 45,06 metre genişlikte ve 3,5 metre yükseklikte olacak. Tabliyenin her iki tarafında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları yapılacak.
DÜNYANIN EN BÜYÜK ORTA AÇIKLIKLI ASMA KÖPRÜSÜ
Tamamlandığında "dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü" unvanına sahip olacak köprü için 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 10 alt geçit köprüsü, 33 üst geçit köprüsü, 6 köprü, 43 alt geçit, 115 çeşitli ebatlarda menfez, 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa edilecek.
Boğazın gerdanlığı olarak nitelendirilen köprünün inşaatının başlamasıyla birlikte bölgedeki şantiye kurulum çalışmaları hızlandı. Kuru havuz imalatları kazı çalışmaları tamamlanıp grobeton ve seçme malzeme tesviye çalışmalarına ise devam ediliyor. Köprü kule kesonlarının oturacağı konumlarda deniz dibi tarama çalışmaları da tamamlandı. Asma köprüde ve otoyol güzergahında yapılacak proje çalışmaları ise görevli ekiplerce sürdürüyor. 19 Aralık'ta başlanan kamulaştırma çalışmaları ise sürüyor.
"BÖLGEMİZİ ÇOK ÖNEMLİ BİR KONUMA TAŞIYACAK"
Lapseki Belediye Başkanı Eyüp Yılmaz yaptığı açıklamada, köprünün, Trakya'dan Ege ve Akdeniz'e uzanan ulaşım hattında Çanakkale'yi Marmara Bölgesi'nde çok önemli konuma taşıyacağını söyledi. Yılmaz, 10 milyar liranın üzerinde yatırımla hayata geçirilecek köprünün temelinin 18 Mart'ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım tarafından atıldığını hatırlatarak, bölgedeki sondaj çalışmalarının tamamlanmasıyla fiziki çalışmalara başlandığını söyledi
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan'ın da katılımıyla Danimarka'nın başkenti Kopenhag'daki FORCE Technology Test Laboratuvarı'nda bir süre önce yapılan 1915 Çanakkale Köprüsü Kule Rüzgar Tüneli testinin başarıyla tamamlandığını anlatan Yılmaz, şöyle konuştu:
"Köprümüz gün gün, adım adım tamamlanacak. Kara noktalarındaki işlemler devam ediyor. Rüzgar testini de köprü başarıyla tamamladı. Bölgemizde esen en kuvvetli rüzgarın katbekat üstü hızdaki rüzgara dayanabilecek bir güce sahip olacak bu köprü. Şu anda hem Avrupa kıtasındaki Gelibolu noktasında hem de Asya kıtasındaki Lapseki noktasında çalışmalar sürüyor. Gelibolu'da fiziki çalışmalarımız hızlandı. Lapseki'de de fiziki çalışmalar başlayacak."
Yılmaz, ekiplerin bölgede şantiyelerin kurulacağı noktaları belirlediğine de değinerek, "Şantiyelerin kurulmasıyla birlikte harç karıştırılmaya başlanacak. Bunun beraberindeki süreçte köprünün inşasıyla ilgili çalışmalar hızlı bir şekilde başlamış olacak. Biz verilen tarihte köprünün tamamlanacağını düşünüyoruz" ifadelerini kullandı.
Çanakkale'ye bir boğaz köprüsü gerekliliğinin yaklaşık 30 yıldır konuşulduğunu vurgulayan Yılmaz, şunları kaydetti:
Rüzgarlı havada ulaşım duruyordu, herkes isyan ediyordu. Çanakkale'de 30 yıldır 'boğaz köprüsü olması lazım, yapılması lazım' diyoruz. Ama nasip bugünlereymiş. Nasip AK Parti hükümetineymiş. Köprü lazım diye sürekli konuştuk. Bütün siyasetçiler konuştu. Yeni değil ki 30 yıldır sürekli konuşulan konuydu bu. Köprünün temelinin atılmasıyla beraber elbetteki bölgede faaliyette bulunan hem esnafımız hem de vatandaşımız büyük bir memnuniyet içinde. Bölgemize çok büyük katma değer kattı, katmaya da devam edecek.
Hem Gelibolu tarafında hem de Lapseki tarafında her anlamda hareketlilik sağlayacak. Bu hareketlilikle beraber hem bölgenin turizmine, hem ekonomisine önemli fayda sağlayacağını düşünüyoruz.
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ'NÜN SON HALİ GÖRÜNTÜLENDİ
Çanakkale 1915 Boğaz Köprüsü için çalışmalar hem Avrupa hem de Asya yakasında tüm hızıyla sürüyor. Köprünün denizin içinde inşa edilecek ayaklarının yapımında kullanılmak üzere Gelibolu İlçesi Sütlüce mevkisinde kurulan şantiyede kuru havuz çalışmaları devam ederken, Lapseki İlçesi Şekerkaya mevkisinde ise, karada sondaj çalışmaları yapılıyor.
2023 yılında tamamlanması planlanan 1915 Çanakkale Köprüsü, 2023 metre ayak açıklığıyla dünyanın en büyük asma köprüsü olacak. Temeli geçtiğimiz 18 Mart tarihinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım tarafından törenle atılan 1915 Çanakkale Köprüsü için uzun süre denizde sondaj çalışmaları yapıldı.
Bu çalışmaların tamamlanmasıyla birlikte, 2023 metrelik ayak açıklığıyla dünyanın en uzun asma köprüsü için Çanakkale Boğazı'nın Avrupa yakasındaki Gelibolu İlçesi ile Asya'daki Lapseki ilçelerinde çalışmalar da hızlandı.
Köprü için ilk şantiye Gelibolu İlçesi Sütlüce mevkiinde kuruldu. Gelibolu Kaymakamı Hakan Kılınçkaya, köprü inşaatının, ikisi Türk, ikisi Kore olmak üzere toplam dört firma tarafından ortaklaşa yapıldığını belirtti. Kaymakam Kılınçkaya, köprünün, Gelibolu'ya ekonomik bakımdan son derece fayda sağlayacağını ve deniz taşımacılığına olumsuz bir yönünün olmadığını da söyledi.
KÖPRÜ AYAKLARI İÇİN KURU HAVUZ YAPIMI SÜRÜYOR
Köprünün ayaklarının yapımında kullanılacak Kuru Havuz çalışmalarının devam ettiği Sütlüce mevkiindeki şantiyede şuan için 110 kişinin çalıştığını ifade eden Kaymakam Hakan Kılınçkaya, şu açıklamalarda bulundu:
"Köprü inşaatı, 24 saat esasına göre çift vardiya şeklinde tüm hızıyla devam ediyor. 170x270 ebatlarında, 15 metre derinliğinde kuru havuz yapımı sürüyor. Bu havuzlar deniz üzerinde yüzdürülerek köprü ayakları bu havuz içerisine inşa edilecektir. Özel niteliklere sahip, Lüksemburg'dan ithal edilen 3146 demir kazık ile kuru havuz yapılmaktadır. Bu yılsonuna kadar kuru havuz yapım işi bitirilecektir. Uzunluğu viyadüklerle birlikte 5.2 kilometre olacak köprünün, 2023'te bitirilmesi hedeflenmekte."
DÜNYANIN EN UZUN ASMA KÖPRÜSÜ OLACAK
1915 Çanakkale Köprüsü, ayakları arasındaki açıklık 2 bin 23 metre. Köprü bu özelliği ile dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprü tabliyeleri 36 metre genişlikte ve 5 metre yükseklikte planlanıyor. Köprünün toplam boyu ise 3 bin 869 metre olacak. Köprü üzerinde 2x3 taşıt şeridi bulunacak.
Ayakları deniz içine inşaat edilecek 1915 Çanakkale Köprüsünün Lapseki tarafındaki yaklaşım viyadüğü 650 metre, Gelibolu tarafındaki yaklaşım viyadüğü ise 900 metre uzunluğunda olacak. Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu Projesi Malkara-Çanakkale (1915 Çanakkale Köprüsü dahil) kesimi, yap-işlet-devret modeli kapsamında ihale edilmişti.
Köprü için yapılan ihalede en düşük süreyi Daelim (Kore)-Limak-SK (Kore)-Yapı Merkezi OGG teklif etmişti. Ortak girişim grubu köprü ve otoyol yapımı için 10 milyar 354 milyon 576 bin 202 lira proje bedeli ve 5,5 yıllık yapım süresi dahil toplam 16 yıl 2 ay 12 gün işletme süresi teklif etmişti.
Köprü ve 100 kilometrelik kısmın 2023'te hizmete açılması hedeflenen otoyolun, toplam uzunluğu 354 kilometre olacak. Yol, İstanbul Silivri'den başlayıp, Balıkesir'in Balya ilçesindeki otobanla birleşecek.
Otoyol projesi kapsamında Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün yanı sıra toplam 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt ve üst geçit köprüsü yapılacak. Köprüden geçiş ücretinin ise otomobiller için 15 Euro artı KDV olması planlanıyor.