Mobilyada yatırıma geliyorlar

'2023'e kadar 3 milyar dolarlık mobilya yatırımı geliyor' MOSFED Başkanı Ahmet Güleç, milyar dolar cirolu global mobilya markalarının üretimlerinin bir kısmını Uzakdoğu'dan Türkiye'ye kaydırma planları yaptığını belirterek, “2023'e kadar 3, 2030 yılına kadar 10 milyar dolarlık yatırım gelir” dedi.

Mobilyada yatırıma geliyorlar

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

Pandemiyle birlikte Türkiye, dünya mobilya sektörünün kadrajına girdi. Çin ve Uzakdoğu'daki üretimlerini çeşitlendirmek ve batıya kaydırmak isteyen büyük sektör oyuncularının, Türkiye'de üretim fırsatlarını araştırmaya başladığını söyleyen Mobilya Dernekleri Federasyonu (MOSFED) Başkanı Ahmet Güleç, "Şu anda 2 Amerikalı şirketin gizlilik anlaşması çerçevesinde yürüttüğü görüşmelerde sona yaklaşıldı. 2023'e kadar İnegöl ve Kayseri'ye 3 milyar $'lık mobilya yatırımı gelecek" diye konuştu.

Pandemide pek çok kişinin mobilyalarını yenilediğine şahit olduk. Sektör büyüdü mü geçen yıl?

Evde oturdukça insanlar mobilyalarını yenileme ihtiyacı hissetti. 3 ay kapalı kaldıktan sonra haziran ayından itibaren işler hareketlendi. 75 gün çalışmamamıza rağmen 3.5 milyar dolarlık ihracat hedefimizi yakaladık. İç piyasada da 50 milyar TL ciro yaptık.

2020'de bu talep devam etti mi?

Mobilya satın alma ailece alınan bir karar. Haftasonlarının kapalı olması, bizi çok etkiledi. Hammadde fiyatlarındaki artış, da 2020'ye göre iyi sonuçlar yakalamamıza engel oldu. Sene başında 80 milyar dolar hedef koymuştuk ancak 70 milyar TL'ye ulaşabileceğiz. Adet bazında geçen yıla göre yüzde 10 düşüşümüz olacak. Önümüzdeki yıl ise iç piyasada 100 milyar TL'lik potansiyelimiz var. BDDK'dan tek isteğimiz, 9 ay taksit kararının 12'ye çıkarılması.

İhracatta durum nasıl?

Kasım ayı itibarıyla geçen yılki ihracat rakamını aştık. Bu sene 4.3 milyar dolara ulaşacağız. Orada da hedefimiz 4.5 milyar dolara ulaşmaktı. Ancak hammadde temini sorunları buna engel oldu. Mobilya sektörü şu anda dünya pazarından yüzde 2 pay alıyor. Ve Türkiye'nin hiçbir sektör global ticaretten bu seviyede pay almıyor.

Bu oran artabilir mi?

2022 için 5.5 milyar dolar ihracat hedefimiz var. Ama orta vadede dünya ticaretindan aldığımız payı yüzde 5'e kadar çıkaracağımızı düşünüyoruz. Dünya üretimi 2030'da 500 milyar doları aşacak. Bunun da yüzde 50'si uluslararası ticarete konu olacak. Yani 250 milyar dolarlık hacmin yüzde 5'i yani 12.5 milyar dolar bize gelecek.

VAROŞLARDA KALMIŞTIK

Nasıl artıracağız bu payı, sektörün yurtdışında atılımları var mı?

'Geçmişte nerelerde yanlış yaptık' diye baktığımızda, küçük pazarlara odaklanmanın hata olduğunu gördük. Üreticilerimiz Türk Cumhuriyetleri, Ortadoğu gibi pazarlar için çok çeşitli mallar ürettiler. Hem pazarlama gücünü dağıttılar hem vakit harcadılar. Markalarımız şimdiye kadar Avrupa'nın varoşlarında kalmıştı. Şu anki yeni girişimcimiz Avrupa'nın göbeğine gidiyor. Fransa'da Fransıza, Almanya'da Alman'asatış yapıyor.

Bunun sonuçlarını almaya başladılar mı peki?

Piramitin altında uzun kaldık. Artık üstlere çıkmaya hazırız. Amerika'ya ihracatımız bu yıl yüzde 80, Almanya'ya ihracatımız yüzde 60, İngiltere'ye yüzde 75 artıyor. Sonraki hedefimiz buralarda 2 kat büyümek. 2022'de ABD'de 1 milyar dolara ulaşırız. 2023'te de 2 milyar dolara çıkacak potansiyelimiz var.

Mobilya sektörü 2000 yılında dünyaya 160 milyon $ ihracat yapıyordu. Buna karşılık 260 milyon ithalatımız vardı. Bu yılsonunda ihracatımız 4.2 milyar $, ithalatımız 350-400 milyon $ olacak. Yani neredeyse 4 milyar dolar dış ticaret fazlası veriyoruz.

2022'DE EVLENECEKLER MOBİLYAYI ŞİMDİDEN ALSIN

Hazır giyim sektörü bugün 100 TL olan ürün, 7-8 ay sonra 170 TL olacak diyor. Sizde de zam beklentisi var mı?

Zamanında navlun maliyetlerinden çok şikayetimiz vardı. Duayyen bir konteynercimiz dedi ki, 'Konteyner bulduğunuz anda yükleyin. Çünkü fiyatlar bir daha düşmeyecek". Biz onun tavsiyesini dinledik. Ben de tüketicilere diyorum ki; mobilya ihtiyacınız varsa, beğendiğiniz anda satın alın, çünkü bir daha bu fiyatları bir daha bulma imkanınız olmayacak. Maalesef bunu üzülerek söylüyorum ama 2022'de evlenecekler mobilyalarını şimdiden ısmarlasın. Çünkü seneye bu fiyatları bulamayacaklar.

ÇOK DERNEK DİNAMİZM GÖSTERGESİ

Mobilya sektöründe yeni oluşumlar var. Yakın zamanda yeni bir dernek daha kuruldu. Sektörde ayrışmalar mı var?

Türkiye mobilya sektörünün 2000 yılından bu yana dünyaya açık bir perspektifi var. Girişimcimiz dünyayı keşfetti, fuarları keşfetti, teşkilatlanmayı öğrendi. Çok sayıda dernek de kuruldu. Bunu sektörün dinamizminin bir göstergesi olarak görmek lazım. Fikir ayrılıkları da olabilir. Başka dernekler de kurulabilir. Sonuçta sektörün en önemli hedefi, Türk mobilyasını dünyaya tanıtmak. 2010'da dünya pazarından yüzde 1 pay alırken bugün 2 pay alıyoruz. 2030'da da bunu yüzde 5'e çıkaracağız.

DÜNYA DEVLERİ YOLDA

Pandemi, birçok sektörde üretimin Türkiye'ye kaymasını sağladı. Mobilyada Türkiye'ye yeni yatırımların gelmesi öngörülüyor mu?

Global markaların üretim süreçlerinin bir kısmının Türkiye'ye taşınmasının tartışıldığı bir dönemdeyiz. Tabii bu görüşmelerde gizlilik sözleşmeleri imzalandığı için isim veremem. Ama Kayseri'de, İstanbul'da, İnegöl'de ve Ankara'daki mobilya organize sanayilerinde yer arama aşamasında olan büyük Amerikalı ve Avrupalı şirketler var. Milyar dolar cirolu şirketler, üretimlerinin bir kısmını Çin ve Uzakdoğu'dan Türkiye'ye kaydıracaklar. Sıfırdan yatırım yapacaklarla birlikte mobilyada 2030'a kadar Türkiye'ye 10 milyar dolardan fazla yatırım gelir. 2023'e kadar da rakam 3 milyar doları bulur. Burada bir yer sıkıntısı var. Sanayi arsası sorunu var. Mobilya İhtisas Organize Sanayi Bölgelerini yaygınlaştırmak lazım. Eğer bu yaygınlaşırsa tarih 2030'dan öne de çekiliebilir.

Tüm Ekonomi haberleri için tıklayın