Uber son dakika yasaklandı mı? Uber kimin Uber sahibi kimdir?

İstanbul'da UBER ile taksiciler arasında büyük bir savaş var. Bugün Uber davası görülüyor peki nedir bu UBER? Uber kimin ve sahibi olan Garret Camp ve Travis Kalanick kimdir? İşte Uber ve korsanla zengin olan sahipleri; UBER'e erişimin engellenmesi için açılan davanın ilk duruşması bugün Çağlayan'daki adliyede görüldü. Taksi şoförleri dava öncesi adliyeye çıkarma yaptı. Taksiciler erişim yasağı uygulanması için dilekçe sunarken, UBER süre talep etti. UBER'e savunma için 2 hafta süre verildi, mahkeme ertelendi. UBER'in sahipleri tahmin edeceğiniz gibi ABD vatandaşı. 2 kişi tarafından kurulan Uber'in kamuoyu önüne sıkça çıkan sahibi Travis Kalanick. Şirketin CEO'su da olan Travik Kalanick 41 yaşında ve sıfırdan Forbes'in en zenginler listesine girmiş durumda. Travis Kalanick'in kişisel serveti 4.8 milyar dolar. Uber'in perde arkasında kalmayı tercih eden diğer sahibi de Garret Camp. 39 yaşında Forbes'in en zenginler listesine giren Garret Camp'ın kişisel serveti 4.8 milyar dolar. Sahiplerini 9 yılda en zenginler listesine sokan Uber, İstanbul'un ulaşım rantından pay kapmak istiyor. Tüm kavga da işte bundan çıkıyor. Bu arada AKILLI telefonlar üzerinden araç çağırma şirketi Uber, İstanbul'daki taksicilerin saldırılarından sonra ilk açıklamayı yaptı. Şirketin global merkezinden yapılan açıklamada, ''Önceliğimiz bu zor zamanlarda, Uber sürücü ortaklarımızın yanında durmak, onlara gereken hukuki yardımı sağlayıp destek olmaktır'' denildi.

İstanbul'daki Uber-taksici kavgasının arka planında 30 milyar liralık plaka kavgası var. Yıllık cirosu 5 milyar liraya ulaşan taksiler bu pazarda rakip istemiyor. Taksiciler biz vergi veriyoruz, Uber vermiyor diyor? Korsan taksinin 'markalaşmış' hali olan Uber, taksilerden daha ucuza hizmet verip gidilecek yer seçmeyince hızla popüler oldu. Taksiler başa çıkamadıkları Uber'ler ile davalık oldular. Bugün ilk duruşma görülde ve mahkeme UBER'e savunma için süre verdi. Peki neyin nesi bu UBER, sahipleri hangi ülke vatandaşı ve kimdir? Uber nedir sorusu, uygulamanın Türkiye'de tartışma konusu olmasıyla birlikte daha fazla sorulmaya başlandı. Peki, Uber nedir, nasıl kullanılır? Uber uygulaması ile gerçekleştirilen taşımacılık hizmetinin normal taksi ya da toplu taşımadan farkı nedir?  Uber, bir akıllı telefon uygulamasıdır. Telefona yüklendikten sonra kullanıcılara gidecekleri yerlere kadar eşlik edecek ulaşım aracını tespit etme, bulma, çağırma, fiyatını ve güzergahını belirleme hizmeti vermektedir. Kullanıcı gideceği yere taksi, lüks araç, tekne ya da herhangi bir araç ile gitme seçeneklerine sahip olabiliyor.

UBER DAVASINDA FLAŞ KARAR

UBER'e erişimin engellenmesi için açılan davanın ilk duruşması bugün Çağlayan'daki adliyede görüldü. Taksi şoförleri dava öncesi adliyeye çıkarma yaptı. Taksiciler erişim yasağı uygulanması için dilekçe sunarken, UBER süre talep etti. UBER'e savunma için 2 hafta süre verildi, mahkeme ertelendi.

UBER'İN SAHİBİ TRAVIS KALANICK KİMDİR

UBER'in sahipleri tahmin edeceğiniz gibi ABD vatandaşı. 2 kişi tarafından kurulan Uber'in kamuoyu önüne sıkça çıkan sahibi Travis Kalanick. Şirketin CEO'su da olan Travik Kalanick 41 yaşında ve sıfırdan Forbes'in en zenginler listesine girmiş durumda. Travis Kalanick'in kişisel serveti 4.8 milyar dolar.

UBER'İN SAHİBİ GARRET CAMP KİMDİR ?

Uber'in perde arkasında kalmayı tercih eden diğer sahibi de Garret Camp. 39 yaşında Forbes'in en zenginler listesine giren Garret Camp'ın kişisel serveti 4.8 milyar dolar. Sahiplerini 9 yılda en zenginler listesine sokan Uber, İstanbul'un ulaşım rantından pay kapmak istiyor. Tüm kavga da işte bundan çıkıyor.

UBER’e trafikten men cezası geliyor

Tasarı ile 'izin belgesindeki faaliyet alını dışında' yolcu taşımacılığı yapanlara yönelik yaptırımlar artırılacak. Tasarı yasalaştığında bu tür araçlar trafikten men edilebilecek. Tartışmaların kaynağında UBER uygulamasındaki araçların mevzuata aykırı olarak D2 belgesi ile taksi gibi yolcu taşımacılığı yaptığı iddiası var. Bakanlık kayıtlarına göre 2017'de yetki belgesi dışında (korsan ve UBER dahil) yolcu taşımacılığı yapan 4 bin 136, 2018 ocak ayında 811 ve şubat ayında da 1.100 araca idari cezası kesildi. Ancak araç sahipleri ile sürücülerin farklı olması sebebiyle, Anayasa Mahkemesi'nin emsâl kararları gereği, bu tarz yetki dışı taşımacılık yapan araçlar trafikten men edilemiyordu.

Ceza yetersiz'

Yetkililer ve konunun tarafları, bu durumun korsan veya yetkisiz yolcu taşımacılığı ile mücadeledeki en temel sorunlardan biri olduğunu, idari para cezası uygulansa bile aracın trafikte faaliyetlerine devam ettiğini ve genellikle idari para cezalarının ödenmediği değerlendirmesinde bulundu. UBER gibi şirketlerin, para cezalarını kendilerinin ödediği, ayrıca sorunun hukuksal olarak karmaşıklığı nedeniyle idari para cezalarının bazen iptal edildiği belirtildi.

30 gün süreyle men edilecek

Tasarı yasalaştığında izin belgesinde belirtilen alan dışında faaliyet gösterenler için (UBER de bu kapsamda değerlendiriliyor) uygulanacak idari para cezasına ilave olarak aracın işleteni veya sahibi, aracının yetkisiz yolcu taşımacılığında kullanılmaması için tedbir almak ve denetimini yapmakla yükümlü kılınacak. Araç kullanıcısının, aracın sahibi olup olmadığına bakılmaksızın araçların 30 gün süreyle trafikten men edilmesi sağlanacak.

Saldırılar sonrasında Uber'den ilk açıklama!

AKILLI telefonlar üzerinden araç çağırma şirketi Uber, İstanbul'daki taksicilerin saldırılarından sonra ilk açıklamayı yaptı. Şirketin global merkezinden yapılan açıklamada, "Önceliğimiz bu zor zamanlarda, Uber sürücü ortaklarımızın yanında durmak, onlara gereken hukuki yardımı sağlayıp destek olmaktır" denildi.

UBER araçlarına yapılan saldırılardan sonra şirketten ilk açıklama geldi. Hürriyet'e özel olarak globalden yapılan açıklamada, "Önceliğimiz bu zor zamanlardaSaldırılar sonrasında Uberden ilk açıklama

Uber sürücü ortaklarımızın yanında durmak, onlara gereken hukuki yardımı sağlayıp destek olmaktır. 

Türkiye’deki operasyonlarımıza, sorumlu bir iş ortağı olarak, sonuna kadar bağlıyız. En çok önem verdiğimiz konuların başında, yerel paydaşlarla beraber çalışarak, birlikte daha akıllı ve çevre dostu şehirler yaratmak geliyor. Buna taksiciler de dahil olduğu için Taksi ürünümüz mevcut. 

Türkiye’de taksicilerin Uber’in teknolojisinden faydalandığı bu işbirliğinin çok büyük bir potansiyeli olduğu inancındayız" denildi.

SAYI 2 BİNİ AŞTI

Ayrıca şirketten yapılan açıklamada Uber'in bulunduğu tüm ülkelerde yerel regülasyonlara uygun olarak faaliyet gösterildiği ve her ülkenin vergi düzenlemelerine uyulduğu vurgulandı.

2014 yılında Türkiye'ye açılan Uber, şu anda iki farklı araç tipiyle hizmet veriyor. Bunlardan biri Mercedes Vito gibi lüks hafif ticari araçlar. Diğeri de taksi platformu. Şirketten paylaşılan bilgilere göre taksi platformunda hizmet veren taksilerinin sayısı 2 bini aştı.

UBER NEDİR? NASIL KULLANILIR? NORMAL TAKSİDEN FARKI NEDİR?

Uber nedir sorusu, uygulamanın Türkiye'de tartışma konusu olmasıyla birlikte daha fazla sorulmaya başlandı. Peki, Uber nedir, nasıl kullanılır? Uber uygulaması ile gerçekleştirilen taşımacılık hizmetinin normal taksi ya da toplu taşımadan farkı nedir?  Uber, bir akıllı telefon uygulamasıdır. Telefona yüklendikten sonra kullanıcılara gidecekleri yerlere kadar eşlik edecek ulaşım aracını tespit etme, bulma, çağırma, fiyatını ve güzergahını belirleme hizmeti vermektedir. Kullanıcı gideceği yere taksi, lüks araç, tekne ya da herhangi bir araç ile gitme seçeneklerine sahip olabiliyor.

Nereye gidileceği ilk etapta sisteme yazıldığı için şoföre nereye gideceğinizi tarif etmekle uğraşmaya gerek kalmıyorç Uber ulaşım hizmeti kredi kartı ile döeme imkanı sağladığı için nakit para bulundurma zorunluluğunu da ortadan kaldırmış oluyor. Araç arayanlar ile araç sahiplerini buluşturan sistem Uber, dünyada İstanbul ile birlikte 315 ülkede hizmet veriyor.Yaklaşık 1 yıldır İstanbul'da kullanılmakta olan Uber, önümüzdeki yaz Çeşme ve Bodrum'da özel tekne bulma ve çağırma seçenekleriyle hizmet vermeye hazırlanıyor.

UBER UYGUAMASININ FARKLARI NEDİR?

ABD'li Uber şirketi akıllı telefonlara indirilen uygulama üzerinden taksi ya da lüks araç, hatta tekne hizmeti sağlıyor. Araca ihtiyacı olanlar ile araç sahibi olanları biraraya getiren uyglama, normal taksi ve toplu taşıma hizmetlerinden bazı farklılıklar gösyeriyor. Öncelikle kullanıcı gideceği yeri ve aracı sistem üzerinden seçip belirleyebiliyor. Gideceği yeri tarif etmesine gerek kalmamakla birlikte, ne kadar sürede gidebileceğini de görebiliyor. Aynı zamanda gideceği aracı ve şoförü de kendisi seçebiliyor. Uber uygulamasının bir diğer avantajı da ödeme yöntemi olarak kredi kartının kullanılabiliyor olması. Ödemen kredi kartı ile de yapılabiliyor ve kullanıcının yanında nakit taşıma zorunluluğu kalmamış oluyor. 

UBER NASIL KULLANILIR?

Uber’i kullanmak için ilk olarak hizmete üye olmak gerekiyor. Dilerseniz Uber.com sitesinden, dilerseniz de Android veya iPhone uygulamasından üye olabiliyorsunuz. Sonrasında bir araca ihtiyaç duyduğunuzda, uygulama üzerinden alınmak istediğiniz konumu seçiyorsunuz. Konumunuza göre araç talep ettiğinizde, bir sürücü talebinizi üstleniyor. Bundan sonra da gitmek istediğiniz yeri seçiyorsunuz ve sadece beklemek kalıyor. Dilerseniz varış noktasını seçtikten sonra, daha araç gelmeden bile yolculuğun ne kadar tutacağını görebiliyorsunuz.

Gümrük ve Ticaret Bakanlığı UBER için düzenleme getirecek

UBER şirketi ile İstanbul’da taksiciler arasında yaşanan tartışmanın ardından Gümrük ve Ticaret Bakanlığı devreye girdi. Mevzuatta, UBER uygulamasının yeri olmadığını belirten bakanlık yetkileri, “İlk kez böyle bir sorun ile karşılaşıyoruz. Bakanlığımız açısından baktığımızda ‘teşebbüs hürriyeti’ var ancak hızlı şekilde konuyu gözden geçireceğiz ve bir düzenleme yapmamız gerekiyorsa yapacağız” dedi. Taksiciler, dünyada pek çok ülkede olduğu gibi Türkiye’de de faaliyet gösteren şirketin vergisiz çalıştığını ve haksız kazanca yol açtığını savunuyor. UBER ise hizmete sadece özel yazılımla aracılık ettiğini ve kendi sistemine bağlı çalışan şoförlerin gelir vergisi ödediğini belirtiyor.

Gazete Habertürk'ten Esra Nehir'in haberine göre UBER uygulamasını “teşebbüs hürriyeti çerçevesinde ticari bir faaliyet” olarak değerlendiren Gümrük ve Ticaret Bakanlığı yetkilileri, “Bugüne kadar böyle bir sorunla karşılaşmadık. Hem yerel yönetimlerin hem bizim alanımız. Hızlı bir şekilde konuyu inceleyip değerlendirmemizi tamamlayacağız. Düzenleme yapmamız gerekirse yapacağız” diye konuştu. Gerekli izinlerin Ulaştırma ve İçişleri bakanlıklarından alındığını kaydeden yetkililer ise, “Aynı zamanda ticari taksilerde de bir tahdit var. Belediye demiş ki ‘İstanbul’da ticari taksi sayısını şu kadar tutacağım. Bu taksiler de şu kadar katılım payı verecek. Ayrıca T plaka alacaksın’. Ancak bu araçlar ticari taksi sayılmıyor ve T plakaları yok” dedi.

 
‘SADECE D2 BELGESİ VERİYORUZ’
 
Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, “Biz sadece aracın standartlara uygunluğuna bakıyoruz. Standartları taşıyana D2 belgesi veriyoruz” dedi.
 
‘SARI TAKSİNİN UBER’E KAYITLI OLMASINA KARŞI DEĞİLİZ’
 
UBER’den yapılan açıklamaya göre, İstanbul’da şirketin sistemine kayıtlı yaklaşık 5 bin sürücü bulunuyor. Bunların 3 bini, ‘XL’ olarak tanımlanan ve müşterilerin çoğunlukla tercih sebebi olan 10 kişilik oturma kapasitesine sahip siyah renkli minibüsler ile taşımacılık yapıyor. İşin ilginç kısmı ise, geriye kalan 2 bin UBER sürücüsünün sarı taksilerde çalışıyor olması. Konu ile ilgili Habertürk’e konuşan taksi plakası piyasasının sayılı şirketlerinden Kale Ticaret’in yetkilileri, “Sarı taksilerde çalışan şoförlerin UBER ya da benzeri uygulamalara kayıtlı olmasına karşı değiliz. Siyah minibüsler ile taksi plakası olmadan taşımacılık yapanlara karşıyız” dedi.
 
Uber 83 ülkede 632 şehirde faaliyette.
 
50 milyon kullanıcısı olan şirkete dünyada kayıtlı 7 milyon sürücü var. (Digital Marketing Ramblings)
 
Uber'in İstanbul'da kayıtlı 5 bin sürücüsü var.
 
Şirketin yaklaşık piyasa değeri 50 milyar dolar.
 
İstanbul’da kayıtlı 18 bin taksi plakası bulunuyor.