Sahibinden 2.el arabalar çok satanlar Sahibinden acayip satan otolar hangileri? Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerinden derlediği bilgiye göre, trafiğe kayıtlı araç sayısı temmuz ayı sonu itibarıyla geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4,45 artarak 21 milyon 763 bin 103'ten 22 milyon 731 bin 759'a yükseldi. Söz konusu taşıtların yüzde 54,3'ünü otomobil, yüzde 16,4'ünü kamyonet, yüzde 14'ünü motosiklet, yüzde 8,2'sini traktör, yüzde 3,7'sini kamyon, yüzde 2,1'ini minibüs, yüzde 1'ini otobüs, yüzde 0,3'ünü özel amaçlı taşıtlar oluşturdu. Temmuzda trafiğe kaydı yapılan 96 bin 562 taşıt içinde otomobil yüzde 58,2 ile ilk sırayı aldı. Temmuzda trafiğe kaydı yapılan 56 bin 151 otomobilin yüzde 17,9'unun Renault, yüzde 9'unun Volkswagen, yüzde 8,2'sinin Hyundai, yüzde 8'inin Fiat, yüzde 6,6'sının Dacia, yüzde 6,3'ünün Toyota, yüzde 5,3'ünün Peugeot, yüzde 5,2'sinin Ford, yüzde 5,1'inin Honda, yüzde 4,9'unun Opel, yüzde 23,6'sının diğer markalardan oluştuğu görüldü. Geçen yılın aynı ayında trafiğe kaydı yapılan otomobiller içinde yüzde 18,3 paya sahip Renault ile yüzde 11 paya sahip olan Volkswagen'in oranlarındaki düşüşe karşın, Hyundai payını yüzde 7'den yüzde 8,2'ye taşıyarak tercihlerde üçüncü sıraya yerleşti.
İkinci el araba satın alırken verdiğimiz paraya değen, güvenli ve iyi bakılmış bir araç bulmayı isteriz. Almayı düşündüğünüz arabayı güvendiğiniz bir servise zaten göstermelisiniz ama burada anlatacağımız küçük bazı tüyolara dikkat ederek eleme yapabilirsiniz.
İşte size zaman kazandıracak ve ikinci elde doğru tercihi yapmanızı kolaylaştıracak ipuçları:
1.Boya
Boyalı yüzeyde çukurluklar, çizikler ve çürükler olup olmadığı ilk bakmanız gerekenler. Yüzeyde özellikle uçlarda eğer macun ve boya işlemi yapıldıysa kabarıklıklar oluşur, elinizi gezdirerek bunu kolayca anlayabilirsiniz.
Paslanmaları fark etmek, onları özellikle arıyorsanız genelde kolaydır. 2.el arabada gövdenin yan kısmında kasa hatlarında arkaya doğru bir dalgalanma olup olmadığına da mutlaka bakın, eğer varsa araç mutlaka bir boya işlemi görmüş demektir.
2.Kaporta
2.el arabayı incelemek için acele etmeden, dikkatlice bakmak sizi ilerideki masraflardan kurtarır. Ön cam kenarı çatlaklar, çizik, ezik, paslanmış nokta, kırık veya bozuk silecek gibi detaylar için pazarlık edebilir veya satıcının yaptırmasını isteyebilirsiniz, o yüzden mutlaka kontrol edin.
Fakat aşırı pas ve pas nedeniyle tamir görmüş araçlara temkinli yaklaşmakta yarar var çünkü metalin özelliği bir kez bozulunca düzelemiyor. Kaportada ton farkları, paneller arası açıklık ve mesafenin eşit olmaması gibi durumlar aracın işlem gördüğünü gösterir. Kapılar da rahat hareket edip kolayca kapanıyor olmalı.
3.Kaputun altı
Boruların ve kayışların çatlakları varsa veya yumuşamış görünüyorlarsa bu iyiye işaret değil demektir. Özellikle araç suya veya sele maruz kaldıysa bagaj halısının ve paspasların altını su seviyesi izleri ve pas izleri olacaktır. Stepne yuvası da sele maruz kalmış araçla ilgili ipuçları verir.
4.Lastikler
2.el araba alıp, üstüne bir de yeni bir takım lastiğe para vermek istemiyorsanız lastikleri mutlaka araç düz bir zeminde park halindeyken kontrol etmelisiniz. Lastiklerin durumunu da aracın kilometresiyle mutlaka kıyaslayın, yani düşük kilometreli bir araçta aşırı yıpranmış lastikler varsa lastikler başka bir araçtan geliyor olabilir.
Ayrıca lastiklerin diş derinliği 3 milimin altına düşmüşse, üzerinde balon veya yara varsa, farklı şekillerde yıpranmışlarsa lastikler değişmeli demektir. Eğer aracın sahibi lastikleri yeni değiştirdim diyorsa diş derinliği 8 milimetre olmalıdır.
5.Motor
Aracın kalbi elbette en önemli yeri ve mutlaka bir uzmanın görmesi gerekir. Genelde profesyonel satıcılar aracı göstermeden önce bu kısmı temizlettikleri için sorunları görmek kolay olmayabilir. Aşırı kirli veya aşırı temiz motor varsa dikkatli olun. İlk bakmanız gereken herhangi bir sızıntı olup olmadığı. Pas, tamir edilmiş radyatör hortumları gibi göstergeler motorun yetersiz bakımına işaret eder.
6.Farlar
Farlar ve stop lambalarına belki baktınız ama aracı görmeye gündüz gittiğinizi düşünürsek kabin aydınlatmaları kolayca unutulabiliyor. Akşam aracı çalıştırdığınızda kabinde ışıkların çalışmadığını görmek canınızı sıkabilir.
7.Kilometre
Kilometresiyle oynanmış bir araç olduğundan şüphelendiyseniz kabindeki yıpranma göstergelerine bir göz atın. Aşırı yıpranmış vites topuzu, sürücü koltuğu, direksiyon, yıpranmış gaz pedalı aracın uzun süre kullanıldığını gösterir.
8.Kabin
2.el arabalarda kabinin stiline yapacak bir şey yoksa da, aracın içinin iyi durumda olması tabii ki çok iyi bir gösterge. Zeminin, paspasların, koltukların, vites topuzunun ve direksiyon simidinin durumu aracın ne şekilde kullanıldığını belli edecektir.
9.Klima
Eğer baktığınız ikinci el arabanın ağır kazası varsa iyi durumda gözükse bile sık sık klima arızası, aşırı lastik aşınması kabinde fazla gürültü gibi sorunlar yaşayabilir. O yüzden klima arızasını hafife almayın. Klimadaki arızalar kompresörden, radyatörden, devrede kaçaktan gibi daha büyük
10.Frenler
İkinci el arabalarda en sık arızalanan yerlerden biri frenleme sistemleri. Frenlerin performansını test sürüşü yaparken sert şekilde frenleme yaparak mutlaka görmelisiniz. Tabii bu testi güvenli bir alanda sağduyulu şekilde yapmanızda yarar var. Acil bir durumda aracın frenlerine güvenebilmek hayati önem taşır
İlk tercih 'Renault'
Temmuzda trafiğe kaydı yapılan 56 bin 151 otomobilin yüzde 17,9'unun Renault, yüzde 9'unun Volkswagen, yüzde 8,2'sinin Hyundai, yüzde 8'inin Fiat, yüzde 6,6'sının Dacia, yüzde 6,3'ünün Toyota, yüzde 5,3'ünün Peugeot, yüzde 5,2'sinin Ford, yüzde 5,1'inin Honda, yüzde 4,9'unun Opel, yüzde 23,6'sının diğer markalardan oluştuğu görüldü.
Geçen yılın aynı ayında trafiğe kaydı yapılan otomobiller içinde yüzde 18,3 paya sahip Renault ile yüzde 11 paya sahip olan Volkswagen'in oranlarındaki düşüşe karşın, Hyundai payını yüzde 7'den yüzde 8,2'ye taşıyarak tercihlerde üçüncü sıraya yerleşti.
Bu yılın ocak ayında yüzde 15,8 ile en çok tercih edilen otomobil markası olan Renault, şubatta yüzde 18,6, martta yüzde 15,7, nisanda yüzde 18,8, mayısta yüzde 16,7, haziranda yüzde 15,8, temmuzda 17,9 payla ilk sıradaki yerini korudu.
Renault'tan sonra en çok tercih edilen marka olan Volkswagen'in ocakta yüzde 13 olan oranı ise şubatta yüzde 10,4, martta yüzde 10,1, nisanda yüzde 9,4, mayısta yüzde 11,3, haziranda yüzde 10,4, temmuzda yüzde 9 paya geriledi.
Markaların dağılımı
Trafiğe kaydı yapılan otomobillerin markalara göre dağılımı (yüzde) yılın 7 ayı itibarıyla şöyle:
İkinci el araç alacaklara uyarı
Bedelli askerlik, yaz tatili ve yaklaşan Kurban bayramı sebebiyle ikinci el araç piyasasında hareketlenme başladı. İkinci el araç alacak olan vatandaşların nelere dikkat etmeleri ve araçlarını mutlaka ekspertize götürmeleri gerektiği konusunda tavsiyelerde bulundu.
İkinci el otomobil piyasasında Türkiye’de çok fazla hilelerin döndüğünü ifade eden Ateş, “Bu hileler ve gizli kalan kusurlar daha sonra aracı satın alan alıcıyı mağdur etmektedir. Oto ekspertiz alıcı ve satıcı arasında bu kusurları tarafsız bir şekilde belirleyen ve bunları raporlayan yüklenici kurum görevini görmektedir. Çoğu zaman aracı satan kişilerde araç hakkında detaylı bilgiye sahip olmuyor. Bu nedenle alıcıya gerekli bilgileri aktaramıyor. Diğer bir istisna ise otomobil piyasasında yer alan otomobil simsarları... Satın alacağınız aracı böyle kişilerden de alabiliyor olabilirsiniz. Bu durumda aracı satın aldıktan sonra çok büyük sürprizlerle karşılaşabilirsiniz. Bunlardan bazıları ve herkesin bildiği kilometre düşürme, motor sorunu, turbo sorunu, klima sorunu, elektrik aksamı sorunları, boya, kaporta işlem görmesi gibi hatalardır. Bunların hemen hemen birçoğu ile karşılaştığınızda aracın marka modeline ve arıza türüne göre onarılması 500 TL ile 10 bin lira arasında değişiklik göstermektedir. Örnek vermemiz gerekirse 20 bin liraya satın aldığınız bir otomatik şanzımanlı aracın şanzımanında problem olduğunda ortalama tamir masrafı 2 bin lira tutacaktır. Bu da araç fiyatının yüzde 10'u yapmaktadır. Bu tür olaylarla karşılaşmamak için ve paranız zamanınız ve sevdikleriniz için lütfen güvenilir bir kurumda oto ekspertiz yaptırın" dedi.
"Aracı satın almadan önce mutlaka ekspertize götürün"
Kusurlu bir araç satın alındığında şüphesiz masraflarla karşılaşılacağını hatırlatan Ateş, “Aracı satın aldıktan hemen sonra aracınızı güvendiğiniz bir yetkili servisine götürün. Araç alırken siz ekspertiz yaptırmamış olabilirsiniz ama sizden alacak kişi ekspertiz yaptıracaktır. Kötü sürprizlerle karşılaşmamak için mutlaka aracı satın almadan hemen önce ekspertize götürün" diye konuştu.
İkinci ele talep arttı, peki ya fiyatlar?
Sıfır kilometre araç fiyatlarında döviz kurundaki yükselişin etkisiyle görülen artış, ikinci el araç piyasasında talebi artırdı. Fiyatlar ise birinci eldeki kadar yükselmedi. DOD Satış Müdürü Erol Gündoğan, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre otomobil devir adedinin 2018'in ocak-nisan döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12 artarak 1 milyon 823 bin 302'e ulaştığını aktardı.
İkinci el araç pazarında bu yılın ilk yarısında beklentiler doğrultusunda bir büyüme gerçekleştiğini anlatan Gündoğan, ilk 4 aydaki yüzde 12’lik artışın kalan 8 aylık dönemde bir miktar azalacağını, bununla birlikte geçen yıla oranla büyümenin devam edeceğini öngördüklerini söyledi.
Gündoğan, 2018 yılı geneli için ikinci el pazarının yüzde 10 büyüyerek 5 milyon 700 bin seviyesinde gerçekleşmesini beklediklerini dile getirdi.
KADEMELİ OLARAK ARTACAK
Erol Gündoğan, sıfır kilometre araç fiyatlarında döviz kurlarındaki yukarı yönlü hareketten kaynaklanan artışın etkisiyle, 2018 yılının ilk çeyreğinde ikinci el araçlara olan talebi artırdığını bildirdi.
Geçmiş dönemlerde özellikle model yılı geçişlerinde sıfır kilometre araç fiyatlarının yüzde 6-7 seviyesinde arttığını hatırlatan Gündoğan, "Fakat 2018 yılının ilk çeyreğinde kur etkisiyle beraber sıfır kilometre araç fiyatları yaklaşık yüzde 20 seviyelerinde artış gösterdi. Bu da tüketiciye ikinci el araçlarda ciddi avantaj sağladı. Sıfır kilometre araçlardaki fiyat artışı ikinci el araçlara da kademeli olarak yansıyacaktır ancak ikinci el araçlardaki fiyat avantajının bir süre daha devam edeceğini düşünerek ikinci el araç almak isteyenler için fırsatın hala devam ettiğini söyleyebiliriz." diye konuştu.
Gündoğan, "Geçtiğimiz yıllarda bayram tatili öncesinde tüketicilerin alım taleplerini öne çekmesi sebebiyle showroomlarımızda ekstra bir hareketlilik olurdu fakat bu yıl önceki yıllarda olan hareketliliği beklenen ölçüde göremedik." yorumunu yaptı.
SAHİBİNDEN SATILIK ARABALAR
Günün öne çıkan sahibinden satılık araba ilanlarını fiyatları ile sıraladık.
2017 yılında en çok satan otomobil markaları ve satış rakamları şöyle:
FERRARI - 1 adet satıldı
ASTON MARTIN - 3 adet satıldı
BENTLEY - 3 adet satıldı
DS - 9 adet satıldı
MASERATI - 9 adet satıldı
SMART - 9 adet satıldı
JAGUAR - 16 adet satıldı
INFINITI - 18 adet satıldı
LEXUS - 19 adet satıldı
SSANGYONG - 43
ALFA ROMEO - 60
LAND ROVER - 106
SUBARU - 107
PORSCHE - 127
MAZDA - 130
MINI - 136
KARSAN - 171
JEEP - 215
SUZUKI - 222
IVECO - 279
ISUZU - 313
VOLVO - 368
MITSUBISHI - 508
SEAT - 1.159
AUDI - 1.327
KIA - 1.340
BMW - 1.470
SKODA - 2.150
CITROEN - 2.406
MERCEDES-BENZ - 2.416
HONDA - 3.034
PEUGEOT - 3.069
NISSAN - 3.106
OPEL - 3.229
DACIA - 4.357
TOYOTA - 4.401
HYUNDAI - 5.358
FIAT - 9.100
FORD - 9.649
VOLKSWAGEN - 10.816
RENAULT: 11.029
İkinci el pazarında bayram hareketliliği
Kurban Bayramı öncesi araç satışlarında hareketlilik yaşandığını ifade eden Bursa Oto Galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık, dövizdeki artışın vatandaşları sıfır araç yerine ikinci ele yönelttiğini söyledi.
Bayram öncesi kurbanlık pazarında olduğu gibi araç alım satımlarında da hareketlilik yaşanıyor. Eskisi gibi bayram öncesi ve sonrası araç alımında fiyat farkı yaşanmadığını ifade eden Bursa Oto galericiler Odası Başkanı Hakan Yanık, "Otomobil artık bir ihtiyaç. İnsanlar ellerine para geçince hemen otomobil almak istiyor. Bayram öncesinde işler iyi gidiyor. Bayram sonrasında da böyle olmasını ümit ediyoruz" dedi.
"Tatile giderken herkes otomobil satın alır zihniyeti ortadan kalktı"
"Tatile giderken herkes otomobil satın alır zihniyeti ortadan kalktı" diyen Yanık, "Ancak son zamanlarda Amerika’nın Türkiye üzerinde oynadığı oyunlarda piyasada bir gerilme oldu. Ama otomotiv sektöründe çok çabuk atlatıldı. Zaten doların da geri gelmesi ve halkımızın bunu bilmesi işleri sekteye uğratmadı. İşler geçen seneki gibi seyretmekte. Dolar ve avrodaki hareketlilik sıfır araç fiyatlarına yansıdı. Vatandaşlar da ikinci ele yöneldi” açıklamasında bulundu.
"Kulaktan dolma, suni fiyat artışlarına aldırış etmeyin"
Piyasadaki anormal artışların kendilerini ve ikinci el fiyatları etkilemediğini belirten Yanık, "Zaten araçlarımızı döviz üzerinden satmıyoruz. Türk Lirası üzerinden sattığımız için inmesi ve çıkması bizi ilgilendirmiyor. Suni fiyat artışı ve kulaktan dolma söylentiler var. Bin lira, 3 bin lira, 10 bin lira gibi artış olmadı, olacağını zannetmiyoruz. Halkımız da gelip istedikleri gibi araçlarını alabilir. Ekonomik savaşta biz de artışa mehil vermeden tedbirimi almış durumdayız. Tek sıkıntı, araç bulamıyoruz. Çünkü istediğimiz kriterlerde, temiz ve kilometresi düşük araç yok” diye konuştu.
"Aracı görmeden kapora vermeyin"
Son dönemlerde dolandırıcılıklardan çok şikayet aldıklarını belirten Yanık, “Sahte ekspertiz raporları var. Dolandırıcılık artık sınır tanımıyorlar. Tarattıkları ekspertiz raporlarının içini boşaltıp ellerindeki araçlara göre yeniden yapıyorlar. Bunun için araç alacaklar mutlaka araçlarını ekspertize kendileri götürsünler. İnsanların verdiği ekspertiz raporlarına inanmasınlar. Yani tanıdıkları yerlerden otomobil alsınlar ve tanıdıkları yerlerde ekspertiz yaptırsınlar. Hatra binayen yapılan ticaretlerde şikayet had safhada. İnternetten yapılan ticaretlere dikkat etsinler, çıkardıkları havalelere dikkat etsinler, gönderdikleri kaporalara dikkat etsinler. Aracı görmeden ve notere gitmeden kesinlikle alım satım yapmasınlar. Yaparlarsa mağdur olurlar ve zarar görürler” şeklinde konuştu.
Sahibinden.com'a 10,7 milyon lira ceza
Rekabet Kurumunun internet sitesinde yer alan bilgilere göre, Rekabet Kurulu tarafından, "sahibinden.com"un vasıta ve emlak satış/kiralama hizmetlerine yönelik online platform hizmeti pazarlarında aşırı fiyat uygulamak suretiyle Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un "hakim durumun kötüye kullanılması" ile ilgili maddesini ihlal edip etmediğinin tespitine yönelik yürütülen soruşturma sonucunda toplanan delil, bilgi ve belgeler, düzenlenen rapor, yazılı savunmalar ve sözlü savunma toplantısında yapılan açıklamalar değerlendirildi.
Kurulda, oy çokluğuyla şirketin bu pazarlarda aşırı fiyatlama yoluyla hakim durumunu kötüye kullandığı kararına varıldı. Bu nedenle "sahibinden.com"a 10 milyon 680 bin 425,98 lira idari para cezası verilmesine oy çokluğuyla gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 60 gün içinde Ankara idare mahkemelerinde yargı yolu açık olmak üzere karar verildi.