Çalışma belgesi nedir, nereden nasıl alınır? Çalışma belgesi vermeme cezası nedir?

Firmalar işe alacakları personellerin daha önce nerede, hangi pozisyonda, ne kadar süre çalıştıklarını merak ederler. Bu bilgiler çoğu firma için önemli olduğu kadar işçiler içinde önemlidir. Çalışanların ne kadar tecrübede olduğu ya da ne kadar süredir bu işi yaptığını çalışma belgesi sayesinde yeni gireceği işte gösterme fırsatı bulurlar. Çalışma belgesi nedir, nereden nasıl alınır? Çalışma belgesi vermeme cezası nedir?

4857 sayılı iş kanunun 28.inci maddesine göre çalışma belgesi İşten ayrılan işçiye, işveren tarafından işinin çeşidinin ne olduğunu ve süresini gösteren bir belge verilir. Çalışma belgesinin talep edilmesi ve işveren tarafından bu belgenin verilmemesi halinde tazminat talep edilebileceğinden, bu husus hem işçi hem işveren adına dikkate alınması gereken hususlardandır. Çalışma belgesi nedir, nereden nasıl alınır? Çalışma belgesi vermeme cezası nedir?

İlişiksizlik Belgesi nedir? Nereden alınır? - TIKLA ÖĞREN 

Müstehaklık belgesi nedir, nereden nasıl alınır -TIKLA ÖĞREN 

Ölüm izni nedir, kaç gündür, hangi akrabalar için verilir - TIKLA ÖĞREN 

Evlilik izni nedir, kimlere verilir, kaç gündür, nasıl kullanılır - TIKLA ÖĞREN 

İşe giriş bildirgesi nedir, ne zaman nasıl verilir, nereden alınır - TIKLA ÖĞREN 

İhbar Tazminatı Nedir ve Nasıl Hesaplanır TIKLA ÖĞREN 

Çalışma belgesi nedir, nereden nasıl alınır - TIKLA ÖĞREN 

Çalışma belgesi nedir

Çalışılan her iş kolu ve şirket bir sonraki iş yeri için referans niteliğindedir. İşveren işe alacağı personelin geçmişte yaptığı işleri, ne kadar süre ile bu işlerde çalıştığını, hangi pozisyonda çalıştığını, işten ayrılma sebebini ve daha pek çok sorunun cevabını bilmek ister. Bu soruların cevabı da işe alınacak olan personelin başvuruda bulunduğu pozisyon için yeterli olup olmadığını gösterir ve işveren için önemli bir konudur. Bu sebeple işe alımlarda oldukça titiz davranan işveren kendilerine faydalı olabilecek personeli bulmak için sayısız iş görüşmesi yapar ve görüşmeler sonucu uygun

görülen personel adayından daha önce çalıştığı iş yerlerinden temin etmesi gereken bir belge ister.
Çalışma belgesi denen bu belge personelin önceki iş yerinde hangi pozisyonda, ne kadar çalıştığı,
hangi görevleri üstlendiği gibi daha pek çok bilgiyi detaylı bir şekilde belirtir.

İşveren Eski Çalışanına Çalışma Belgesi Vermek Zorunda Mıdır?

Bazı çalışanlar, eski iş yerlerinden ve patronlarından sorunlu ayrıldıkları için çalışma belgesi istemeye çekinmektedir. Ayrılırken yaşanan sorunlardan ötürü çalışan, eski işvereninin bu belgeyi ona vermeyeceğini düşünür. Ancak 4857 sayılı İş Kanunu’na göre işten ayrılan her işçiye o iş yerinde çalıştığına dair belge verilmesi zorunludur. Eğer çalışma belgesi işten ayrılan işçiye zamanında verilmezse veya çalışma belgesinde yanlış bilgiler yer aldığı tespit edilip işçi ve işçiyi işe alan işveren bu durumdan zarar görürse, yeni işveren eski işverenden şikayetçi olabilir ve tazminat isteme hakkını

elde edebilir. Bu sebeple çalışma belgesinin verilmesi ve belgede yer alan işçiyle ilgili bilgilerin doğru
olması hem yeni işveren hem de eski işveren açısından son derece önemlidir.

Kanunların da dediği gibi, işçi çalışma belgesini eski işvereninden almak isterse her türlü yasal hakka sahiptir. Hatta işçi istemeden işverenin bu belgeyi kendiliğinden vermesi gerekir. İşveren bu belgeyi vermediği takdirde işçi, yasal yollara başvurabilir. Çalışma belgesinde zaman aşımı söz konusu değildir. Eğer işçinin çalıştığı eski iş yeri faaliyetlerini sürdürüyorsa işçinin istediği zaman bu belgeyi alma hakkı vardır.

Çalışma belgesi e-devletten alınır mı?

Maalesef çalışma belgesi e-devlet üzerinden alınabilecek bir belge türü değildir. Üzerinde işverenin imza veya kaşesinin olması gerekir. Aynı şekilde SGK’dan da çalışma belgesi almak mümkün değildir.

Çalışma Belgesi Vermemenin Cezası Ne Kadardır?

Pek çok işçi çalışma belgesi alamıyorum gibi yakınmalarda bulunur. Kimi zaman bu belgeyi vermek
istemeyen ya da bu belgenin çıkartılmasıyla uğraşmak istemeyen işveren, işçiye çalışma belgesi
vermenin yasal bir gereklilik olduğunun farkında olmalıdır. Çalışma belgesini talep eden ve
edinemeyen işçi veya bu belgenin yokluğundan dolayı zarara uğradığını ifade eden yeni işveren
tazminat talebinde bulunabilir. Ceza yaptırımı sadece belgeyi vermemekle sınırlı değil. Eğer belge
zamanında verilmezse, içerisinde doğru bilgiler yer almazsa işverene çalışma belgesi düzenleme
yükümlülüğüne aykırı davrandığı için 146 TL para cezası uygulanır.

Çalışma Belgesi Çeşitleri Nelerdir?

İki tür çalışma belgesi vardır. Birisi sadece işin süresini ve çeşidini gösterir. Bu tür çalışma belgesine
“alelade çalışma belgesi” denir. İş kanununda da yalnızca bu tür çalışma belgesi düzenlenmiştir. Bir
diğer çalışma belgesi türü ise tam çalışma belgesidir. Bu belgenin bir diğer adı da bonservistir. Bu
belgenin içeriğinde ise işçinin görevi ve çalışma süresi gibi bilgilerin yanı sıra işverenin işçinin
performansıyla ve davranışlarıyla ilgili görüşleri de yer alır. Özel şartlarda istenen çalışma belgesi
nedir sorusunun yanıtı olarak bu belge türü örnek gösterilebilir.
Çalışma Belgesinde Olması Gereken Bilgiler Nelerdir?
İşçinin hangi pozisyonda görev yaptığı ve çalışma süresinin yer aldığı kısımlar dışında;
?  Adı soyadı,
?  İş yerindeki görevi,
?  Adresi,
?  Doğum tarihi,
?  T.C Kimlik numarası gibi bilgiler çalışma belgesinde mutlaka yer almalıdır. İşveren tüm bilgilerin
bulunduğundan emin olduktan sonra imzalayıp kaşeleyerek, uygun şekilde eski çalışanına
vermelidir.