2018 Hac tam liste Diyanet son dakika Hac yedek kura sonucu sorgulama

2018 Hac kura yedek kontenjan ne zaman çekilecek sorusu binlerce hacı adayının merak ettiği konulardan birisi. Kesin kayıt işlemleri 16 Şubat'ta bitti. Hac yedek kontenjan kayıtları ise yarın yani 22 Şubat'ta başlıyor 2 Mart'ta sona eriyor. 2018 hac kura ek liste sorgulama sonucu isim isim yarın Diyanet İşleri Başkanlığı yayınlayacak. Kesin kayıtlar 5 Şubat'ta başlayacak Kurada 'Kesin Kayıt Hakkı' elde edenler, 05-16 Şubat 2018 tarihleri arasında “Kesin Kayıt Yaptırabilir'' belgesini internet ortamından veya müftülüklerden alarak kayıtlarını yaptırabilecekler. Belirlenen süre içerisinde kesin kayıt yaptırmayanların yerine, hac konaklama türlerine göre kura sırası gözetilerek 22 Şubat - 02 Mart 2018 tarihleri arasında dağıtılan kontenjanlar çerçevesinde kayıtlar alınacak. Hac ibadeti için Kutsal topraklara gidişler 17 Temmuz 2018'de başlayacak, 15 Ağustos 2018'de ise tamamlanacak.Dönüşler ise 25 Ağustos 2018 de başlayıp 20 Eylül 2018 tarihinde sona erecek. Kura, hacı adaylarının kayıt yaptırdıkları iller bazında “Oda Tercihli''veya “Otel Tercihli'' hac konaklama türlerinde sıralamaya konulmaları şeklinde çekilecek. Kura sonuçlarında asil ve yedek tasnifi yapılmayacağı gibi Diyanet ve acente ayırımı da yapılmayacak. İslam’ın en hikmetli, en saltanatlı, en ihtişamlı, Türkçe tabirlerle en görkemli ibadetlerden biriside hacdır. İslam’ın beşinci şartı hacdır. Ya’ni, ömründe bir kerre, Ka’be-i mu’azzamaya gitmek farzdır. İkinci ve daha sonra yapılan haclar, nafile olur.

2018 Hac kura yedek kontenjan listesi için kayıtlar yarın yani 22 Şubat Perşembe günü başlıyor. Hac yedek sorgulama-ek kontenjan listesi ne zaman çekiliyor, kimler ek kayıtla hacca gidebilecek sorusu merak edilen bir diğer soru. Hacı adayları için kesin kayıt tarihi sona erdi. Kesin kayıt yaptırmayan adaylar yerine ek kontenjan-yeden hac kurası ek kayıtlar 22 Şubat ve 2 Mart arasında yapılacak. Kamuoyuna açık yapılacak kuranın sonuçlarına, http://hackurasonuc2018.diyanet.gov.tr/hackurasonuc/kurasorgu2018.aspx adresinden ulaşılabilecek. 2018 yılında hacca gitmek için 316 bin 857 kişi ilk defa kayıt yaptırdı. Daha önce hac kaydı olup, Başkanlık tarafından kayıtları yenilenen 1 milyon 804 bin 110 kişi ile birlikte kuraya toplam 2 milyon 120 bin 967 kişi katılacak. Ayrıca, Diyanet İşleri Başkanlığı, hacı adaylarının yolculuk öncesi manen ve ruhen hazırlanması için eğitim ve seminerler düzenleyecek. Bu yılki hac kurasında adı çıkan hacı adayları kesin hac kayıt tarihlerini bekleyecek ve bu süre içerisinde tercih edeceği hac organizasyonunu belirleyecek. Hac, lügatda, kasd etmek, yapmak, istemek demektir. İslamiyette, belli bir yeri, belli bir zamanda, belli şeyleri yaparak ziyaret etmek demektir. "Şüphesiz, 'Safa' ile 'Merve' Allah'ın işaretlerindendir. Böylece kim Evi (Ka'be'yi) hacceder veya umre yaparsa, artık bu ikisini tavaf etmesinde kendisi için bir sakınca yoktur. Kim de gönülden bir hayır yaparsa (karşılığını alır). Şüphesiz Allah, şükrün karşılığını verendir, bilendir."  

Hac kura çekiliş sonuçları sıralı tam liste için tıklayınız

2018 YILI HAC KAYITLARI VE OTEL ÜCRETLERİ İÇİN TIKLAYINIZ

HAC YEDEK KONTENJAN LİSTESİ

Kesin kayıtlar 5 Şubat'ta başlamıştı. Kurada 'Kesin Kayıt Hakkı' elde edenler, 05-16 Şubat 2018 tarihleri arasında “Kesin Kayıt Yaptırabilir" belgesini internet ortamından veya müftülüklerden alarak kayıtlarını yaptırdılar. Belirlenen süre içerisinde kesin kayıt yaptırmayanların yerine, hac konaklama türlerine göre kura sırası gözetilerek 22 Şubat - 02 Mart 2018 tarihleri arasında dağıtılan kontenjanlar çerçevesinde kayıtlar alınacak.

2018 HAC GİDİŞ DÖNÜŞ TARİHLERİ

Hac ibadeti için Kutsal topraklara gidişler 17 Temmuz 2018’de başlayacak, 15 Ağustos 2018’de ise tamamlanacak. Dönüşler ise 25 Ağustos 2018 de başlayıp 20 Eylül 2018 tarihinde sona erecek.

DİYANET'TEN HACI ADAYLARINA YENİ UYARI:

Hac Yolcularımız;

• Yurtdışı çıkış harcını kendileri ödeyecekler ve çıkış esnasında

ibraz etmek üzere yanlarında bulunduracaklardır.

• Havalimanlarına intikallerin genelde karayoluyla yapılacağını

dikkate alarak kesin kayıt esnasında uçuş için kendilerine en
yakın havalimanını tercih etmelidirler.

• Çalınma ve kaybolma ihtimalini dikkate alarak yanlarında fazla

miktarda para ve değerli eşya bulundurmamalıdır.

• Suudi Arabistan’da özel ihtiyaçları için harcayacakları paralarını
Türkiye Vakıflar Bankası Ankara Meşrutiyet Şubesindeki ilgili
Hac Emanet Kurumsal hesabına Suudi Arabistan Riyali (SAR)
cinsinden yatırabilirler. Ayrıca Türkiye’deki yakınları yolcunun

T.C. Kimlik Numarası, ad ve soyad bilgilerini yazdırarak bu
hesaba para yatırabilirler.

• Kaldıkları otel veya binayı bulamadıkları durumlarda “Hac
Kimlik Kartı”nın arka kısmında yer alan telefon numaralarını
arayarak bulundukları konumu ilgililere bildirmelidirler.

• Uçak veya servis otobüslerine biniş ve inişlerde acele
etmemeli, görevlilerin uyarılarına dikkat etmelidirler. Özellikle
Mescid-i Haram’da namaz çıkışlarında meydana gelen ve
servis araçlarında yaşanan izdihama maruz kalmamak için
Harem-i Şerif’te bir müddet daha ibadetle meşgul olmak
yerinde olacaktır.

• Serbest bagaj hakkını aşan ağırlıktaki bagajların ücreti havayolu
şirketlerince yolculardan tahsil edilecektir.

HAC KURA SONUCU YEDEK VE ASİL TASNİFİ

Kura, hacı adaylarının kayıt yaptırdıkları iller bazında “Oda Tercihli"veya “Otel Tercihli" hac konaklama türlerinde sıralamaya konulmaları şeklinde çekilecek. Kura sonuçlarında asil ve yedek tasnifi yapılmayacağı gibi Diyanet ve acente ayırımı da yapılmayacak.

80 BİN KİŞİ HACCA GİDEBİLECEK

Kura sonucunda 80 bin kişi kutsal topraklara gitmeye hak kazanacak. Kamuoyuna açık yapılacak kuranın sonuçlarına, http://hackurasonuc2018.diyanet.gov.tr/hackurasonuc/kurasorgu2018.aspx adresinden ulaşılabilecek. 2018 yılında hacca gitmek için 316 bin 857 kişi ilk defa kayıt yaptırdı. Daha önce hac kaydı olup, Başkanlık tarafından kayıtları yenilenen 1 milyon 804 bin 110 kişi ile birlikte kuraya toplam 2 milyon 120 bin 967 kişi katılacak. Ayrıca, Diyanet İşleri Başkanlığı, hacı adaylarının yolculuk öncesi manen ve ruhen hazırlanması için eğitim ve seminerler düzenleyecek.

DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI TARAFINDAN YAPILAN ÖNEMLİ DUYURU

1- 2018 yılında hacca gitmek üzere “İlk Defa Kayıt” yaptıracakların ilgili bankalara (21-29 Aralık 2017 tarihleri arasında) 20 TL. önkayıt ücreti yatırmış olması gerekmektedir.

2- 2017 yılında kuraya girip hacca gidemeyenlerin Kayıtları Başkanlık tarafından Otomatik yenilenmiştir.

3- Kayıtları Başkanlıkça yenilenenler; Hac Konaklama türü, Kayıtlı olduğu İl ve ilçesini, İletişim bilgileri ile Kur'a birliktelik işlemlerinde değişiklik yapmak istedikleri taktirde bu işlemlerini 21-29 Aralık 2017 tarihleri arasında Müftülüklerden yaptıracaklardır.

4- Kur'a çekiminden sonra kesin kayıt yapmaya hak kazanan vatandaşlarımızın, “Kesin Kayıt Yaptırabilir” belgeleri cep telefonlarına gelecek olan SMS şifresi ile alabileceklerinden, özellikle cep telefonu bilgilerinin güncellenmesi gerekmektedir.

5- 2018 yılı Hac Ön Kayıt ve Kayıt Yenileme ile ilgili detaylı bilgiye http://hac.diyanet.gov.tr adresinden ulaşabilirsiniz.

2017-2018 UMRE ÜCRETLERİ: Hac ve Umre Komisyonu 01/12/2017 tarihinden itibaren umre yolcularına verilecek hizmetler karşılığı alınacak ücretin Suudi Arabistan Riyali (SAR) olarak tahsil edilmesine karar vermiştir.

Bu itibarla;

1- 2017-2018 yılı umre turları için belirlenen ve broşürlerde Türk Lirası olarak yer alan ücret miktarı aynı olmak kaydı ile 01/12/2017 tarihinden itibaren Suudi Arabistan Riyali olarak tahsil edilecektir.

Örnek: 20 Günlük Yürüme Mesafeli 10. Tur İki Kişilik Oda Ücreti: 5.455.- Türk Lirası iken 5.455.- Suudi Arabistan Riyali olarak tahsil edilecektir.

2- Umre yolcularının ellerinde bulundurdukları Türk Lirası ilgili bankalar tarafından Suudi Arabistan Riyaline çevrilerek tahsilat yapacaktır.

3- Umreye gitmek üzere kayıt yaptırıp çeşitli sebeplerden dolayı umreye gitmekten vazgeçenlerden vize ücreti olarak 185,00.-, malzeme alanlardan malzeme bedeli 70,00.- Suudi Arabistan Riyali kesinti yapılacaktır.

4- Umreye gitmek üzere kayıt yaptırıp Türk Lirası olarak ücretini yatırıp her hangi bir sebeple umreye gitmekten vazgeçenlerin ücret iadesi Başkanlığımızca yapılacaktır.

5- Tur ve oda değişiklikleri ile ilgili işlemler (ücret iadesi ve ücret yatırma) müftülüklerimiz tarafından mahallinde yapılacaktır.

6- Konu ile ilgili olarak umre ücretlerinin yatırılacağı bankalara talimat verilmiştir.

7- Türk Lirasından, Suudi Arabistan Riyaline geçiş ile ilgili kamuoyu ve ilçe müftülüklerimizin bilgilendirmesi, il müftülüklerimiz tarafından yapılacaktır.

2018 HAC FİYATLARI NE KADAR?

Hac ücretleri, ulaşım, konaklama, Arafat’ta klimalı çadır gibi hizmetlerin Suudi Arabistan Devleti’ne ödenen ücretler, sağlık, yemek, rehberlik, görevli personel giderleri, hacı adaylarına verilen malzemeler, kurban ve sair kalemler dikkate alınarak Bakanlıklararası Hac ve Umre Kurulu tarafından belirlenmekte olduğu belirtildi.

2018 yılı hac ücretleri Suudi Arabistan para birimi Riyal olarak alınacaktır.  Kurası çıkanların kesin kayıtları 09 Şubat 2018 tarihine kadar il müftülüğünde yapılacak. 2017 yılında oda tercihli konaklamada, 2 kişilik odada kişi başı ücreti 15 bin 500 TL, 3 kişilik odada kişi başı ücreti 14 bin TL, 4 kişilik odada kişi başı ücreti 12 bin 250 TL olarak belirlenmişti. Otel tercihli konaklamalarda ise bu ücretler, 22 bin 750-24 bin 500 TL ile 27 bin 500-39 bin 750 TL olarak duyurulmuştu.

HAC ÜCRETİ İADE EDİLİYOR MU

Umreye gitmek üzere kayıt yaptırıp çeşitli sebeplerden dolayı umreye gitmekten vazgeçenlerden vize ücreti olarak 185 malzeme bedeli 70 Suudi Arabistan Riyali kesinti yapılacak. Geriye kalan hac ücreti Diyanet başkanlığı tarafından iade edilecek.

HACCA KURASIZ OLARAK KİMLER GİDİYOR

Diyanet İşleri Başkanlığı, 2007-2018 yılları arasında kayıt yaptırıp daha önce hiç hacca gitmemiş şehit anne, baba, eş ve evlenmemiş çocukları ile gazi ve eşlerinden müracaat edenleri kurasız olarak hacca götürecek.

HACCA NE ZAMAN GİDİLECEK

Hac ibadeti için Kutsal topraklara gidişler 17 Temmuz 2018'de başlayacak, 15 Ağustos 2018'de ise tamamlanacak.Dönüşler ise 25 Ağustos 2018 de başlayıp 20 Eylül 2018 tarihinde sona erecek.

HAC KAYITLARINDA KAT SAYI KURA SİSTEMİ NEDİR?

Örneğin Katsayılı kura sistemi ile 5 yıldır başvuru yapanların 25 kez, 4 yıldır kayıt yaptıranların 16, 3 yıldır kayıt yaptıranların 9, 2 yıldır kayıt yaptıranların 4 ve bu yıl ilk kez kayıt yaptıranların ise 1 kez ismi çıkmakta, böylece yeni kayıt yaptıranların heyecanı da her yıl devam etmektedir. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın 2017 yılında Suudi yetkililerle imzaladığı protokolle birlikte ülkemizden kutsal topraklara gidecek kişi sayısı 80 bine çıkarılmıştı.

HAC

İslam’ın en hikmetli, en saltanatlı, en ihtişamlı, Türkçe tabirlerle en görkemli ibadetlerden biriside hacdır.
İslam’ın beşinci şartı hacdır. Ya’ni, ömründe bir kerre, Ka’be-i mu’azzamaya gitmek farzdır. İkinci ve daha sonra yapılan haclar, nafile olur. Hac, lügatda, kasd etmek, yapmak, istemek demektir. İslamiyette, belli bir yeri, belli bir zamanda, belli şeyleri yaparak ziyaret etmek demektir. "Şüphesiz, 'Safa' ile 'Merve' Allah'ın işaretlerindendir. Böylece kim Evi (Ka'be'yi) hacceder veya umre yaparsa, artık bu ikisini tavaf etmesinde kendisi için bir sakınca yoktur. Kim de gönülden bir hayır yaparsa (karşılığını alır). Şüphesiz Allah, şükrün karşılığını verendir, bilendir."  
(Bakara,158)

?

HAC NASIL YAPILIR?

Hac, hac ayları denilen zaman dilimi içinde yapılan bir ibadettir. Hac ayları Hicrî takvime göre Şevval ve Zilkade ayları ile Zilhicce ayının ilk on günüdür. Hac, bu aylar içinde umresiz de yapılabilir, umre ile birlikte de yapılabilir. Haccın umresiz ya da umre ile birlikte yapılmasına haccın eda şekilleri denir. Haccın eda şekli üçtür:
 
    1- İfrad haccı
    2- Kıran haccı
    3- Temettu haccı

1- İfrad Haccı İfrad haccı,umresiz yapılan hacdır. Aynı yılın hac ayları içinde, hacdan önce umre yapmaksızın hac niyetiyle ihrama girilir ve yalnızca hac yapılırsa ifrad haccı yapılmış olur.
 
2- Kıran Haccı Kıran haccı,aynı yılın hac ayları içinde umre ve hacca birlikte niyet ederek ikisini aynı ihramla yapmaktır. Kıran haccı yapacak olanlar mikat sınırında veya daha önce umre ve haccın her ikisine birden niyet ederek ihrama girerler. Umre yaptıktan sonra ihramdan çıkmazlar, aynı ihramla haccı da eda eder, sonra ihramdan çıkarlar. Kıran ve temettu haccı yapanların şükür kurbanı kesmeleri vaciptir. İfrad haccı yapanların şükür kurbanı kesmesi gerekmez.
 
3- Temettu Haccı Temettu haccı,aynı yılın hac ayları içinde önce umre yapıp ihramdan çıktıktan sonra yeniden hac için ihrama girerek yapılan hacdır. Temettu haccı yapacak olanlar, mikat sınırında veya daha önce umreye niyet ederek ihrama girerler. Umre yaptıktan sonra ihramdan çıkarlar. Daha sonra zamanı gelince hac için ihrama girerler. Haclarını eda ettikten sonra ihramdan çıkarlar. HACCIN YAPILIŞI Ülkemizden giden hacılar, değişik iklim şartlarında uzun süre ihramda kalmanın doğurduğu zorlukları dikkate alarak genellikle “temettu haccı” yapmayı tercih ederler. Biz de bu durumu göz önünde bulundurarak haccın yapılışını anlatırken, haccın eda şekillerinden “Temettu haccı” nı esas alacağız

2018 HAC KURA SONUÇLARI İZLEMEK İÇİN TIKLAYINIZ

HAC İBADETİ İLE İLGİLİ EN ÇOK MERAK EDİLEN SORULARIN CEVAPLARI

-Afakîler Cidde’de ihrama girebilirler mi?

Cidde Hill bölgesi sınırları içerisinde kabul edildiği için, Afakîler Cidde’de ihrama gire- mezler.

-İhram namazının hükmü nedir?

İhrama giren kişinin iki rekat ihram nama- zı kılması sünnettir.Şayet kerahet vakti ise, ihram namazı kılınmamalıdır. Mikat ma- hallinde unutularak kılınmaması halinde Mekke’ye geldikten sonra da kılınabilir. Bu namazın mazeretsiz olarak terk edilmesi mekruhtur. Ancak maddi bir ceza gerekmez. İçinde bulunulan vaktin namazını kılmak da bu iki rekat namazın yerine geçer.Bu namazın ilk rekatında Fatiha’dan sonra “Kâfirûn”, ikinci rekatında ise “İhlas” sürele- rinin okunması faziletlidir.

-İhramdan çıkmak için banyo yapmanın hükmü nedir?

Hac veya umresini tamamlayan kişinin ih- ramdan çıkması için banyo yapması müste- haptır.

-Mikat sınırlarını ihramsız geçen kimseye ne gerekir?

Mikat sınırlarını ihramsız geçen kimseye dem (koyun veya keçi kesmek) gerekir. An- cak hac veya umre menâsikinden herhangi birine başlamadan dönüp mikat mahallinde ihrama girerse ceza düşer.

-Mekke’ye İhramlı olarak girmelerine izin verilmeyen kişilerin, mîkat mahallinde elbiselerini çıkarmadan ihrama girip, bu şekilde Harem bölgesine girmeleri halinde kendilerine ne gerekir?

Mekke’ye İhramlı olarak girmelerine izin verilmeyen şoför vb. kişilerin, mîkat mahallinde elbiselerini çıkarmadan hac veya umre yapmak amacıyla niyet edip telbiye getirerek Harem bölgesine girmeleri durumunda ön- celikli olarak elbiselerini çıkarıp ihram bez- lerine bürünmeleri gerekir. Ancak ihrama girdikten sonra elbiseli olarak geçirdikleri süre bir gündüz veya bir gecelik (yaklaşık 12 saat veya daha çok ) bir zamanı kapsıyorsa, ceza olarak dem (koyun veya keçi kesmek) gerekir. Şayet bundan daha az bir süre elbi- seli olarak kalmışlarsa, sadaka-i fıtır verme- leri gerekir.
Şafii mezhebine göre ise, muhayyerlik hak- larından yararlanıp; ceza olarak bir dem, üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçeneklerinden birini tercih edebi- lirler.

-İhramlı kişi arkası kemerli terlik giyebilir mi?

İhramlı iken topukların ve aşık kemiklerinin açık olması gerekir. İhramlı kişi, bu kısımla- rı kapatmayan arkası kemerli terlik giyebilir.

- İhramlı kimsenin elbise veya iç çamaşırı giymesi durumunda kendisine ne gerekir?

İhramlı iken bir gündüz veya bir gece süreyle dikişli elbise veya iç çamaşırı giyen kimseye dem (koyun veya keçi kesmek); giyim süresi bir gündüz veya bir geceden daha az olursa bir fitre miktarı sadaka vermek gerekir.
Şafii mezhebine göre ise, muhayyerlik hak- larından yararlanıp; ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçenek- lerinden birini tercih edebilir.

-Umre ihramına girdikten sonra henüz tavaf yapmadan hastalanıp elbise giyen veya giydirilen kimsenin ceza ödemesi gerekir mi?

Böyle bir kimse; dem (koyun veya keçi kes- me), üç gün oruç tutma veya altı fakire birer sadaka verme cezalarından birini seçmekte muhayyerdir.

-Umre ihramına girdiği halde, henüz tavaf ve say yapmadan mazeretsiz olarak bir gündüz veya gece süresince elbise giyen kişinin ne yapması gerekir?

Bu durumdaki kişinin, öncelikle elbisesini çıkartıp ihram bezlerine bürünerek tavaf ve sa’yini yapması gerekir. Ancak ihramlı iken bir gündüz veya gece süresince elbise giymiş olduğu için ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesmek) gerekir.
Şafii mezhebine göre ise, muhayyerlik hak- larından yararlanıp; ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçenek- lerinden birini tercih edebilir.

-Hac için ihrama girdikten sonra henüz birinci tahallül gerçekleşmeden mazeretsiz olarak bir gündüz veya gece süresince elbise giyen kişiye ne gerekir?

Bu durumdaki kişinin, öncelikle elbisesi- ni çıkartıp ihram bezlerine bürünmesi ve birinci tahallülül gerçekleşinceye kadar ih- ramlılık halini sürdürmesi gerekir. Ayrıca ihramlı iken bir gündüz veya gece süresin- ce elbise giymiş olduğu için ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesmek) gerekir.

Şafii mezhebine göre ise, muhayyerlik hak- larından yararlanıp; ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçenek- lerinden birini tercih edebilir.

- İhramlı kimse çamaşır yıkarken sabun ve deterjan kullanabilir mi?

İhramlı kimse çamaşır yıkarken kokulu ol- mayan sabun ve deterjan kullanabilir. Şafii mezhebine göre ise, ihramlı iken çamaşır yıkamada kokulu da olsa sabun ve deterjan kullanmak caizdir.

-İhramlı kimse, vücudunda kokulu sabun kullanırsa, ne gerekir?

İhramlı kimse, kokulu sabun kullanırsa dem gerekir. Şafii mezhebine göre ise, ihramlı iken kokulu da olsa sabun kullanmak caiz- dir.

-İhramlının saç kremi vb. şeyleri kullanmasının hükmü nedir?

İhramlı kimsenin vücuduna, saç, sakal gibi bir uzvunun tamamına, süslenmek ya da güzel görünmek için krem, yağ, jöle, saç kre- mi, biryantin sürmesi ya da kına, saç boyası ve benzeri şeylerle boyaması durumunda kendisine dem (koyun veya keçi); bir uzvun tamamına değil de bir kısmına bunu uygula- ması halinde de fitre miktarı sadaka vermesi gerekir.
Şafii mezhebine göre ise, kına için herhan- gi bir ceza gerekmezse de diğerleri için ceza gerekir ve bu durumdaki kişi muhayyerlik haklarından yararlanarak dem (koyun veya keçi kesme); üç gün oruç tutma veya altı fit- re miktarı sadaka verme cezalarından her- hangi birini tercih edebilir. Tedavi için sürülen ilâç, merhem veya koku- suz krem ve yağlar için ise bir şey gerekmez.

-Umre ihramından çıkma aşamasına geldiği halde tıraş olmadan elbise giyen kişiye ne gerekir?

Umre ihramdan çıkmak için saç tıraşı olmak gerekir. İhramdan çıkma aşamasına geldiği halde tıraş olmadan elbise giyen kişi ihram yasağı işlemiş olur. Eğer elbise giymesi bir gündüz veya bir gece devam etmişse dem; giyim süresi bir gün veya bir geceden az olursa fitre miktarı sadaka vermek gerekir.
Şafii mezhebine göre ise, muhayyerlik hak- larından yararlanıp; ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçenek- lerinden birini tercih edebilir.

- Hac için ihrama girdikten sonra hac menasikinden hiçbirini yapmadan tıraş olan kimsenin ne yapması gerekir?

Hac için ihrama girdikten sonra hac mena- sikinden hiçbirini yapmadan tıraş olan kişi tıraş olmakla ihramdan çıkmış olmaz; ihram yasağı işlemiş olur. Böyle bir kimse saçının tamamını veya en az dörtte birini tıraş et- mişse, dem (koyun veya keçi kesmek); daha azını tıraş etmişse, sadaka-i fıtır gerekir.

Şafii mezhebine göre ise, muhayyerlik hak- larından yararlanıp; ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçenek- lerinden birini tercih edebilir.

-İhramlı iken sakal tıraşı olan kişiye ne gerekir?

İhramlı iken sakalın tamamını veya en az dörtte birini tıraş etmek, dem; daha azını tı- raş etmek sadaka-i fıtır gerektirir.
Şafii mezhebine göre ise muhayyerlik hak- larından yararlanıp; ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçenek- lerinden birini tercih edebilir.

-Umrenin tavaf ve sa’yini yapıp traş olmayı unutan kişinin ne yapması gerekir?

Umre için ihrama girip tavaf ve sa’y yaptık- tan sonra saç traşı olmayı unutan kişinin, hatırladığında hemen traş olması gerekir. Şayet bu süre içerisinde ihlal ettiği ihram ya- sakları varsa, ihlal edilen yasağın durumuna göre cezasını öder.

- İhramlı iken kasık ve koltuk altlarındaki tüyleri temizleyen kişiye ne gerekir?

Hanefi mezhebine göre ihramlı iken koltuk altı veya kasıklardaki tüyleri temizleyen ki- şiye ceza olarak dem (bir koyun veya keçi kesmek) gerekir. Şafii, Hanbelî ve Maliki mezheplerine göre ise böyle bir kişi muhayyerlik haklarından yararlanıp; dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fakire sadaka verme seçeneklerinden birini tercih edebilir.

-Kıran haccına niyet eden bir kimse umre tavafını ve sa’yini yaptıktan sonra tıraş olursa kendisine ne gerekir?

Bu durumdaki kimse ihramdan çıkmış ol- maz. Dolayısıyla ihram yasakları devam eder. Böyle bir kimse başının tamamını veya en az dörtte birini tıraş etmişse kendisine iki dem (iki koyun veya iki keçi kesmek); daha azını tıraş etmişse, iki fitre miktarı sadaka vermek gerekir. Şafii mezhebine göre ise muhayyerlik hak- larından yararlanıp; ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçenek- lerinden birini tercih edebilir.

20 İhramlı bir kimse, İhramdan çıkacak konuma gelen bir kimseyi tıraş edebilir mi?

İhramlı bir kimse, ihramdan çıkacak konu- ma gelen kişiyi tıraş edebilir; bundan dolayı bir ceza gerekmez.

- İhramdan çıkma aşamasına gelmemiş bir kimsenin ihramsız bir kimseyi tıraş etmesi durumunda ne yapması gerekir?

İhramdan çıkma aşamasına gelmemiş bir kimse ihramlı veya ihramsız kimseleri tıraş edemez. Aksi halde bir fitre miktarı sadaka vermesi gerekir.
Şafii mezhebine göre ise, ihramdan çıkma aşamasına gelmemiş bir kimse ihramsız kimseleri tıraş ettiği takdirde bir şey gerek- mez. Ama ihramlı bir kimseyi tıraş ederse fidye ödemesi gerekir. Ancak tıraş edilen kişi kendisine izin vermişse fidyeyi tıraş edi- len şahsın ödemesi gerekir. Fidye; dem, üç gün oruç veya altı fitre mik- tarı sadakadır.

-İhramlının tırnak kesmesinin veya kopmak üzere olan bir tırnağı koparmasının hükmü nedir?

İhramlı kişinin tırnaklarını kesmesi yasak- tır. Şayet tırnağını keserse, ceza gerekir; ce- zası ise kestiği miktara göre değişir. (Detay bilgi için Hac İlmihali s. 166’ya bakınız.) Kendiliğinden kopan veya kırılan tırnakla- rın koparılması ya da kesilip atılması ise ce- zayı gerektirmez.

-Umrenin tavaf ve sa’yini yaptıktan sonra sakal tıraşı olarak ihramdan çıktığını zanneden kimsenin ne yapması gerekir?

İhramdan çıkmak için saç tıraşı olmak gere- kir. Bunu yapmadan önce sakalın tıraş edil- mesiyle kişi ihramdan çıkmış olmaz; sakalın tamamının veya en az dörtte birinin tıraş edilmesi halinde dem (koyun veya keçi kesmek) gerekir.

Şafii mezhebine göre ise böyle bir kimse muhayyerlik haklarından yararlanıp; ceza olarak bir dem (koyun veya keçi kesme), üç gün oruç tutma veya altı fitre miktarı sadaka verme seçeneklerinden birini tercih edebilir.

- Tavaf ve sa’yi yapıp, tıraş olmayı geciktiren kişiye herhangi bir ceza gerekir mi?

Tavaf ve sa’yi yapıp tıraş olmayı geciktiren kişinin ihramlılık hali devam eder. Dolayı- sıyla kişi, bu süre içerisinde ihram yasakla- rından herhangi birini ihlal etmediği sürece, herhangi bir ceza gerekmez. Ancak, ihram- lılık süresi içerisinde ihram yasaklarını ihlal etmişse, ihlal ettiği yasağa göre ceza gerekir.

-İhramlının tıraş olması veya vücudundaki kılları koparmasının hükmü nedir?

İhramlının tıraş olması veya vücudundaki kılları koparması yasaktır. Şayet tıraş olur veya vücudundan kılları koparırsa; tıraş et- tiği ya da kopardığı miktara göre ceza öder. ( Ancak kendiliğinden kopup düşen saç veya kıllar için bir şey gerekmez.

-İhram yasaklarından birini ihlal eden kıran hacısına ne gerekir?

Kıran haccı yapan bir kimseye, ihram ya- saklarından birine riayet etmemesi halinde; Hanefi mezhebine göre biri umrenin, diğeri de haccın ihramı için olmak üzere iki ceza gerekir.
Şafiî mezhebine göre ise tek ceza yeterlidir.