Hüsna Köşger
Hüsna Köşger
Bücür Cadı, Yıldız Abla, Sihirli Annem, Selena, Bez Bebek ve niceleri... Bir dönem televizyon ekranı çocuklar için pek çok projeyi seyircisiyle buluşturuyordu. Fantastik temalı bu diziler, reytinglerde de diğer projelerle birincilik için yarışan işler oluyordu. Öyle ki gündüz kuşağında da pek çok program hatta çocuk yayın kuşağı oluyordu. Ancak son yıllarda bırakın bir çocuk dizisini, çizgi film bile bulmak imkansız hale geldi.
Peki ne oldu da, artık ekranda çocuklara yönelik işler bulamaz olduk. Üstelik dijital platformlarda halen daha eski yapımlar büyük bir ilgiyle takip edilirken?
Bu konuya iki paragraf üzerinden bakabiliriz:
Değişen teknoloji ve insanların alışkanlıkları büyük oranda bu duruma etki ediyor. Bahsettiğimiz projelerin yayında olduğu dönemde sosyal medya kavramı, yalnızca mesajlaşma programı MSN'den ibaretti. Bir çocuğun eline tutuşturulacak akıllı telefon, tablet ya da YouTube'de yer alan çocuk kanalları, çizgi filmler olmadığı için bu projeler ilgiyle takip ediliyordu. Günümüzde ise televizyona ihtiyaç duyulmadığı ve sosyal medya, YouTube gibi platformlar üzerinden rahatlıkla ulaşım söz konusu. Bu durumda; özellikle çocuklar özelinde televizyonun çekiciliğini azaltıyor.
Reyting kaybı aynı zamanda reklam geliri kaybı da demektir. Kanallar reklam geliri yüksek projeleri ekranında tutmayı önceler. Bu gün en çok seyredilen dizilerin temalarına bakıp bu temaların, gündüz kuşağı yemek programlarına dahi kurgusal içerik olarak yansıdığını görünce, çocukları önceleyen dizilerin ya da yayınların alabilecekleri reyting ve getirecekleri reklam geliri düşük kalabiliyor.