AKŞAM GAZETESİ
Almanya'daki GFZ Helmholtz Yerbilimleri Merkezi'nde yürütülen çalışmada, Ana Marmara Fayı üzerinde son yıllarda meydana gelen sismik aktiviteler mercek altına alındı. Araştırma, İstanbul'u bekleyen büyük tehlikenin mekaniğini ve fay hattının şu anki stres durumunu detaylandırdı. Makaledeki en çarpıcı bulgu, depremlerin bir zincirleme reaksiyon gibi batıdan doğuya doğru kayma ihtimali.
6.2, 5.8'LİK DEPREMİN DOĞUSUNDA OLDU
Eylül 2019'da 5,8 büyüklüğündeki Silivri depremi meydana geldi. 23 Nisan 2025'teki 6.2 büyüklüğündeki son deprem ise 2019 depreminin hemen doğusunda, İstanbul'a daha yakın bir noktada gerçekleşti. Bilim insanlarına göre bu tablo, fayın 'sürüklenen' (hareketli) batı kısımlarının, İstanbul'un hemen güneyindeki 'kilitli' (hareketsiz ve enerji biriktiren) doğu kısımlarını ittiğini ve yüklediğini gösteriyor.
FAYDA RAHATLAMA GÖRÜLMEDİ
6.2'lik depremden sonra fay hattında beklenen rahatlama görülmedi. Bu durum, fayın yeni ve daha büyük bir kırılmaya hazır olabileceğine işaret ediyor. Bu durumda fay doğuya doğru yırtıldığında, sismik dalgalar ve yer sarsıntısı enerjisi bir mercek gibi İstanbul'a doğru odaklanıyor. Bu da gelecekteki olası bir depremde şehrin, depremin büyüklüğünden beklenenden daha şiddetli sarsılabileceği anlamına geliyor.
Bilim insanlarına göre, eğer gelecekte daha büyük bir deprem batıdan doğuya doğru kırılırsa, bu durum İstanbul'daki sarsıntıyı artırabilir.
ADALAR FAYINDA BÜYÜK TEHLİKE
Nisan 2025 depreminin bittiği yer ile İstanbul Adalar fayı arasında, Avcılar açıklarında yaklaşık 15-20 km'lik 'sessiz' bir bölüm (sismik boşluk) kaldı. Burası, 6.0 ve üzeri büyüklükteki depremin adayı olabilir. Daha da önemlisi, bu bölümün kırılması, Adalar segmentini tetikleyebilir. Bu segment tamamen kilitli durumda ve çok büyük bir enerji biriktirmiş halde bekliyor.