aksam.com.tr
Akşam'ın Alman basınından aktardığı habere göre, özellikle Alman otomotiv devleri bu durumdan etkileniyor. Çin'deki AHK yönetim kurulu üyesi Jens Hildebrandt , "Enerji güvenliğinin olmaması Çin'deki Alman şirketleri için büyük zorluklar oluşturuyor" açıklamasını yaptı. Sichuan ve Chongqing'deki tesisler Temmuz ayından bu yana kesinti yapmakta zorlanıyor.
VOLKSWAGEN OLUMSUZ ETKİLENİYOR
Volkswagen de acil durumun sonuçlarını fazlasıyla hissediyor. FAW-Volkswagen Automotive'in Chengdu'daki bir fabrikası ve otomobil üreticisinin bazı tedarikçileri şu anda yerel elektrik kesintisinden etkilenmiş durumda. Pek çok gecikmeler yaşanırken şirket, kayıpları telafi etmeyi umuyor.
Bu durum Stuttgart merkezli otomobil tedarikçisi Robert Bosch'un kapanmasına neden oldu. Bosch'un Elektrikli El Aletleri ürettiği Chengdu fabrikasının faaliyetleri durduruldu.
Toyota veya Tesla gibi yurt dışından rakiplerin yanı sıra Çinli otomobil üreticisi SAIC de elektrik kesintilerinden şikayet ediyor. Japon otomobil üreticisi Honda Motor Bloomberg'e, Çin'in Chongqing kentindeki fabrikasının, yerel yönetimin elektrik tüketimini azaltmak ve operasyonları durdurmak için bir emir vermesi nedeniyle bu hafta kapalı kalacağını söyledi. İlk başta poliçe perşembe günü sona erecekti. Honda sözcüsüne göre bölgedeki her üretici bu siparişe tabi. Ne zaman kaldırılacağına henüz karar verilmedi.
Rakip Mazda ise ağustos ortasından bu yana Nanjing'deki bir fabrikada ısıdan kaçmak ve elektrikten tasarruf etmek için yalnızca geceleri üretim yapıyor. Süreçlerin ne zaman normale döneceği ise belirsizliğini koruyor.
LİTYUM, BAKIR, ALÜMİNYUM ÜRETİMİ RİSK ALTINDA
Başarısızlıklar Çin ekonomisindeki gergin durumu daha da kötüleştiriyor. AHK'ye göre, sanayi üretimindeki büyüme Temmuz ayında yüzde 3,8 ile tahminlerin çok gerisinde kaldı. Sanayi sektöründeki üretim duraklamalarının, hükümetin sıfır-Covid politikası ve emlak krizi nedeniyle halihazırda birçok sorunla boğuşan Halk Cumhuriyeti ekonomisini daha da zayıflatması muhtemel.
Burada da otomobil endüstrisi bir örnek teşkil ediyor. Fabrikalardaki aksaklıklar kısa süreli olsa bile etkisi daha uzun süre hissedilebilir. Etkilenen Sichuan bölgesi, elektrikli otomobiller için önemli bir hammadde olan lityumun en büyük tedarikçilerinden biridir. BloombergNEF'e göre, Çin'in lityumunun beşte birinden fazlası burada üretiliyor. Bölgedeki en büyük ikinci üretim tesisi bulunan, dünyanın lider pil üreticisi Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), üretimi durdurdu. Lityum karbonat fiyatı geçen hafta dört ayın en yüksek seviyesine çıktı. Kesintiler daha uzun sürerse ve zaten kıt olan hammadde mevcut değilse, diğer bölgelerdeki pil üreticileri de üretimlerini azaltmak zorunda kalabilir.
Otomobil endüstrisine zarar vermesi muhtemel olan şey, alüminyum ve bakır üreticilerinden yapılan teslimatların başarısızlığıdır. Yerel yönetimler güç tüketimini azaltmaya çalıştığından, enerji yoğun üretim özellikle risk altındadır. Ağustos ayı başlarında, Çin'in Anhui eyaletinde bulunan en büyük bakır üreticilerinden biri, yerel yetkililerin elektrik kesintisi talimatı vermesi üzerine üretimi kesti. Otomotiv endüstrisinde bakır ağırlıklı olarak elektrikli parçalarda kullanılmaktadır. Gövdede kullanılan alüminyum genellikle Sichuan bölgesinden gelmektedir.
Otomotiv sektörünün yanı sıra güneş enerjisi sektörü de elektrik kesintisini etkilerini hissediyor. Bloomberg'e göre , dünyanın en büyük güneş enerjisi modülü üreticilerinden Jinko Solar'ın iki fabrikası elektrik kesintisinden etkileniyor. Şirket, Sichuan tesislerinin ne zaman tam kapasiteye geri dönebileceğinin belirsiz olduğunu ifade etti.