Mehmet Selvitop
ABD'nin üst düzey savaş uçağı olan F-22'lerin emekliye ayrılacağına yönelik haberler ABD basınında ciddi şekilde yer alıyor. Konuya ilişkin olarak ABD'de yayınlanan bir makalede F-22'lerin çok erken emekliye ayırılması ABD'yi stratejik bir dezavantajda bırakabileceğine dikkat çekildi.
ABD Hava Kuvvetleri, Yeni Nesil Hava Hakimiyeti ( NGAD ) savaş uçağını geliştiriyor olabilir , ancak F-22 Raptor hava üstünlüğü için kritik önemini koruyor. Mach 2.25 hızları, üstün itme-ağırlık oranı ve eşsiz manevra kabiliyetiyle F-22, Çin'in J-20'sini ve Rusya'nın Su-57'sini hala geride bırakıyor . Gelişmiş aviyonikler, gizlilik iyileştirmeleri ve kızılötesi hedefleme gibi son yükseltmeler, Raptor'un 2060'lara kadar baskın kalmasını sağlıyor.
NGAD yeni nesil kabiliyetleri tanıtacak olsa da, Hava Kuvvetleri gelecekteki çatışmalar için her iki platforma da ihtiyaç duymaktadır. Çin ve Rusya ile gerginlikler artarken, F-22'yi çok erken emekliye ayırmak ABD'yi stratejik bir dezavantajda bırakabilir.
Birkaç yıl önce, ABD Hava Kuvvetleri meşhur F-22 Raptor hayalet savaş uçağını geliştirmede o kadar başarılı olmuştu ki, hayalet savaş uçağını 2060'lara kadar uçurma planlarını kesinleştirmişti.
Diğer planlamalar ise hizmetin uçağı 2030'ların başında emekliye ayırmayı planladığını öne sürüyor.
Şu anda geliştirilmekte olan Yeni Nesil Hava Hakimliği 6. nesil savaş uçağının zamanı, gelişi ve konfigürasyonu, Hava Kuvvetleri'nin bu soruya ilişkin hesaplamalarında muhtemelen önemli bir faktör olmuştur.
Birkaç ay önce Hava Kuvvetleri Bakanı Frank Kendall'ın planları, 6. nesil savaş uçağına bir "ara" verilmesini öngörüyordu.
Ancak Kendall'ın ayrılmasının ardından yaşanan son gelişmeler, NGAD'ın tüm hızıyla ilerlediğini gösteriyor.
Hava Kuvvetleri ve Kongre üyeleri, F-22 Raptor'ın ömrünün devamını sağlamak için önemli adımlar attılar; 2023 savunma tasarısı, Hava Kuvvetleri'nin F-22 envanterini 2028'e kadar azaltmasını engelledi ve hizmetlerin 2025 bütçe talebi F -22 için 7,8 milyar dolar içeriyor .
Dolayısıyla en güncel göstergeler F-22'nin daha onlarca yıl varlığını sürdüreceğini gösteriyor.
NGAD başlangıçta öngörüldüğü gibi tam anlamıyla yeniden canlandırılsa bile, Hava Kuvvetleri'nin F-22'yi emekliye ayırması akıllıca olmayacaktır.