Dünyanın en büyük yolcu uçağı A-380 paramparça olacak! Airbus'tan tartışmalı karar! İşte sebebi

Havacılık meraklılarını üzecek haber Airbus'tan geldi. Airbus, efsane model A-380'i parçalama kararı aldı. Yolcu taşımak amacıyla üretilmiş en büyük yolcu uçağı olan Airbus A-380, büyük olmasının yanında işletme maliyetlerinin yüksek olmasıyla da dikkat çekiyor. Uçak Mühendisi ve Havacılık Uzmanı Muhammed Yılmaz da büyük umutlarla piyasaya sürülen A-380'in neden parçalanacağını açıkladı.

Dünyanın en büyük yolcu uçağı unvanına sahip Airbus A-380 için parçalanma kararı alındı. Havacılık meraklılarının kadar birçok kişinin ilgisini çekmeyi başaran ve heybetli yapısıyla ön plana çıkan Airbus A-380'in neden parçalanacağı da açıklandı. Yapılan açıklamada bu kararın arkasında A-380 tipi uçakların çoğu hava yolu için çok büyük, pahalı ve verimsiz olmasının yattığı belirtildi.

Uçak Mühendisi ve Havacılık Uzmanı Muhammed Yılmaz da büyük umutlarla piyasaya sürülen A-380'in üretiminin beklenenden çok daha erken sonlandırıldığını, bu kararın arkasında A-380 tipi uçakların çoğu hava yolu için çok büyük, pahalı ve verimsiz olmasının yattığını belirtti. Yılmaz, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Airbus'ın iki katlı süper jumboyu tasarlarken havacılık endüstrisinde konfor ve verimlilik konusunda büyük bir heyecan ve iyimserlik yaratan, oyunun tüm kurallarını değiştirecek bir model olacağı fikri hep bir hayal olarak kaldı. Finansal sebepler bu olumsuz tablonun oluşmasında en önemli etken. Avrupalı imalatçı, uçağı piyasaya sürdüğü ilk günden itibaren müşteri bulmakta zorlandı. Kimileri A-380'in 20 yıl geç geldiğini söylerken, uzmanların bir kısmı havaalanlarında giderek artan tıkanıklıklar nedeniyle uçağın vaktinden önce geldiğini düşünüyor. A-380'i Airbus tarihindeki en büyük hata olarak nitelendirenlerin sayısı hiç de az sayılmaz. Ancak şartlar ne olursa olsun uçağın bir mühendislik harikası olduğunu inkar edemeyiz."

'GÖKYÜZÜNÜN KRALİÇESİ'NE RAKİP OLDU

Boeing 747'nin büyük, performans ve verimlilik açısından hava yollarının kitleleri uygun fiyata taşıyabilmesi için işletme maliyetlerini aşağı çekme konusunda epey kolaylık sağladığını söyleyen Yılmaz, "Airbus, Boeing 747-400'den daha büyük olan ancak hava yolları için daha düşük işletme maliyetleri sunan bir uçak üretmek istiyordu. Bu düşünceyle vücut bulan A-380, Airbus'ın Toulouse'daki merkezinde 150 bin metrekarelik montaj hattında imal edildi" şeklinde konuştu.

Muhammed Yılmaz, "72.8 metre uzunluğunda, 24 metre yüksekliğinde ve 79.8 metre kanat açıklığına sahip devasa bir uçak karşımızdaydı. Tipik dört sınıflı kabin düzeninde 544 yolcu taşıyabilen uçak, 15 bin km'nin üzerinde menzile sahipti. A-380'in uçuş ekibi son teknoloji ürünü bir cam kokpitte uçağı kontrol edecekti. Tüm modern Airbus jetleri gibi A-380'de de fly-by-wire (manuel uçuş kumandalarını elektronik bir arayüz ile değiştiren gelişmiş uçuş kumanda sistemi) kullanılırken, kokpitinde de joy stick yer alıyordu" sözleriyle A-380 uçaklarının özelliklerini sıraladı.

Avrupalı imalatçı Airbus'un çok sayıda üstün özelliğiyle ilk Airbus A-380'i 15 Ekim 2007'de Singapur Hava Yolları'na teslim ettiğini dile getiren Yılmaz, zamanla bu uçağı birçok hava yolu şirketinin kullanmaya başladığını fakat en önemli kullanıcının Birleşik Arap Emirlikleri'nin bayrak taşıyıcısı Emirates olduğunu ifade etti. Muhammed Yılmaz, "Airbus, A-380 için aldığı toplam 254 siparişin yarısından fazlasını Emirates'ten aldı. A-380'in varlığını Emirates'e borçlu olduğunu söylemek yanlış olmaz" yorumunu yaptı. Kaynak: Mühendislik harikası Airbus A-380 paramparça olacak!