ABD'nin F-22 Raptor hayalet savaş uçağına karşı Moskova'nın gizli silahı Su-47! Sovyetler yapamadı Rusya yaptı

Rusya ile ABD arasında II. Dünya Savaşı'ndan sonra ortaya çıkan Soğuk Savaş döneminde iki taraf teknolojik olarak atılımlar yaptı. Savaş araçlarında başlayan bu yarış göklere de taşındı. ABD'nin F-22 Raptor savaş uçağına karşı Sovyetler hayalet savaş uçağı Su-47'yi gündeme aldı. Hayalet savaş uçağı Su-47 her ne kadar komünist propaganda aracı olarak piyasaya sunulsa da Sovyet Rusya'yı dağılmaktan kurtaramadı.

aksam.com.tr

ABD'nin Soğuk Savaş döneminde geliştirdiği F-22 Raptor'a karşı geliştirilen hayalet savaş uçağı Su-47 Sovyet Rusya'nın 1991'de çöküşünden sonra tozlu raflardaki yerini aldı. Sovyetlerin ardından Rusya ile ABD arasında oluşan barış atmosferinde Rus savunma sanayisi kendini yeniden göstermek için Su-47 projesinin tozlarını temizleyerek üretim bandına aldı.

Su-47 Berkut (Altın Kartal) birçok gelişmiş sistem içeriyor olsa da, Rusya'ya uygulanan yaptırımlar, Ar-Ge sistemlerinin gelişmemesi ve Rus mühendislerin uçakta yaptığı bazı tasarım seçimleri nedeniyle zaten sekteye uğrayan proje yavaşlayarak devam etti.

F-22'NİN DÜŞMAN KARDEŞİ SU-47

Su-47 hakkında bildiklerimizin hepsi Rus hükümeti tarafından yayınlanmasına izin verilen genel geçer bilgilerdir. Yapabilecekleri hakkında çok fazla bilgiye sahip olmasakta uçağın kabiliyetleri hakkında az çok bilgi sahibiyiz.

Bazen "Altın Kartal" olarak da adlandırılan ve değişmeli olarak "S-32" veya "S-37" olarak adlandırılan Su-47 Berkut savaş uçağı, ayrıca NATO'da "Firkin" kod adıyla da bilinmektedir. Sadece bir adet deneysel uçak olarak üretilen Su-47′ nin genel tasarım ve üretim amacı öncelikle birkaç yeni uçuş kontrolü sisteminin uygulanabilirliğini test etmek ve uçağın genel tasarım özelliklerini test etmekti. Uçağın en belirgin özelliği ileri ok açılı kanatlarıdır. Sukhoi firması tarafından 2002'den sonra uçak Su-47 olarak anılmaya başlanmıştır.

Rusya'nın modern 5. nesil savaş uçağı Sukhoi Su-57 PakFa, Su-47 ile yapılan testlerin bir sonucu olarak geliştirilen bazı teknolojileri kullanıyor.

Rusya'nın deneysel olarak yaptığı kanatlarının kartal gibi ileride olması diğer uçaklarla arasındaki en büyük fark olan Su-47'nin bu tasarımının ses hızını geçmesi için bu şekilde yapıldığı düşünülüyor.

Su-47'NİN GELİŞİM SÜRECİ

İlk olarak 1980'lerde son derece gelişmiş Amerikan F-22 Raptor'un geliştirilmesine bir yanıt olarak tasarlanan Su-47 Berkut, Soğuk Savaş'ın sonlarında Sovyet projesi olarak başladı. Sovyetler Birliği'nin çöküşünden sonra kaynaklar kıtlaşmaya başladıktan sonra, Rusya'nın Su-47'sinin ilk prototipi 1997'de, geliştirmeye başladıktan on yıldan fazla bir süre sonra havalandı.

1999, 2001, 2003 ve 2005'te kamuoyu önüne çıkan Berkut, çok güçlü dönüş performansına ve manevra kabiliyetine rağmen manevralarda hızının çok düşmesiyle eleştirildi.

Su-47, Rus ordusunun umduğu gibi uygulanabilir bir uçak tasarımı olmak yerine, Sovyetler Birliği'nin çöküşünün ardından bazı yeni teknolojileri ve teknikleri test etmek için bir araç olarak hizmet etti.

Su-47'nin bazı unsurları da rakibi F-22'yle oldukça fazla benzerlik gösteriyor. Özellikle, Berkut'un çift motorlu düzeni ve dikey kuyrukları görsel olarak Raptor'un kopyası olarak görülüyor.

MAKS-2019'da GÖSTERİME ÇIKTI

Son olarak 2007 yılında gerçekleştirilen MAKS-2007 Uluslararası Havacılık Fuarı'nda görünen Su-47 Berkut, bu yıl düzünlenen MAKS-2019 Uluslararası Havacılık Fuarı'nda tekrar göründü.

Rus Sukhoi firması tarafından "deneysel uçak" olarak üretilen Su-47 Berkut, Moskova dışındaki Zhukovsky Uluslararası Havalimanı'nda gerçekleştirilen MAKS 2019 havacılık fuarında statik olarak sergileniyor.

Su-47 'Berkut' savaş uçağı Zhukovsky havalimanında bulundurulduğu hangardan sergileneceği alana taşınırken, alanda bulunan gazeteci ve havacılık meraklıları için fotoğraf çekebilecekleri nadir bir an yaşandı.

SUKHOİ SU-47 BERKUT

Mürettebat: 1

Uzunluk: 22.6 m

Yükseklik: 6.3 m

Kanat açıklığı:15.16 m – 16.7 m

Boş ağırlık: 26,100 kg

Maksimum kalkış ağırlığı: 33000 kg

Motor (jet): Lyulka AL-37FU

Motor tipi: İkincil yanmalı, yönlendirilebilir güç sistemli (PFU modifiyeli), dijital kontrollüturbofanlar

Motor sayısı: 2

İtiş :83.4 kN

Azami hız: Mach 2.35

Deniz seviyesinde: Mach 1.1 (1,400 km/s, 870 m/s

Normal operasyon yüksekliğinde: Mach 2 (2,500 km/s, 1,550 m/s)

Menzil: 3,300 km

İrtifa: 18,000 m (59,050 ft)

Tırmanma oranı: 230 m/sn

Yük: 36 kg/m² (79.4 lb/ft²)