Şiddet içerikli oyunlar günümüzde yaygın hale gelmeye başladı. Son olarak Eskişehir'de bilgisayar oyunu bağımlısı 18 yaşındaki zanlı 5 kişiyi sokak ortasında bıçakladı. Yaşanan bu olay ebeveynleri şiddet içerikli oyunlara karşı düşündürmeye başladı.
Doç. Dr. Mehmet Kaya ve Oyun ve gelecek koordinatörü Hasan Ustaosmanoğlu AKŞAM TV'de Ezgi Aşık'ın şiddet içerikli bilgisayar oyunlarına yönelik sorularını yanıtladılar.
"BİZ KENDİ ELLERİMİZLE ÇOCUKLARI BU ALIŞKANLIKLARA İTİYORUZ"Doç. Dr. Mehmet Kaya'nın açıklamalarından satır başları:
"Şiddet içerikli oyunlar tehlike saçıyor. Eskişehir'deki 18 yaşındaki genç 5 kişiyi yaraladı. Artan şiddet sarmalına karşı ne yapılmalı?
Özellikle şiddet içerikli oyunlar gün geçtikçe toplumsal halk sağlığı sorununa dönüşmekte. Çünkü gençlerimizin birçoğu özellikle çocukluktan itibaren anne babalar ödül sistemi içerisinde yetiştirmekte.
Hadi bakalım yemek yersen sana oyun oynama izini vereceğim. Ödevini yaparsan oyun oynayabilirsin.
Bu şekilde başlayan süreç özelliklede ergenlik döneminde dürtü selliğin artması heyecan arayışı haz arayışı ile birlikte ergenlik döneminde hem geleceğin belirsizliğine ilişkin stres dolayısıyla stres faktörleri arttıkça şiddet eğilimi de artmakta. Şiddeti yatıştırmak için heyecan ve haz arayışı içine girmektedir. Çünkü stresi yatıştırmak için en güzel öğelerden bir tanesi kişinin hazza yönelmesidir.
Dolayısıyla ergenlerin bu şiddet içerikli oyunlara eğilimi gün geçtikçe artmaktadır.
Ancak yapısı itibari ile baktığımızda bu tarz şiddet içerikli oyunları sık oynadığınızda bunun süresi arttığında beyinde diğer bağımlılıklara benzer etkiler göstermekte. Bir tarafıyla mutlulukları ve ödülü tetiklemekte bir tarafıyla da diğer bağımlılıklardan daha tehlikeli bir hale gelmektedir.
Çünkü ulaşılabilirliği çok kolaydır. Elinizin altında oyun oynayabileceğiniz bir tabletinizin olması cep telefonunuzun bulunması, bilgisayarın sürekli hayatımızın içerisinde yer alması. Bu gençlere gerçekte yapamadıklarını yapabilme, sınırsız bir hayal gücü verme, kontrol gücünü verme bakımından çekici bir unsur haline gelmekte bilgisayar oyunları.
Ancak bu oyunlarla çok fazla zaman geçirdikçe gençler ailelerini arkadaşlarını okulunu ihmal etmekte daha fazla içine kapanmaktadır. Eskişehir'deki olayda çocuğu tanımlarken en çok kullanılan kavramlardan bir tanesi de içine kapanık oluşu. Bu tarz oyunlar oynadığınızda depresif bir ruh halinde olursunuz. Bunlarla baş etmek içinde yapılması gerekenler var.
Özelliklede gençlerin enerjisini boşaltabilmesi için bir hobi edinmesi, sporla ilgilenmesi arkadaşlarıyla buluşmaların teşvik edilmesi gerekmektedir aileler tarafından.
Çünkü oyunla çok faza vakit geçirdiğinizde eve kapanmak durumda kalıyorsunuz. Aile çocuğu dışarda vakit geçirmeye, hobi edinmeye ve sanatla uğraşmaya teşvik etmeli.
Eğer çocuk bu şiddet içerikli oyunları çok oynuyorsa aile psikolojik destek almayı ihmal etmemeli.
Ancak burada psikolojik destek almak söz konusu olduğunda çocuk günah keçisi ilan ediliyor. Böyle bakılmamalı, ailenin tamamı bu destek için başvurmalı.
Çünkü çocuk şiddet içerikli oyunlarla çok fazla zaman geçiriyorsa bunun aileden alamadıklarıyla ilgilide bir boyutu vardır. Ailenin sorumluluğu da vardır. Bunun sadece ergenliğin dürtü selliğiyle açıklamak yeterli olmayacaktır.
Çünkü ailelerin genellikle bakış açısı şu, bizim çocuğumuz çok şiddet içerikli oyunlarla oynuyor, dolayısıyla bu onun normali, yapısı şeklinde bakılıyor.
Bu oyunu sürekli oynadığınızda bunu normalleştirebilirsiniz. Oradan çocuk bu şiddet içerikli davranışları modeller. Aile çocuğun kendisini model almasını ya da model alabileceği oyunları oynamasına imkân sağlaması bakımından sorumluluk sahibidir.
Dolayısıyla daha başlangıçtan itibaren ödevini yapmayan çocuğa oyun önermek, tablet önermek yapılmaması gereken davranışlardır. Biz kendi ellerimizle çocukları bu alışkanlıklara itiyoruz."
"ÇOCUKLARIMIZIN GELECEĞİNİ KODLAYACAĞIMIZ YERLİ OYUNLARA YÖNELMELİYİZ"Oyun ve gelecek koordinatörü Hasan Ustaosmanoğlu'nun açıklamalarından önemli satır başları:
"Oyun aslında çocukların gelişiminde öncü bir rol oynuyor. Dolayısıyla oyunla ilgili oyun çocuk iletişiminde ve gelişiminde sağladığı bu katkıyı bazı akıllar oyunların çevresinde yönlendirme olarak kullanabiliyorlar.
Çok ciddi lobilerin faaliyet gösterdiğini zaten görüyoruz, duyuyoruz. Burada son günlerde Roblox yasağı ile gündeme gelen bu konu aslında bizim için bir gelecek kaygısı oluşturuyor. Bir beka meselesi.
Çocuklarımıza oyunları yasaklayarak ya da oyunlardan uzaklaştırarak ne yapabiliriz, bunu nereye kadar sürdürülebilir bu bir soru işareti.
Ama cevabı belli, Türkiye'nin çok ciddi bir alt yapısı var. Oyun geliştirme süreçlerinde bizim oyunda gelecek olarak yaptığımız çalışmalarda 5 binin üzerinde gencimize verdiğimiz desteklerle birlikte Türkiye oyun geliştirme süreçlerinde çok ciddi bir aşama kaydetti.
Yazılımcı anlamında da oyun geliştirici anlamında da. Türkiye'nin medeniyet hikâyeleri oyunlar için de çok uygun.
Biz aslında bu hikâyeleri oyunla gelişimini kendi medeniyet kodlarıyla birlikte yönetebileceği bir düzleme çekmeliyiz. Dolayısıyla yerli oyun başlığı bir başlık.
Bu bizim gelişim süreçlerinde yasaklamanın yanında, evet yasaklanmalı mı yüzde yüz.
Eğer Roblox bu katalog suçlarına bir engel koymuyorsa Türkiye bunu yasaklamalı. Ama buna alternatif olarak yerli oyun geliştirme süreçlerinde ciddi manada atılımlar yapılması gerektiğini öngörüyoruz, bu anlamda yapılan çalışmaları da biliyoruz. Bunlarında içerisindeyiz destekliyoruz. Ama belki biraz hiyerarşi üst seviyeye çekilmeli.
Çünkü söz konusu olan şey yüzde yüz geleceğimiz, çocuklarımız. Bazı akılların bazı lobilerin cinayete, cinsel istismara, dolandırıcılığa varabilecek düzeyde oyunlar içerisinde yapılan bu tehlikeleri göz ardı etmemeliyiz.
Biz bur da oyun kodlarken hayatımızı da kodladığımızı fark ederek çocuklarımızın geleceğini kodlayabileceğimiz yerli oyunlara yönelmeliyiz."