Uludağ Üniversitesi öğrencileri 3 boyutlu yazıcıyla hidrojenli araç üretti

Bursa Uludağ Üniversitesi Makine topluluğu öğrencilerinin 3 boyutlu yazıcıyla ürettikleri “Barbaros” Shell Eco Marathon Avrupa 2020 Yarışması'nda Teknik İnovasyon'' ve ''Sürdürülebilir Ekonomi'' kategorilerinde ödüle layık görüldü.

AA

Teknolojini yeniliklerine açık, yenilikçi, verimli ve çevreye duyarlı elektrikli araçlar geliştirmek amacıyla yola çıkan genç mühendis adayları, araç verimliliğini yüzde 10 artıran iki serbestlik dereceli yönlendirme sistemi, tekerlek grubu kütlesini yüzde 25 azaltan tekerlek içi süspansiyon sistemi ve manyetik dişli kutusu tasarladı.

Ekip, tasarladıkları hidrojenli araç için egzozdan su buharıyla dışarı atılan, tepkimeye girmemiş hidrojeni tekrar kullanmaya olanak sağladı. Bu sayede fazla yakıt sarfiyatını önleyen gençler, atık durumdaki mekanik parçaları iyileştirilerek yeniden bu araçta kullandı.

İki Kategoride Ödül

Aracın plastik kısımları da geri dönüştürülmüş plastik malzemelerden 3 boyutlu yazıcıda üretildi. Bu özellikleriyle Shell Eco Marathon Avrupa 2020 Yarışması'nda, "Teknik İnovasyon" ve "Sürdürülebilir Ekonomi" kategorilerinde birinci seçilen hidrojenli araç "Barbaros", 1 metreküp hidrojenle 182,6 kilometre gidebiliyor.

UMAKİT Takım Pilotu ve Bursa Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliği Bölümü son sınıf öğrencisi Furkan Avcı, topluluğun kurulduğu 2004 yılından bu yana alternatif enerjili araçlar üzerine çalışmalar yürüttüğünü söyledi. Topluluk olarak, ulusal ve uluslararası birçok mühendislik yarışmalarına katıldıklarını belirten Avcı, önemli organizasyonlarda birçok dereceler elde ettiklerini anlattı.

Aracın Büyük Çoğunluğu Yerli

Okulun Makine ile Elektrik Elektronik Mühendislikleri bölümlerinde okuyan öğrencilerden oluşan 10 kişilik ekiple çalışmalar yürüttüklerini aktaran Avcı, "Araç üzerindeki üretim, öncesindeki araştırma ve tasarım, tamamen buradaki öğrenciler tarafından yapılıyor. Araçlar, yüksek yerlilik oranına sahip. Araçtaki elektrik motoru, batarya yönetim sistemi, batarya paketlemesi gibi birçok kalem, öğrenciler tarafından tasarlanıp üretildi." diye konuştu.

Aracın diğer özelliklerine ilişkin de açıklamalarda bulunan Avcı, "Tekerlek içi süspansiyon sistemi, topluluktaki öğrencilerce tasarlanıp üretildi. Bununla ilgili geliştirme çalışmaları halen devam ediyor. Burada amaç, araçların ağırlık sorununu ortadan kaldırmak. Aracın plastik kısımları da geri dönüştürülmüş plastik malzemeler kullanılarak 3 boyutlu yazıcıda üretildi. Aracımız çevreciliğiyle bilinen ve düşük tüketim değerleriyle yüksek kilometreler yapabilen bir araç. Aracımız, 1 metreküp hidrojenle 182,6 kilometre gitmeyi başarmış, 2018'de Avrupa'nın en verimli aracı seçilmişti." ifadelerini kullandı.