Global bilgi ve iletişim teknolojileri araştırma ve danışmanlık hizmetleri firması IDC’nin en son açıklanan rakamlarına göre Türkiye kişisel bilgisayar ve tablet pazarında -PCD- (masaüstü bilgisayar, dizüstü bilgisayar, iş istasyonları ve tablet) bir yavaşlanma yaşansa da firma 3. çeyrekte satışların artmasını bekliyor. Türkiye PCD pazarı 2017 yılının ikinci çeyreğini 879.450 adet ile kapattı Pazar ikinci çeyrekte yıllık %8.9 oranında düşüş, fakat ilk çeyreğe oranla da %8.7 oranında artış gerçekleşti. Bazı büyük ihalelerin kapanması ve üretici firmaların çeyreğin sonunda yaptıkları yüklemeler de gerçekleşen adetlerin beklentinin yaklaşık %3 oranında yukarıda çıkmasını sağladı.
İSTEKSİZ DAVRANDILAR
Rakamları değerlendiren IDC kıdemli araştırma analisti Ayşe Kaptanoğlu “16 Nisan’da gerçekleşen referandum hem kamu hem de özel sektörde- genel olarak tüm toplumda- belirsizlik ortamı oluşmasına sebep olduğundan birçok devlet ihalesi ve kurumsal projeler üçüncü ve dördüncü çeyreğe ertelendi. BT karar vericiler böyle bir ortam içerisinde yatırım yapma konusunda isteksiz davrandılar ve ortamın biraz daha istikrara kavuşmasını beklediler” dedi.
BEKLE-GÖR POLİTİKASI
IDC’den yapılan açıklamada bir sonraki çeyreğe ilişkin şu değerlendirmeye yer verildi: “Tüketiciler de buna benzer bekle ve gör politikasını benimseyerek PC alımlarını ertelemeyi tercih etti. Politik durumların netleşmesi, geleneksel okul sezonunun başlaması ve yıl sonu itibariyle kurumların BT bütçelerini harcama çabaları sayesinde yılın ilk yarısındaki bu yavaşlık, ikinci yarısında yerini hızlanmaya bırakacaktır.”
Lenovo ve Samsung liderlik koltuğunda
Tablet pazarında Samsung’un yüzde 22.8 oranındaki pazar payı ile lider olduğu 2017 yılının ikinci çeyreğinde, Vestel yüzde 13.9 luk oran ile ikinci, Lenovo ise yüzde 8.9 pazar payı alarak üçüncü sırada yer aldı. PC pazarı ikinci çeyrek sonuçlarına göre Lenovo yüzde 25.7 pazar payı alarak lider olurken, HP gerek kamu sektöründeki projeleriyle gerekse tüketici segmentindeki ürün gamı ile ikinci oldu. Asus ise yüzde 14.1 pazar payı alarak tüketici tarafındaki güçlü varlığını sürdürmeye devam ediyor.
‘Oyunculara’ talep artabilir
“Her ne kadar Ramazan’ın getirdiği yavaşlığın etkisiyle ve yaz tatili sürecinde üçüncü çeyreğin ilk aylarının durgun geçecegini göz önünde bulundursak da, okul sezonunun başlamış olması ve önceki çeyreklerden ertelenen ihalelerin de gerçekleşme beklentisini unutmamak lazım”, diyen Ayşe Kaptanoğlu “Üreticiler satışını arttırmak için alternatif yollar arıyorlar. Her ne kadar arttırılmış ve sanal gerceklık çok yeni teknolojiler olarak görülse de bu taraftaki merak ve istek oyun bilgisayarlarına olan talebi de arttırabilir” dedi.