TUSAŞ'tan insansız uçak adımı

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, yapay zekanın ikinci bir pilot gibi görev yaptığı Milli Muharip Uçak (MMU) yanında insansız uçak teknolojileri konusunda çalışmalar yaptıklarını söyledi.

SAHA İstanbul tarafından savunma firmalarına özel hazırlanan Yöneticilik Gelişim Programı'nda yürüttükleri projelere ilişkin bilgi veren Kotil, şirketin 3 uçak, 6 helikopter, 2 insansız hava aracı ve hedef uçak projeleri yürüttüğünü belirtti. Kotil, ayrıda uydu projelerini sürdürdüklerini söyledi. Kotil, en önemli projelerinin MMU olduğunu proje için 6 bin personele ihtiyaç duyulacağını bildirdi.

DAHA ZEKİ UÇAK

5. nesil uçaklarda tek pilot bulunduğunu, yapay zekanın ise ikinci pilot gibi görev yaptığını anlatan Kotil, MMU'nun da bu özelliğe sahip, 'daha zeki bir uçak' olduğunu vurguladı. F-16'ları pilotsuz uçurmak gibi bir gündemleri olup olmadığına yönelik soruya Kotil, "F-16'ları pilotsuz uçurmak değil ama başka uçaklar üzerinde çalışıyoruz" dedi.

PİLOT BAYILDIĞINDA ÜSSE GERİ DÖNECEK

İnsanlı ve insansız uçak arasında net bir ayrım olmayacağını, iki uygulamanın birlikte kullanılacağını anlatan Kotil "MMU'yu güzel bir uçak yapmak istiyoruz. İnsanlı-insansız olacak olması çok ikincil bir konu. Zaten içinde yapay zeka var. Pilot bayıldığında uçak kendi üssüne dönebiliyor" dedi. Kotil, uçağın 2023'te motorunu çalıştıracağını, 2025'te uçacağını, 2028'de Hava Kuvvetleri'ne teslim edileceğini dile getirdi.

LİSANSI VERSİNLER F-35'İ YAPARIZ

"F-35'in lisansını verseler TUSAŞ olarak ayda 2 tane yaparım. Önemli olan lisans. Yoksa F-35'i şu anda yapabilecek yeteneğim var. MMU'yu daha işin başında mümkün olduğu kadar yerli yapmaya çalışıyoruz. Bunu zamana yaymaktan başka da şansımız yok, motoru dahil" dedi.