TUSAŞ Genel Müdürü Kotil: Kaan dünyada en hızlı yapılan savaş uçağı

1 milyar dolar yatırımla hayata geçirilen KAAN, dünyada kısa sürede başarıyla yapılan ilk savaş uçağı oldu. 5'inci nesil savaş uçağını Türkiye dışında ABD, Rusya ve Çin olmak üzere 3 ülke daha üretiyor.

Türkiye'nin 5'inci nesil savaş uçağı KAAN'ın 21 Şubat'ta gökyüzüyle buluşması, dünyada büyük ses getirdi. Bunun en önemli nedenleri ise Türkiye'nin 5'inci nesil uçağı üreten 4 ülkeden biri haline gelmesi ve KAAN'ın dünyada en hızlı yapılan savaş uçağı olması. Dün TRT Haber'de konu ile ilgili açıklamalarda bulunan KAAN'ı hayata geçiren TUSAŞ'ın Genel Müdürü Temel Kotil, "KAAN dünyada en hızlı biten uçaktır. Bu son değil bir başlangıç" dedi.

ZORUN ZORUNU SEÇTİK

KAAN'ın var olan tüm uçaklarla savaşabilecek seviyede olduğunu belirten Kotil, "İlk uçuş çok önemliydi. 25 ton bir cihaz. İçinde yok yok aslında. Bilgisayarı, hidrolik sistemi, güç dağıtım sistemi... İniş takımları, jenaratörü, kanopisi yerli. Yani bir matoru ve fırlatma koltuğu dışında tümüyle yerli bir uçak. Türklerin şimdiye dek yaptığı en komplesk mühendislik cihazı bu. Zorun zorunu yaptık. Teknolojiyi seçerken F-22 ve F-35'ten daha üst teknolojiyi seçtik" diye konuştu. Türkiye'nin kendi 5'inci nesil savaş uçağını üretme yolunda çok kritik bir eşiği geride bıraktığını belirten Temel Kotil, "5'inci nesil uçak yapan 4 ülkeden biriyiz artık. Çin ve Ruslar'ın uçakları var ve satmıyorlar. ABD'lilerin F-22'si var, o da kimseye satmıyor. Bizim uçağımız F22-F35 arasında" dedi.

AYDA 2 ÜRETİM

KAAN için 17 bin TUSAŞ çalışanının çok büyük emek verdiğini belirten Kotil, "Ben yıllardan beri bu işin içinde olan biriyim. Büyük başarılar kalpten çıkar beyinden çıkmaz. Bu kalpten çıktı. Normalde '27 Aralık 2023'te uçar' diye plan yapmıştık. 1500 mühendis o güne kilitlenmişti. Evlerine gitmediler. Nasip olmadı. Her gün her sabah ne durumdayız bakıyoruz, problem çıkıyor düzeltiyoruz. 21 Şubat Çarşamba günü yurtdışına gitmek üzere yoldaydım. Arkadaşlar aradılar, 'bugün uçmak istiyoruz' dediler. Biz de uçaktan havada izledik KAAN'ın uçuşunu" diye konuştu.

Şimdi elde bir KAAN'ın olduğunu belirten Kotil, şunları söyledi: "7 tane daha olacak. 2028'de 20 uçağı Hava Kuvvetleri'ne teslim etmeyi planlıyoruz. 2030-2032 yıllarında da ayda 2 tane üretmeye devam edeceğiz. F16'lardan daha kuvvetli olacak. Eurofıghter, F-16, Rafael uçakları KAAN'dan daha alt teknoloji. Yerli Türk motoru da geliyor. KAAN'ın 6'ncı nesle dönüştürülmesi için de çalışma yapılıyor."

HANGİ ÜLKE NE ZAMAN ÜRETTİ?

Türkiye, KAAN'ın ön dizayn faaliyetlerine 2018'de başladı. KAAN, 2024'te ilk uçuşunu yaptı ve envantere de 2028'de girecek.

ABD, F-35'i 1996'da üretim programını başlattı. 2016'da ise envantere girdi.

Rusya, Su 57'e 2002'de başlama kararı aldı, Hindistan 2018'de projeden çekilince Rusya kendisi üretti ve 2020'de envantere girdi.

Çin, J-20'ye 2000'li yıllarda başladı. İlk uçuş 2011'de oldu.

ASELSAN İLE 'BİLGE KAAN' OLACAK

ASELSAN Genel Müdürü Ahmet Akyol, geliştirdikleri teknolojilerle milli muharip uçak KAAN'ı 'Bilge Kaan' yapacaklarını belirtti. ASELSAN'ın KAAN projesine sağladığı katkıya ilişkin sosyal medya hesabından değerlendirmede bulunan Akyol, şunları söyledi: "ASELSAN özellikle üstün aviyonik teknolojileriyle KAAN'a güç katacak. Bu kapsamda, şirketin kriptolu haberleşme, tanıma-tanıtma, veri linki, 3 boyutlu iç haberleşme, yer ve uydu tabanlı yaklaşma, seyrüsefer, yedek uçuş gösterge, TULGAR kaska monteli gösterge birimi, kızılötesi arama ve takip, bütünleşik elektro-optik hedefleme, kızılötesi füze ikaz ve görüntüleme, lazer ikaz, yönlendirilmiş kızılötesi karşı tedbir, güdümlü kitleri, uçuş kontrol sistemi sensörleri, entegre elektronik harp, AESA burun radarı, karşı tedbir atma gibi ASELSAN alt sistem ve ekipmanları KAAN'ın etkin şekilde görev yapmasına katkı sağlayacak."