Siyasi istikrarla bilgisayar satışları yüzde 30 arttı

Türkiye’de bilgisayar satışları 3. çeyrekte yüzde 30 yükseldi. Böylece Türkiye Afrika, Ortadoğu ve Avrupa’da en hızlı büyüyen pazar oldu. IDC analistleri 15 Temmuz darbe girişiminin ardından gelen siyasi istikrarın satışların artmasında etkili olduğunu belirtti.

SELİM KARAHAN

Araştırma şirketi IDC Afrika, Ortadoğu ve Avrupa(EMEA) bölgesi 3. çeyrek kişisel bilgisayar satış verilerini açıkladı. Buna göre temmuz-eylül döneminde EMEA bölgesinde 17.9 milyon adet bilgisayar satıldı. Satışlar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3.3 geriledi. Bu gerilemede Avrupa’da Brexit’in yarattığı belirsizlik etkili oldu. Bunun yanında Özellikle Çek Cumhuriyeti, Polonya, Macaristan gibi Orta Avrupa ülkelerinde çift haneli düşüşler yaşandı. Bölgede genel olarak düşüş trendi son 2 yıldır devam ederken Türkiye’de satışlarda adeta patlama yaşandı. Ülkemizde yılın 3 çeyreğinde bilgisayar satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 30.3 arttı. 

STABİL KUR DESTEKLEDİ 

Böylece Türkiye bölgenin en hızlı büyüyen pazarı oldu. Türkiye’nin raporlama döneminin tartışmasız kazananı olduğunu belirten IDC Analisti Stefania Lorenz “Ülkedeki PC pazarı son 5 çeyrekteki kötü sonuçların ardından sonunda toparlandı. Darbe girişimi sonrası siyasi istikrarın sağlanabilmesi bu yükselişte etkili oldu. Önceki çeyrekte perakendeciler finansal sebeplerden nakit akışını yönetmekte zorlanıyordu ancak bu çeyrekte Türk lirasının dolar karşısında stabil hale gelmesiyle sorunlar aşıldı. Bunun yanında tüketicilerin eli de cüzdanlarına gitmeye başladı” değerlendirmesinde bulundu. 

ASUS KÜÇÜK ÜRETİCİLERDEN KAPTI 

3. çeyrek sonuçlarında bir diğer dikkat çeken veri ise Asus satışlarındaki muazzam yükseliş oldu. Son zamanlarda özellikle iddialı oyun bilgisayarlarıyla öne çıkan Asus’un satışları söz konusu dönemde bir önceki yıla göre yüzde 21.4 artarak 1 milyon 839 bin adede ulaştı. ‘Diğer’ kategorisine giren markaların satışlarında yüzde 21.7’lik düşüş yaşanması Asus’un küçük üreticilerden müşteri kaptığının göstergesi oldu.   

HP VE LENOVO KAPIŞTI 

2016’nın 3. çeyreğinde EMEA bölgesinin en çok satan iki bilgisayar markası HP ve Lenovo oldu. HP’nin satışları bir önceki yıla oranla yüzde 6.5 artarak 4 milyon 635 bin adede ulaştı. Lenovo’nun satışları ise yüzde 2.5

düşüşle 3 milyon 593 bin adede geriledi. 3. çeyrekte HP’nin bölgedeki pazar payı yüzde 26 olurken, Lenovo’nunki ise yüzde 20.1’de kaldı. Satış adedi bakımından bu iki firmayı sırasıyla Dell, Asus ve Acer takip etti.