Sadece motoru için 200 mühendis çalışıyor

Savunma sanayiinde çığır açan Türkiye'de Milli Muharip Uçak (MMU) heyecanı yaşanıyor. Sonbaharda çalıştırılması planlanan uçağın yerli motoru için 200'den fazla mühendis hizmet veriyor.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından yürütülen ve Türkiye'nin en önemli teknoloji geliştirme projesi olan Milli Muharip Uçak (MMU), iki gün önce hangardan çıktı. Milli Muharip Uçak'ın Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterinde bulunan ve 2030'lu yıllardan itibaren kademeli devreden çıkartılması düşünülen F-16 uçaklarının yerini alması bekleniyor. Eskişehir'de kurulu TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, Milli Muharip Uçak'ın yerli ve milli bir motorla uçabilmesi için 200'den fazla mühendisten oluşan özel bir ekip kurulduğunu söyledi.

TÜRKİYE'DE ÜRETİLECEK

MMU'nun yerli motoruna giden yolda, geliştirdikleri TEI-TF6000 ve TEI-TF10000 motorlarının birer basamak olacağını belirten Akşit, ilk etapta bu yıl TEI-TF6000'i üretip çalıştıracaklarını söyledi. TEI-TF6000'in gerçek anlamda bir askeri turbofan motoru olduğunu belirten Akşit, şunları söyledi: "Küçük ölçekli de olsa bir savaş uçağı motoru. Tamamen özgün olarak TEI tarafından tasarlanıp geliştirildi. Milli Muharip Uçak için çok daha yüksek isterleri olan, teknolojinin en üst noktasında bir motor isteniyor. Dünyanın en gelişmiş motorlarından biri olacak. TEI-TF6000 ve TEI-TF10000 bizim için öğrenme motorlarıdır. Teknoloji geliştirme, validasyon ve yetenek kazanma motorları... Motorlarımız, Milli Muharip Uçak'ın motorunun Türkiye'de yapılabilmesi için çok önemli bir adım. Art yakıcısız 6 bin ya da 10 bin librelik bu motor hem Kızılelma'da hem TUSAŞ'ın yeni geliştirdiği İHA olan Anka-3'te, gerekirse hızlı milli hücum botlarda çok yönlü kullanılabilecek, milli ekonomiye katkıda bulunacak güzel bir motor olacak." Milli Muharip Uçak'ın motoruyla ilgili ihale sürecinin tamamlanmadığını belirten Mahmut Faruk Akşit, buna rağmen TEI'nin Türkiye'de partnerleriyle bu motoru geliştirmek için çalışmalara başladığını söyledi. Akşit, "tasarım çalışmalarında resmi ihale süreci tamamlanmamış olsa da biz, başladık. Ekibimizin bir kısmı TEI-TF6000 sürecini yönetiyor. Parça imalatları devam ediyor. Aksesuarlarının bazılarının tedarikinde sorun yaşadık. Onlar takvimi biraz etkileyecek. Bir aksilik olmazsa yaz sonu, sonbahar gibi motorumuzu çalıştırmayı hedefliyoruz. TEI-TF6000 motorunu bir nevi teknoloji kazanım motoru olarak kurguladık" diye konuştu.

YENİ KAMİKAZE İHA'SI 'AZAB' GELİYOR

Savunma sanayiinde son dönemde en fazla dikkat çeken ürünlerden biri olan kamikaze insansız hava araçlarına (İHA) 'Azab' ismiyle Türkiye'den yeni bir çözüm eklendi. Robit Teknoloji, delta kanat yapısına sahip çok maksatlı kamikaze Azab'ı geliştirip, uçuş testlerini gerçekleştirdi. 1.5 ve 2 metre kanat açıklığına sahip 2 farklı platformla, 3 ve 15 kilogram faydalı yük taşıma kapasitesine sahip Azab ile yakın zamanda patlatma testleri yapılması planlanıyor. Robit Teknoloji İnsansız Hava Araçları Direktörü Selçuk Fırat, "Azab, mevcut kamikaze İHA'larla karşılaştırıldığında sınıfında Türkiye'de tek şu anda. Platformu 3.5 metre kanat açıklığına çıkartabiliyoruz. Gövdesini istediğimiz şekilde dizayn edebiliriz" dedi.