PC’deki ezeli rekabette HP tahtını geri aldı

HP’nin PC satışları yılın ikinci çeyreğinde yüzde 3.3 yükselerek 12.7 milyon adede ulaştı. Firma böylece Lenovo'ya kaptırdığı tahtını geri kazandı.

SELİM KARAHAN

Teknolojide ezeli rekabet denince akla son yıllarda Apple ve Samsung geliyor. Ancak halen hayatlarımızın çok önemli bir parçası olmasına rağmen kişisel bilgisayar pazarında HP ile Lenovo arasında yaşanan rekabet çok sık gündeme gelmiyor. Araştırma şirketi Gartner bu hafta 2017 ikinci çeyrek küresel PC satışları raporunu açıkladı. Öncelikle burada PC ile kastedilenin masaüstü, dizüstü ve ikisi bir arada (tablet ve dizüstü karışımı) bilgisayarları kapsadığını belirtmek gerekiyor. Gartner’ın yayımladığı verilere göre nisan-haziran döneminde dünyada toplam 61.1 milyon adet bilgisayar satıldı. Satışlar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4.3 geriledi. 

10 YILIN DİBİNDE 

Böylece küresel bilgisayar satışlarında 11 çeyrek üst üste düşüş yaşanmış oldu. Gartner, bunun yanında satışların 2007 yılından bu yana en düşül seviyesine gerilediğine de dikkat çekti. Artan PC fiyatlarının satışları olumsuz etkilediğini belirten Gartner Analisti Mikako Kitagawa “DRAM, SSD ve LCD panellerde yaşanan arz sıkıntısı PC talebini olumsuz etkiledi. Bazı üreticiler bu parçalardaki fiyat artışlarını tüketiciye yansıttı” değerlendirmesinde bulundu. Pazar genel olarak daralırken 2017’nin ikinci çeyreğinin bariz kazananı HP oldu. HP bir önceki çeyrekte Lenovo’ya kaptırdığı tahtını 2. çeyrekte geri almayı başardı. 

Dell'in stratejik önceliği şirketler

Satış adedi bakımından dünyanın en büyük 3. PC üreticisi ise Dell. Firmanın ikinci çeyrekteki satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 1.4 yükseldi. Böylece Dell satışlarını 5 çeyrek üst üste artırmış oldu. Gartner analistleri 

Dell’in şirketlere yüksek öncelik verdiğine dikkat çekti. Raporda Dell’in şirketlerin tüm IT ihtiyaçlarını karşılayabilecek entegre hizmetler sunduğu belirtildi. 2. Çeyrek itibarıyla Dell’in PC pazarındaki payı yüzde 14.7 olarak gerçekleşti. 

Kâra odaklandı satışı düştü

İlk çeyrekte dünyada en fazla PC satan firma olan Lenovo’nun ikinci çeyrek satışlarında ise bir önceki çeyreğe göre yüzde 1.5, geçen yıla göre ise yüzde 8.8’lik düşüş yaşandı. Lenovo bu dönemde 12.2 milyon PC sattı. Gartner Analisti Kitagawa Lenovo’nun stratejik olarak artık pazar payını artırmaktan çok kâr marjını korumaya odaklandığını bunun da satışlara yansıdığını belirtti. İkinci çeyrekte Lenovo’nun PC pazarındaki payı yüzde 19.9 oldu. Aslında Lenovo son iki çeyrektir aynı paya sahip ancak HP’nin yükselişi Lenovo'nun tahttan inmesine yol açtı.