Türkiye’nin en köklü araştırma şirketlerinden BAREM, yaptığı araştırma ile çalışan kadınların dijital dünyasını detaylı olarak inceledi. Araştırma, internet ve cep telefonu kullanan, 25-55 yaşları arasında, beyaz (125) ve mavi yakalı (126), toplam 251 çalışan kadın ile CATI (Bilgisayar Destekli Telefon Görüşmesi) yöntemiyle yapıldı. Görüşülen kadınların üçte ikisi üniversite ve üzeri eğitimli, yüzde 61’i 25-34 yaş grubunda ve üçte biri İstanbul’da yaşıyor.
Çalışan kadınların neredeyse tamamı (%97) internete cep telefonundan bağlanıyor. İnternete bağlandıkları diğer araçlar ise bilgisayar (%65) ve tablet (%20).
Kadınların yüzde 42’si interneti öncelikle eğlenmek için kullanıyor
Sosyal ağlarda Facebook açık ara önde
Hangi marka akıllı telefon?
Akıllı telefon uygulamalarının başında da sosyal ağlar geliyor
İnternetten alışveriş çalışan kadınlar arasında çok yaygın
Araştırmaya katılan çalışan kadınların çoğu (%68) daha önce internetten alışveriş yaptığını söylerken, bu oran beyaz ve mavi yaka çalışanlarda aynı. 25-34 yaş grubundaki çalışan kadınlar (%72) internetten daha çok alışveriş yapıyor. İnternetten alışveriş yapan kadınların ortalama olarak internetten ayda bir ve daha sık alışveriş edenlerin oranı %36. Son bir hafta içinde, çalışan kadınların %15’i, son bir ay içinde ise %42’si internetten alışveriş yaptığını söylüyor. Çalışan kadınların %37’si internetten en çok kendileri için giyim eşyası alırken kadınların olmazsa olmazı ayakkabı ve çanta alanların oranı ise %19. Ev - yaşam (%11), kozmetik – kişisel bakım (%9) , hobi – kitap, müzik (%8) ve çocuk giyim (%7) internetten satın alınan diğer ürün grupları.
Teknolojik cihaz kullanımı
Araştırmada cep telefonu sahipleriyle görüşüldüğü için herkesin cep telefonu var. Diğer teknolojik cihazların kullanma oranları ise şu şekilde: Televizyon (%82), bilgisayar (%80), tablet (%37). Bu cihazlar arasında en sık değiştirilen cep telefonu. 2-3 yılda bir cep telefonunu değiştirenlerin oranı %71. TV ise en seyrek değiştirilen cihazlar arasında yer alıyor. TV’sini 5 yılda birden daha seyrek değiştirenlerin oranı %78.
Teknolojik cihaz satın alırken dikkat edilen kriterler üründen ürüne fazla değişmiyor. Cep telefonu (%35), tablet (%38) ve bilgisayar (%42) için performans önde gelirken, TV için öncelikle ürün kalitesi (%34) aranıyor. Bu ürünlerde fiyatın ilk söylenen kriterler arasında ürüne göre ancak üçüncü ya da dördüncü sırada olması önemli bir bulgu. Uygun fiyat cep telefonu için %10 ile 4., tablet için %15 ile 3., bilgisayar için %8 ile 4. ve televizyon için %9 ile 4. kriter.
En beğenilen teknolojik ürün markaları
Samsung (%40) ve Apple (%29) en beğenilen teknoloji firmaları, cep telefonu sahipliğine benzer bir durum söz konusu. Beyaz yakalılarda Apple (%38) öne çıkıyor.
Teknoloji harcamalarının üçte biri internetten
Görüşülen kadınların son bir yılda yaptıkları teknoloji harcamaları ortalamada 2136 TL iken bunun üçte birinden fazlası (743 TL) internet üzerinden yapıldı.