Selim KARAHAN
Araştırma şirketi IDC 2018 üçüncü çeyrek küresel PC pazarı verilerini açıkladı. Buna göre temmuz-eylül döneminde dünyada 67 milyon 387 bin PC (desktop, notebook ve iş istasyonu) sevkiyatı gerçekleşti. Pazar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0.9 daraldı. İlk bakışta düşüş olumsuz gibi görünse de beklenti işlemci arzında yaşanan sıkıntılar sebebiyle yüzde 3’lük bir daralma yaşanması yönündeydi. Dolayısıyla satışlar beklentinin üzerinde geldi.
KIYASIYA BİR REKABET
ABD ile Çin ticarette büyük bir gerilim yaşarken bu ülkelerin önde gelen iki firması Lenovo ve HP de PC pazarında kıyasıya bir rekabet yaşıyor. Bu rekabet Apple-Samsung kadar medyatik olmasa da son yıllarda dikkatleri üzerine çekmeyi başarmış durumda. IDC verilerine göre Lenovo geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 5.8 artışla üçüncü çeyrekte 16 milyon 152 bin adet PC sattı. Pazar payı yüzde 24 olan Lenovo’yu 15 milyon 359 bin adetlik satışla HP takip etti.
KIL PAYI ÖNDEYDİ
Böylece Lenovo, IDC verilerine göre, 6 çeyrek aranın ardından PC’de liderliği yeniden ele geçirdi. Geçtiğimiz yılın üçüncü çeyreğinde HP 15 milyon 308 bin adet PC satarak 15 milyon 273 binlik satışta kalan Lenovo’nun önünde yer almıştı. HP’nin satışlarındaki yükselişin yüzde 0.3’te kalması tahtını kaptırmasına yol açtı. 2018’in ikinci çeyreğinde HP 14 milyon 864, Lenovo 13 milyon 755 bin PC sevkıyatı gerçekleştirmişti.
Acer de Apple’ı solladı
2018’in üçüncü çeyreğinde Dell, 11 milyon 466 bin adetlik satışla üçüncülüğünü korurken bu firmayı sırasıyla Acer ve Apple takip etti. Pazarın en büyük 5 firması arasında satışları tek düşen Apple oldu. ABD’li teknoloji devinin üçüncü çeyrekteki bilgisayar satışları yüzde 11.6’lık düşüşle 4 milyon 762 bin adede geriledi. Böylece hem geçen yılın aynı çeyreğinde hem de bu yılın ikinci çeyreğinde dördüncü sırada yer alan Apple yerini Acer’e kaptırdı. Analistler Apple’ın yeni tanıtacağı ürünlerle düşüşü tersine çevirebileceğini ifade etti.
Farklı raporlar farklı sonuçlar
IDC’nin yanında Gartner’ın yayımladığı raporlar da endüstri tarafından takip ediliyor. Bu iki firmanın neyin kapsama girdiği konusunda değişik yaklaşımları bulunuyor. Örneği Gartner, Chromebook’ları verilerine dahil etmiyor. Bu durum raporlarda Lenovo ve HP’nin sıralamasının bazı çeyreklerde farklı çıkmasına yol açabiliyor.
Fujitsu hamlesi zirveye taşıdı
Çinli Lenovo geçtiğimiz yılın kasım ayında Japon Fujitsu’nun kişisel bilgisayar bölümünün yüzde 51’ini 269 milyon dolara satın aldı. IDC daha sağlıklı bir karşılaştırma için geçen yılın üçüncü çeyrek Lenovo verisine Fujitsu satışlarını da eklemiş. Fujitsu satışları çıkarıldığında Lenovo’nun geçen yılın üçüncü çeyreğinde 14 milyon 491 bin adet PC sattığı görülüyor. Yani satışların 782 bini Fujitsu’dan gelmiş. Son açıklanan verilerde Lenovo’nun HP’den 793 bin daha fazla PC sattığı görülüyor.