Akıllı saat karmaşası: Düştü mü çıktı mı belli değil

İki araştırma şirketinin yayımladığı zıt raporlar  akıllı saat pazarının geleceğine yönelik tartışma başlattı. IDC üçüncü çeyrekte akıllı saat sevkıyatlarının yüzde 52 düştüğünü, Canalys ise yüzde 60 arttığını iddia etti. 

1

SELİM KARAHAN

Teknoloji dünyasında bu hafta bir ‘saat’ karmaşası yaşandı.Araştırma şirketi Canalys perşembe günü 3. çeyrek küresel akıllı saat pazar raporunu yayımladı. Rapora göre akıllı saat sevkiyatları temmuz-eylül döneminde yüzde 60 artarak 6.1 milyon adede ulaştı. Apple 2.8 milyon adetlik sevkiyatla pazar liderliğini sürdürürdü. Rapor akıllı saat pazarının geleceğinin parlak olduğunu gösterse de birçoklarını ikna edemedi.

BİRİNCİLER AYNI AMA... 

Bunun nedeni ise yaklaşık 10 gün önce International Data Corporation’ın (IDC) aynı dönem için yayımladığı raporda  tamamen zıt veriler açıklamış olması. IDC’nin verilerine göre 3. çeyrekte küresel akıllı saat sevkıyatları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 51.6 düşerek 2.7 milyon adede geriledi. IDC’ye göre de Apple akıllı saat pazarındaki liderliğini devam ettirdi. Apple söz konusu dönemde 1.6 milyon adet saat sattı. Ancak şirketin pazar payı yüzde 70.2’den yüzde 41.3’e geriledi. Söz konusu iki raporda da Apple pazar lideri olmasına rağmen Canalys’e göre ABD’li teknoloji devinin pazar payı yüzde 45.6 seviyesinde. 

İkinci konusunda anlaşamadılar 

Canalys raporuna göre yılın üçüncü çeyreğinde Apple’dan sonra en çok sevkiyatı Koreli rakibi Samsung gerçekleştirdi. Ancak IDC raporunda ikincinin bambaşka bir hikayesi var. IDC’ye akıllı saatlerinde sağlık uygulamalarıyla öne çıkan Garmin 3. çeyreğin en çok sevkıyat gerçekleştiren üreticisi oldu. Garmin’in sevkıyatları geçen yılın aynı dönemine göre tam yüzde 324.2 artarak 600 bin adede yükseldi. Canalys’e göre ise Garmin temmuz-eylül döneminde 195 binlik sevkıyat rakamına ulaştı. 

Bambaşka yorumlar 

IDC analisti Jitesh Ubrani yüzde 51.6’lık düşüşün ışığında “Akıllı saatlerin artık herkes için olmadığı kanıtlanmış oldu” değerlendirmesinde bulundu. Canalys raporunda ise Çin akıllı saat pazarının yüzde 42 büyüdüğünü ve özellikle Xiaomi gibi markaların ucuz modelleri sayesinde gelişmekte olan ülkelerde bu cihazlara ilginin arttığı belirtildi. Yani sektör tarafından dikkatle takip edilen iki farklı araştırma kuruluşundan biri tüketicinin akıllı saatlere ısınamadığını diğeri ise yoğun ilgi gösterdiğini iddia etti. 

Yöntemleri aslında aynı 

Canalys ve IDC raporlarındaki verilerin birbirinden bu kadar farklı olması önce ‘acaba farklı bir hesaplama yöntemi mi kullanıyorlar’ sorusunu akla getirdi. Ancak ikisi de tam olarak aynı veriden bahsediyor: sevkıyat adetleri. Yani şirketlerin bayilere yolladığı akıllı saat ededi veriliyor. Son kullanıcıya yapılan satışlar değil. İki firma da kendi toparladığı ve yılboyunca canlı olarak güncellediği veri setlerini kullandıklarını belitiyor. 

Son çeyrek için hemfikirler 

İki şirket akıllı saat satışlarında iki farklı tablo çizse de son çeyrekte satışların artacağı konusunda anlaştılar. IDC’nin satışlarla ilgili yaptığı değerlendirmede Apple Watch 2’nin 3. çeyreğin sonuna yetiştiğini bu sebeple son çeyrekte genel satış rakamlarının toparlanabileceğine işaret edildi. Ayrıca Samsung Gear S3’ün tüketiciyle buluşmasının da satışları artırması öngörülüyor. Canalys de son çeyrekte yeni modellerin etkisiyle satışların artmasını bekliyor.