Sinema sanatının usta yönetmeni Elia Kazan'ın en iyi 5 filmi

İki Oscar ödüllü yönetmen Elia Kazan'ın bugün doğum günü. 2003'te hayatını kaybeden usta yönetmen, hem etkili hem de tartışmalı bir figür olmaya devam ediyor. Gelin, Kazan'ın en iyi 5 filmine yakından bakalım.

aksam.com.tr

Esma Belgin Özdemir

7 Eylül 1909'da doğan Elia Kazan özellikle Tennessee Williams ve Arthur Miller'ın oyunlarını sahneleyerek tiyatroda büyük başarı kazandı, etkileyici filmleriyle sinema sanatının ustaları arasına girdi.

ON THE WATERFRONT (RIHTIMLAR ÜZERİNDE-1954)

Terry Malloy, liman işçileri sendikasının yozlaşmış patronu Johnny Friendly için rıhtımda ayak işlerini yürütürken ödüllü bir dövüşçü olmanın hayalini kurar. Terry, Johnny'nin iki haydutunun cinayetine tanık olur ve daha sonra ölü adamın kız kardeşiyle tanışır ve ölümünden kendini sorumlu hisseder. Başrolünde Marlon Brando'nun olduğu film, Oscar'ları sildi süpürdü; Film, Yönetmen, Aktör, Yardımcı Kadın Oyuncu ve Senaryo da dahil olmak üzere 8 ödül kazandı.

A STREETCAR NAMED DESIRE (İHTİRAS TRAMVAYI-1951)

Bu özel klasik Tennessee Williams'ın kendi oyununa dayanıyor ve Vivien Leigh, Marlon Brando, Kim Hunter gibi usta oyuncular unutulmaz performanslara imza atıyor. Vivien Leigh, kız kardeşinin New Orleans'taki dairesine taşındıktan sonra vahşi kayınbiraderi ile çatışan kibar, rahatsız edici Blanche DuBois'i oynadığı için En İyi Kadın Oyuncu Oscar'ını kazandı.

EAST OF EDEN (CENNET YOLU-1955)

1910'larda Kaliforniya'da iki erkek kardeş, uzun süredir ortada olmayan anneleri hakkında eski bir sır ortaya çıkınca, babaları için mücadele etmek zorunda kalırlar. John Steinbeck'in romanından uyarlanan filmin başrolünde James Dean ve Julie Harris var.

SPLENDOR IN THE GRASS (AŞK BAHÇESİ-1961)

Lise aşıkları Deanie ve Bud'ın aşkları, 1928'de Kansas kasabasındaki ebeveynlerinin ve toplumun baskıcı beklentileriyle ağırlaşır ve ilişkilerinin geleceğini tehdit eder. William Inge'nin Oscar ödüllü senaryosundan uyarlanan filmde Natalie Wood harikadır.

THE ARRANGEMENT (KADER DEĞİŞMEZ-1969)

İntihara meyilli ve yavaş yavaş psikolojik bir çöküş yaşayan Los Angeles'taki bir reklam yöneticisini konu eden film, o yıllarda eleştirmenlerce acımasızca eleştirildi. Ancak Kazan'ın eşsiz tarzı ve stilize sinematografisi ile Kirk Douglas, Faye Dunaway ve Deborah Kerr'in performansının birleştiği filmin değeri yıllar sonra anlaşıldı.