Yerli otonun ‘teknik tekstil’ine talibiz

5 babayiğitten biri olanZorlu Holding, 4 koldan yerli oto için çalışıyor. Vestel, elektrikli oto bataryası için kolları sıvadı, maden grubu nikel, kobalt üretiyor. Tekstil grubu ise yerli otonun teknik tekstili için Audi’ye üretim yapan Alman firmayla ortaklık hazırlığında.

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE 

Türkiye’nin Otomobili için hazırlıklar sürerken, projeyi hayata geçirecek 5 babayiğitten biri olan Zorlu Holding, tüm grup şirketleriyle elini taşın altına koyuyor. Maden grubu nikel, kobalt üretirken, Vestel de Çinlilerle elektrikli oto bataryası üretmek için düğmeye bastı. Holdingin bir diğer ayağı Zorlu Tekstil Grubu ise yerli otonun teknik tekstillerini gündemine aldı.Zorlu Holding Tekstil Grubu Başkanı Necat Altın, “Bu milli bir proje. Biz de milli bir holdingiz. Tekstil grubu olarak mutlaka biz de bu projenin bir yerinde olmak isteriz” diyor. Halen tedarikçisi konumunda oldukları Alman bir firmayla bu doğrultuda ortaklık görüşmeleri yaptıklarını sözlerine ekliyor.

AUDI’YE ÜRETİM 

 Zorlu dört koldan yerli oto için mi çalışıyor?

Bu milli bir proje. Biz de milli bir holdingiz. Biz de mutlaka bu projenin bir yerinde olmak isteriz.  

Koltuk kumaşlarını mı yapmayı planlıyorsunuz?

 Sadece koltuk kaplama değil. Otomobilin iç donanımlarını da yapabiliriz. Zorlu Tekstil Grubu içinde 12 şirketimiz var. 2 tane üretim ağırlıklı fabrikamız var. Bir Korteks. Diğeri de Zorlu Tekstil. Korteks şu anda Avrupa’nın en önemli otomotiv tekstili üreten şirketlerine hammadde sağlıyor. Otomobil, tekstilin en zor segmenti olarak kabul edilir. Üstelik bu çok katmadeğerli bir ürün.

Bu işbirliğiyle birlikte hammadde tedariğinin bir adım ötesine mi geçeceksiniz?

Tedarikçisi olduğumuz ve ortaklık görüşmesi yaptığımız Alman firmayla Audi’nin hemen hemen bütün modellerinin taban ve yan panelllerinin kumaşlarının ipliğini tasarlıyor ve üretiyoruz. Böyle bir tecrübemiz de varken ‘Niçin bunu yerli otomobilde kullanmayalım’ dedik. Bu joint venture’yle birlikte bundan sonraki işlemleri de yapabiliyor olacağız.

24 Haziran sonrası pozitif ivme olur

Tekstil sektörü geçen yıl 10 milyar $ ihracat yaptı. Bu yıl da hedef 12 milyar dolar.  Katma değerli üründe daha çok yol var.

Erken seçim kararı yıllık projeksiyonlarınızı değiştirdi mi, 24 Haziran sonrasına dair beklentileriniz nasıl?

İş dünyası olarak baktığımızda, piyasalar belirsizliği sevmez. Biz de iş yapmaya çalışıyoruz, dolayısıyla belirsizlik bize uygun bir ortam değil. Seçimin erkene alınmasını olumlu buluyorum. Eski tarihi bekleseydik, önümüzde 1.5 yıllık bir belirsizlik sürece olacaktı. Bizim beklentimiz; seçimden sonra belirsizliğin ortadan kalkmasıyla piyasalarda pozitif bir ivmelenme olacağı yönünde. Neticede önümüzü görebilir hale geleceğiz.

Taç Taklit edilecek kadar ünlü oldu

Taç yurtdışında yaygınlaşacak mı?

Taç’ta Türkiye’nin etrafındaki 700 milyonluk coğrafya önemli hedef bölgemiz. İran’da 45’e yakın Taç mağazası var. Gürcistan’da 11... Taklit edilecek kadar ünlü bir markayız bu pazarlarda. Çok hızlı büyüyoruz.

2018 için hedefleriniz nasıl? 

Dolar bazında yüzde 10, ihracatta yüzde 20 büyüme hedefliyoruz. 830 milyon dolar ciroya ulaşacağız.Teşviklerle bu sene çok önemli yatırımlar devreye alınacak. Süper teşvik haricinde 3-5 milyar $’lık yatırım başlayabilir.

İş yapış şeklini değiştirmeliyiz 

Amazon’un Türkiye pazarına girecek olması, perakende sektörünü endişelendiriyor.  Piyasa sallanır mı, ne dersiniz?

Dünya değişiyor. Herkes iş yapış şeklini buna göre düzenlemeli. Amazon devrim gibi bir pazarlama anlaşıyla geliyor. Herkes iş modelini buna göre düzenlemek durumunda. Biz Amerika’da Amazon’la da iş yapıyoruz. Türkiye’de de Amazon içinde mağaza açmayı düşünebiliriz.

Çocukların yaptığı resimler ‘Taç’la Sınıflarda 

?

Taç, Toplum Gönüllüleri Vakfı’yla sosyal sorumluluk projesine başladı. Anlatır mısınız biraz… 

‘Benim Renkli Sınıfım’ projesinin ilk adımını Mardin’de attık. Çocukların yaptığı resimleri TAÇ perdelerle sınıflara taşıyoruz. Böylece çocukların eğitim ortamını güzelleştirmeyi, aidiyet duygularını pekiştirmeyi amaçlıyoruz. 

Kumaşta inovasyon:  Kendini temizleyen perde, QR kodlu nevresim 

 Ev tekstilinde inovasyonlarınız var mı?

Ev tekstilinde çok fazla inovatif kumaşlarımız var. Mesela kendini temizleyen store perdemiz var. Store’ların temizliğinin ciddi bir sorun olduğunu gördük. Biz de ışıkla kirleri kendi kendine uzaklaştıran bir nanoteknolojik ürün çalıştık. Perdeniz hiç kirlenmiyor. Bu ürün çok ilgi gördü. İlk yıl 15 milyonluk satış yaptık. 

Başka neler var?

Bir diğeri de QR kodlu nevresimlerimiz. Spotify’la bir anlaşma yaptık. Spotify, Taç adına içerikler yüklüyor, gençler nevresimdeki QR kodu okutup, bunları takip edebiliyor. Çocuklar buradan masal dinleyebiliyor. Ayrıca odada ambiyans ışığı yaratabilen led ışıklı perdelerimiz var.  

Yüksek kura karşıhedge formülü’

Dolarda hızlı bir artış görüyoruz. Bu dalgalanmalar sizi etkiliyor mu?

 İş dünyası bu dalgalanmalara alışık. Belki bize dinamizm kazandıran, diri tutan faktörlerden biri de bu hareketli piyasa. Şirketler böyle çalkantılara karşı tedbirli davranıyor. Biz ihracat odaklı bir şirketiz, dolar ihracatımız da euro ihracatımız da var. Biz bunları hedge ediyoruz. Hesabımızı kitabımızı mümkün olduğunca bu dalgalanmalardan en az etkilenecek şekilde yapıyoruz. Tabii ki doların stabil gitmesini biz de arzu ederiz. Ama tedbirimizi alıyoruz.En ekonomik nevresimi de en yüksek kaliteli olanı da üretebilecek kapasiteye sahibiz. Dijital baskıda ciddi yatırımlarımız var.

Körfez’de valeron markası büyüyecek

Mağazacılık nasıl gidiyor. ‘Piyasa sıkışık’ deniyor, sizde işler nasıl?

Taç ve Linens’te kendi işlettiğimiz 94 mağazamız var. Ayrıca 450 civarında satış noktasında varız. Piyasada bir sıkışıklık görmüyoruz. Perakendede büyüyeceğiz. Özellikle üst segment markamız Valeron Arap müşterilerin çok tercih ettiği bir marka haline geldi. Valeron’u Körfez’de büyütme hedefimiz var. Abu Dabi ve Katar’da mağazalarımız açıldı. Dubai’de de açılıyor.Almanya’da ‘made by zorlu’ bir marka haline geldi. Piyasada ‘Zorlu üretimi olsun, %10 pahalı olsun’ diye bir algı oluştu.

ABD’yi özel dikim perdeyle tanıştırdı

Amerika pazarına ilişkin girişimleriniz vardı. Nasıl gidiyor Amerika pazarı?

Amerika’da Valeron çok yaygın. Oranın en önemli ev tekstili zinciri Bet&Beyond’un 200’e yakın mağazasında Valeron korneri var. Biz Amerika’da kendimize bir misyon belirledik. Onları özel dikim perdeyle tanıştırdık. Şu anda Bet&Beyond’un 50 mağazasında Amerikalılara özel dikim perde yapıyoruz. Orada sektör hazır perde üzerine kurulu. Dolayısıyla pazar çok hızlı ilerleyemiyor. Biz şimdilik pazara yerleşme aşamasındayız. Bu bizim vazgeçeceğimiz bir proje değil.