Tasarruf eğilimi arttı, burgerin altın çağı başladı

Burger King, Usta Dönerci, Arby’s gibi markalarıyla Türkiye fast food sektörünün yüzde 20’sini domine eden TAB Gıda’nın genel müdürü Dikici, “Bu yıl sektörde ciddi satış artışları var. Ağustos ayında rekor kırdık” diye konuştu.

Şenay BÜYÜKKÖŞDERE

1995 yılında Burger King’in haklarını alarak Türkiye fast food (hızlı yemek) sektörüne giriş yapan TAB Gıda, bugün 6 markası ve 1200 restoranıyla pazarın yüzde 20’sini elinde bulunduruyor. Türkiye’de dışarda yeme kültürünün her yıl yükseldiğini vurgulayan TAB Gıda Genel Müdürü Caner Dikici, “Bu sene ise özellikle fast food’da ciddi bir yükseliş var. Hem bizde hem rakiplerimizde geçen seneye göre ciddi satış artışları görüyoruz” diyor. Dikici, Enflasyonla Topyekün Mücadele kapsamında yaptıkları yüzde 10 indirimin ise o ürünlerde satışı katladığını söylüyor.

İnsanlar harcamalarına dikkat etmeye başlayınca önce dışarıda yemekten mi kısıyor?

Dışarda yeme kültürü her zaman yükselişte. Bunun da kadınların çalışma hayatında daha fazla varlık göstermesiyle ilgili olduğunu düşünüyorum. 

YAZ BİZE İYİ GELDİ

Diğer yandan insanlar biraz tasarruf etmeye başladıklarında, daha ulaşılabilir olduğumuz için bize yöneliyorlar. Biz bu sene hiç olmadığı kadar kuvvetli bir yaz geçirdik. Bunda turizm rakamlarının etkisi büyük. Özellikle Antalya’ya o kadar çok turist geldi ki işlerimiz çok çok iyi gitti. Ağustos en yüksek ciroları yaptığımız ay oldu. Antalya Havalimanı’nda çok iyi iş yaptık. 

Enflasyonla Topyekün Mücadele kapsamında siz de indirim yaptınız, nasıl sonuçlar?

Evet, bütün çok satan menülerimizde yüzde 10 indirim yaptık. Ve o ürünlerin satışı 2 katını geçti. Kampanya aralık sonuna kadar devam edecek.

Peki sonra zam var mı?

Gıda enflasyonunun yarısı kadar zam olabilir. Tabii gıda enflasyonu ne olur onu bilmiyoruz.

TAB Gıda bünyesinde hangi markalar var, fast food pazarının ne kadarına hakimsiniz?

4’ü global, 2’si yerel olmak üzere toplam 6 markamız var. Türkiye pazarında Burger King dışında Popeyes, Sbarro, Arby’s, Usta Dönerci ve yakın zamanda satın aldığmız Döner Stop markamızla faaliyet gösteriyoruz. 1200 restoranımız var fast food sektörünün 5’te biri konumundayız.

Cironuz nedir?

2017 konsolide ciromuz 4 milyar TL idi. Bu yıl ilk 9 ayda yüzde 25-30’luk büyümemiz var. Yıl sonunda benzer bir büyüme olur.

Burger endeksinde en alttayız

Dolar kurundaki artış maliyetlere yansıdı mı? Burger endeksindeki son durumumuz ne oldu ülke olarak?

Dolar kurunda yaşanan artış henüz hammadde alımlarına yansımadı. Çünkü bizim gibi firmalar günlük spot alım yapmaz. Mesela kendi patates fabrikamız var. Patatesin tohumu 2 sene öncesinden ekiliyor. Doların artışı onu etkilemez. Et ve tavuk da uzun vadeli alınır. Ancak domates günlük alındığı için onda biraz fiyat dalgalanması olabiliyor. Burger endeksinde dünyanın hiçbir yerinde Türkiye’den daha düşük fiyat yoktur sanırım. Bizim fiyatımız burger endeksine göre olsaydı, parayı koyacak yer bulamazdık. Dünya ortalamasına göre çok çok düşüğüz.

Çin’e Türk markası da götüreceğiz

Burger King’le Çin pazarına da girdiniz. Türk markalarını da Uzak Doğu’ya götürecek misiniz?

Çin muazzam fırsatlarla dolu bir pazar. Burger King’in sahibi 3G Capital Çin pazarına daha önce girmiş ama büyüyememişti. Biz, 3G Capital ve Cartesian isimli bir ABD’li fonla, Çin’de yüzde 50’den fazla hissenin Kurdoğlu ailesine ait, üçlü bir ortak girişim kurduk: Burger King China. 150’ye yakın şehirde, toplam 1000’i aşkın restoranla Çin’de büyük bir operasyon yönetiyoruz. Burger King China dünyada en iyi performans sergileyen Burger King işletmesi oldu. Ve 3G Capital, Popeyes’in de Çin operasyonlarını bizim yönetmemizi istedi. 2019’da başlıyoruz. İleride Usta Dönerci’yi de Çin pazarına sokmayı planlıyoruz.

Plazalarda birkaç kişi ‘sağlıklı yaşam’ diyor

Son yıllarda hızla yükselen bir sağlıklı yaşam trendi var…

Var mı… Ben böyle trol şeylere inanmıyorum. Plazalarda birkaç kişi bunu söylüyor. Gençler doymanın derdinde. Türkiye’de millet kebabın lahmacunun, su böreğinin peşinde.

2019 YILINDA %25-30 BÜYÜYEBiLİRİZ 

Peki 2019’da tüm markalardaki yatırım planlarınız neler?

2019’da 150 mağaza açıp, ciroda yüzde 25-30 büyürüz. Bir restoranın maliyeti 450-500 bin dolar civarında. 2019 yılında 75 milyon dolarlık yatırımımız olur. 

Döner Stop’u aldınız. Bir satın alma daha olabilir mi?

Dönerde piyasada oyuncular giriyor, çıkıyor. Neden olmasın. Döner zincirlerinde çok sıkıntıda olanlar olduğunu duyuyoruz. Fırsatlara bakabiliriz.

"Ekmek, patates, yeşillik ve et fabrikaları kurduk. Artık neredeyse tüm hammaddemizi kendimiz üretiyoruz."

Hakkari ve Bayburt’a da Burger KIng geliyor

Cironun büyük kısmı Burger King’den geliyor değil mi? Kaç mağaza oldu şimdi, Türkiye’de olmadığınız şehir kaldı mı?

Burger King’in cirodaki payı yüzde 40’tır. Şu anda Türkiye çapında 700 Burger King var. 2019’da bütün Türkiye’yi bitireceğiz diye bir karar aldık. Burdur’da, Hakkari’de, Bayburt’ta, Sinop’ta yokuz. 2019’da 100 restoran açarız.

Duracağınız bir nokta var mı?

Bizimle benzer yapıdaki ülklelerde 50 bin kişiye bir Burger King düşüyor. Mesela İspanya bu anlamda benzer olduğumuz bir ülke.İstanbul’da bu hesapla 900 Burger King olmalı. Şu anda 200 bile yok. Daha gidecek çok yol var.

"Burger King,  ‘food court’ta en çok ciroyu yapan markadır. O yüzden AVM’lerde yeri ilk biz seçeriz."

Kitabımda nohutlu işkembe bile var

Sizin yemekle aranız nasıl?

Yemek hobim. Selanik göçmeniyim. Bizim ailede hem Balkan yemekleri hem Ege yemekleri yapılır. Ben uzun süre de Rusya’da yaşadım. Oranın yemeklerini de öğrendim. Teyzem de Bağdatlı bir doktorla evlendi, yazları Türkiye’ye döndüğünde oranın mutfağını da bize öğretirdi. Dolayısıyla yıllar içinde geniş bir yemek kültürüm oluştu. Ben de tüm bunları anlattığım bir yemek kitabı hazırladım. Yakında basılacak. Kitaptaki bütün yemeklerin ekonomik olmasına özen gösterdim. Mesela nohutlu işkembe yapmayı anlattım.