Anadolu’nun bağrından 1 milyar euro ihracat yapacak

Mercedes Benz Türk CEO’su Sülün: Şu anda bir çekiciye 2 kamyon yükleyebiliyoruz. 3 kamyon için izin istedik. İnşallah Aksaray’dan yılda 17 bin kamyon ihraç edeceğiz.

ŞENAY BÜYÜKKÖŞDERE

AKSARAY’DAN PENDİK’E  3 KAMYONU ÜST ÜSTE KOYUP TAŞIYABİLİRSE

Aksaray fabrikasında kapasiteyi ikiye katlayan Mercedes - Benz Türk, yılda 1 milyar euroluk kamyon ihracatı için kolları sıvadı. Ancak mesafe uzun ve ulaşım maliyeti şirketi biraz zorluyor. Şu anda bir çekiciyle 2 kamyon taşıma hakları olduğunu söyleyen Mercedes Benz Türk İcra Kurulu Başkanı Süer Sülün, “Biz Aksaray’dan Pendik’teki limana 3 kamyonu üst üste koyup tek çekiciyle taşımak istiyoruz. Bunun için bakanlıktan izin istedik. Yanıt bekliyoruz. İnşallah Anadolu’nun bağrından yılda 17 bin kamyon ihraç edeceğiz. Türkiye’nin Amerika’ya demir çelik ihracatı 1 milyar dolar. Biz bunu tek başımıza kamyon ihraç ederek yapacağız” diyor.

DEVLETİMİZDEN DESTEK BEKLİYORUZ

- Dünya piyasasında Mercedes Benz Türk’ün nasıl bir payı var?

Mercedes-Benz Türk olarak ana şirketimiz Daimler’in küresel üretim ağının önemli bir parçasıyız. Aslında biz başka markalarla rekabet ettiğimiz kadar kendi içimizde de rekabet halindeyiz. Burada, Türkiye’de üretelim, Türkiye’den ihracatı artıralım istiyoruz. En son Aksaray’da kapasitemizi 2’ye katladık. Amacımız Aksaray’dan 17 bin kamyon ihraç etmek. BuTürkiye ekonomisi için ciddi bir rakam. Ancak devletimizden beklediğimiz bir destek var.

- Nasıl bir destek bu?

Aksaray’dan ihracat yapmak maliyet açısından kolay değil. Çünkü Aksaray’ın Pendik’teki limana mesafesi 850 kilometre. Biz de diyoruz ki ‘böyle bir işe talibiz ama hiç olmazsa bize Aksaray’dan Pendik’teki limana kadar 3 kamyonu üst üste koyup taşıma izin verin’. Eğer karayollarında 3 kamyonu birlikte taşıyabilirsek, kamyon ihracatımızı ikiye katlayacağız.

- Şu anda nasıl gidiyor kamyonlar?

Kamyonlar bu yolu çekiciyle geliyorlar. Şu anda bir çekiciyle 2 kamyon taşıyoruz. İşte biz bu çekiciye 3 kamyon üst üste koyup taşımak istiyoruz. Talebimizi Ulaştırma Bakanlığına ilettik. Bize göre 3 kamyon taşımanın da bir tehlikesi yok. Geçen yıl 6000-6500 adet civarında ihracat yaptık. Bu yıl itibariyla 10 bin gibi bir rakama çıkmak istiyoruz. Bu da Türkiye’nin toplam kamyon talebinin yarısı demek oluyor. İnşallah yapacağız. Bu Aksaray için de çok önemli bir ekonomik aktivite. 

‘Amerika’ya çelik ihracatı kadar’

- Talebinize olumlu yanıt gelirse önümüzdeki yıl 17 bin adet ihracata mı ulaşacaksınız?

Evet. Bu da 1 milyar euro bir ihracat demek. Amerika demir çelik ithalatına kota koydu. Ülke olarak Amerika’ya demir çelik ihracatımız 1 milyar dolar. Tam da bu kadar biz Aksaray’dan ihracat yapacağız.

1.1 MİLYAR EURO YATIRIM

- Mercedes Türkiye’de 50 yılı devirdi. Ne kadarlık yatırım yapıldı bugüne kadar?

Türkiye’de 1.1 milyar euro yatırım yaptık. Ve 6500 kişilik istihdama ulaştık. Mercedes-Benz otobüslerinin tamamını Hoşdere’de üretiyoruz. Almanya’dan sonra en çok kamyon üreten fabrikayız. 

- Bu yıl yatırımınız olacak mı?

Her yıl en az 50 milyon euro yatırımımız var. Bu yıl da aynı şekilde olacak. 

Kurlar insanları beklemeye sevk ediyor

Bu yıl için beklentiler nasıl?

Bu sene geçen yıla kıyasla daha iyi başladı. Ama son günlerde kurlar hareketlendi. Bu da insanları beklemeye sevk ediyor. Biz planlarımızı 2018’in 2017’ye göre bir çıt daha olumlu olacağı üzerine kurduk. İyi haberler var. Turizm toparlanıyor, Rus turistler eskiyi geçti. Adım adım olumlu sinyaller geliyor.  

Bugün doğan çocuklar belki de araba kullanmayacak

- Otomotiv sektöründe trender çok hızlı değişiyor. Siz sektörün geleceğini nerede görüyorsunuz?

15 yıl içinde sektör tamamen şekil değiştirecek. Bugün doğan çocuklar araba kullanmak isteyecekler mi bilmiyoruz. Belki kullanmayacaklar. Biz sektörün 4 ana başlıkta dönüşeceğini öngörüyoruz. Bunlardan birincisi ‘bağlantı’. İleride bütün araçlar birbiriyle bağlantılı olacak. İkincisi ‘paylaşım ekonomisi’. Üçüncü ‘sürücüsüz araçlar’. Dördüncüsü de ‘elektrik’. 

Sülün: Aksaray bizim için çok önemli, 1986’dan bu yana orada 500 milyon euroluk yatırım yaptık.

Uber Mercedes Vito talebini artırdı

- 2017 satış rakamlarınız nasıldı?

Otomobilde lüks segmentte açık ara lideriz. Geçen yıl 25 binin üzerinde satış yaptık. Bu yıl da benzer bir rakam bekliyoruz. 2017’de bir önceki yıla göre satışlar düştü, çünkü ÖTV geldi. Bu da en fazla lüks segmenti etkiledi. Hafif ticari araçlarda ise 9 bin civarı satışımız var. Bir önceki yıla göre daha yüksek bir rakam. Bu artışta Uber’in de etkisi oldu. Otobüs geçen yıl kötü bir yıl geçirdi. Pazar 600 küsur adet oldu. Biz 330 civarı otobüs sattık. 

Türkiye’de her 3 kamyondan ikisini biz üretiyoruz. 2 yıla kadar her 10 kamyondan 8’ini biz üretiyor olacağız.

Sürücüsüz araç için hukuki altyapı şart

Geçtiğimiz günlerde sürücüsüz bir aracın yaptığı kaza gündeme geldi.

Sürücüsüz araçların kısa vadede hayatımıza gireceğini düşünüyor musunuz?

Kesinlikle girecekler. Tabii bunun için dünya çapında hukuk altyapısının yenilenmesi gerekiyor. Diyelim ki 3 kişi aniden sürücüsüz aracın önüne çıktı. Aracın bir karar vermesi lazım; ‘takla atıp, araç sahibini mi riske atayım, yoksa önüme çıkanlara mı vurayım’  w. Bu şu anda bir tartışma konusu. Ve bu bilginin araca insanlar tarafından kodlanması gerekiyor. Bu ve bunun gibi olasılıklar için de bir hukuki altyapı gerekiyor. Bu sorun çözüldüğü takdirde sürücüsüz araçlar hızla hayatımıza girecektir.

C serisi amiral gemimiz. Makyajlı versiyonu son çeyrekte Türkiye’ye gelecek. 10 binin üzerinde satarız diye öngörüyoruz.

ASLINDA ZOR OLAN MARKA YARATMAK 

- Türkiye’nin yerli oto projesini nasıl değerlendiriyorsunuz.. Yerli otomobil dünya pazarlarında başarılı olabilir mi?

Yerli oto’nun elektrikli olacağı açıklandı. Önümüzdeki 10-15 yıl içinde araçların ciddi bir kısmı zaten elektrikli otomobile dönecek. Dolayısıyla yön olarak bu doğru bir yön. Ancak elektrikli aracı yaratmak kolay ama marka yaratmak zor ve masraflı bir iş. Bunun satış pazarlamasını yapmak oldukça zor. Ama tabii ki imkansız değil. Şu anda dünya ciddi bir dönüşüm sürecinde. Ağır sanayı devrimini kaçırdık belki ama bu devrimi bizim ülke olarak yakalamamız lazım.

51 yıldır Türkiye’deyiz. Artık birbirimizi iyi tanıyoruz. Almanya – Türkiye gerilimlerden fazla etkilenmedik.

OTO İYİ, OTOBÜS KAMYON DARALDI

- 2017 otomotiv sektörü açısından iyi bir sene miydi?

Geçen sene otomobil sektörü iyi gitti. Otomotiv sektörünün geneli ise aynı performansı sergilemedi. Otomobil satışları geçen seneyle hemen hemen aynıydı. Hafif ticari araçlar da aşağı yukarı aynı. Ağır vasıtada ise çok ciddi bir daralma söz konusu. Ticaride otobüs sektörü yüzde 50 daraldı. Kamyon son 2 senedir iyi değil. Türkiye nüfus olarak hemen hemen Almanya büyüklüğünde, Almanya’nın yüzölçümünün 2.5 katı kadar daha büyük bir ülke. Almanya’da 1 yılda 77 bin kamyon satılırken, geçen yıl bizde 22 bin tane satıldı. Oysa Türkiye’nin normalde her yıl 35-37 bin civarında kamyon parkını yenilemesi lazım. Kamyon işi ülkenin tansiyonudur.

İstanbul’daki Hoşdere Otobüs fabrikamız Daimler’in dünya çapındaki en büyük entegre otobüs fabrikası.