'Amerika'ya minnettarım reklamımızı yapıyorlar'

Yaşananları savaş değil, ‘geçici bir türbülans’ olarak yorumlayan Huawei Türkiye Ülke Müdürü Seth Wang, “Son 1 yıldır Amerika o kadar çok ‘Huawei’ dedi ki, dünyada adımızı duymayan kalmadı. Minnettarız” dedi. 

Şenay BÜYÜKKÖŞDERE

Kuşkusuz son bir kaç haftadır dünyanın en fazla konuşulan markası Çinli Huawei. Aslında yıllardır devam eden ve ülkeleri de içine çeken savaş, geçtiğimiz günlerde iyice kızıştı. Amerikan hükümeti, Huawei’yi kara listeye aldığını açıkladı. Ardından ticari kısıtlamalar geldi. Ve Amerikalı markalar bir bir Huawei’den desteğini çekmeye başladı. Bu arada dünya çapındaki milyonlarca Huawei kullanıcısına da gelişmeleri kaygıyla takip etmek düştü. 

DUYMAYAN KALMADI 

Markadan yapılan son açıklamaya göre kullanıcılar durumdan olumsuz etkilenmeyecek, Huawei’nin kendi işletim sistemi de 2020’ye yetişecek. Huawei Türkiye Tüketici Elektroniği Ülke Müdürü Seth Wang’le görüştüğümüzde markanın Amerika’yla gerilimli süreci devam ediyordu ancak henüz ‘kara liste’ olayı patlamamıştı. Wang’in Amerika’nın suçlamaları ve tutumu karşısındaki yorumu ise, “Son 1 yıldır Amerika o kadar çok ‘Huawei’ dedi ki, dünyada adımızı duymayan kalmadı. Minnettarız. Reklamımızı yapıyorlar” oldu. 

Amerika’nın çok ciddi suçlamaları var… Bu durum sizi nasıl etkiliyor?

Amerikan hükümetine minnettarım çünkü bize yardımcı oluyorlar. Pazar paylarına bakın, ne demek istediğimi anlayacaksınız. Rakamlar yalan söylemez. Biz bu yılın ilk çeyreğinde, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 50 büyüdük. Peki bu nasıl oldu… Bizim için reklam yapıyorlar. Benim bütçeme katkı sağlıyorlar. Son 1 yılda o kadar çok ’Huawei’ dediler ki, dünyada Huawei’in adını duymayan kalmadı. Bizi hiç duymamış olanlar bile, bir şekilde markamızı ezberledi. İnsanlar akıllı. Neyin iyi neyin kötü olduğunu çok iyi biliyorlar. Bir şey satın almaya karar verdiklerinde, bunun karşılığını almak istiyorlar. Ve bizi destekliyorlar. Bu desteği gördüğümüz için de rahatlıkla ‘problem yok’ diyoruz. Bunları düşünmüyoruz. Ürünümüzü daha iyi, daha kaliteli yapmaya odaklanıyoruz. Tüketicimizden gelen desteğin devam etmesi için daha da fazla çalışacağız. Ve  daha da büyüyeceğiz. Tüm bu  konularla ilgili globalde kurumsal bir açıklama yaptık. 

SADECE BİR TÜRBÜLANS

Peki bu savaşın kazananı kim sizce, markalar mı, ülkeler mi...

Bu savaşın kazananı biziz. Teknolojimiz var, ürünümüz var. Böyle büyük bir suçlamaya rağmen hala büyüyoruz. Bence bu bir savaş değil, bir türbülans. Biz teknolojiye liderlik ediyoruz, dünyada lider olma yolundayız. Ve bundan kaynaklanan bir memnuniyetsizlik var. Bu çok doğal. Biraz zaman geçince, bunun bir savaş değil, küçük bir türbülans olduğunu göreceğiz. 

1-2 YILDA LİDER OLURUZ

Hedefiniz nedir Türkiye'de?

Bu yıl 3.5 milyon satış hedefimiz var. Bu da yüzde 45 pazar payı demek. 1-2 yılda lider oluruz.

Her 2 telefondan biri...  

Şu anda da satılan her üç telefondan biri Huawei.

"ÖTV zammı yapmadık ama yapmak zorunda kalacağız. Kârdan feragat edip, rekabetçi bir rakam için elimizden geleni yapacağız."

Globalde %50’nin üzerinde büyüdük

‘Rakamlar yalan söylemez, pazar paylarına bakın’ diyorsunuz… Nasıl ilk çeyrek rakamları?

IDC rakamlarına göre ilk çeyrekte globalde satışlarımızda yıllık bazda yüzde 50’nin üzerinde büyüme var. Pazar payımız ise yüzde 19’a çıktı. İkinci sıraya yükseldik ve 1 numaraya çok yakınız. Bu büyüme trendi ikinci çeyrekte de devam ediyor. Ve bence 3’üncü çeyrekte de sürecek. Bu yıl sonuna kadar dünyada 1 numara olacağız.  Hala henüz girmediğimiz bazı pazarlar var. Onlara da giriyoruz. Mesela yakında Brezilya pazarına gireceğiz.  

Bu arada iPhone satışları da bir süredir düşüşte…  

Onların ne yaptığıyla ilgili bir yorumum yok. Biz kullanıcı deneyimini daha fazla önemsiyoruz.

TELEFONCU DEĞİL ÇÖZÜM SAĞLAYICI OLACAĞIZ

Uzun vadede markayı nasıl konumlandırıyorsunuz?

Bizim hedefimiz kendimizi akıllı yaşam çözüm sağlayıcı olarak konumlandırmak. Gelecekte akıllı telefonlar, senaryonun sadece bir parçası olacak. Hayatımızdaki tüm aletler akıllanacak. Perdelerden, otomobillere kadar… Ve biz bu senaryoda çözüm sağlayıcı olarak var olmak istiyoruz. 

Samsung Fold’u denedim bizimki daha iyi

Katlanan telefonunuzu Samsung’la aşağı yukarı aynı tarihlerde tanıttınız. Onlar piyasaya sürdü ve hemen geri çekti. Siz ise hiç satışa sunmadınız. Planda değişiklik var mı?  

Bu yıl 2'nci çeyrekte katlanan telefonumuz Mate X’i satışa sunacağız. Değişiklik yok. Mühendislerimize güveniyoruz. Samsung’un telefonunu gördüm, denedim de. Bizim ürünümüz çok daha iyi. 

"Türk yemeklerini çok sevdim. Pirzolaya bayılıyorum. Katmer de dünyadaki en lezzetli tatlı.  Türkiye’ye geldiğimden bu yana 8 kilo aldım."

PAZARDA DRAMATİK BİR DEĞİŞİM OLUR

Bundan 15-20 sene önceki telefon pazarında şimdiki oyuncuların adı bile yoktu. O zamanlar ilk sıralarda olan markaların ise şimdi esamesi okunmuyor.  20 sene sonra ne olur?

20 yılda teknoloji inanılmaz bir hızla dönüştü. İletişimin birinci neslinden 2G, 3G, 4G’ye geçtik. Şimdi sırada 5G var. Bu süreçte teknoloji tahmin edilemez şekilde insanların hayatına girdi. 10 sene önce böyle akıllı telefonlar kullanabileceğimizi düşünemezdik. Dolayısıyla 20 sene sonra nasıl bir pazar olacağını bilemeyiz. Ama bir şeylerin dramatik şekilde değişeceği kesin. Pazar payları konusunda da belirleyici teknoloji olacak. Teknolojiye kim sahipse, gelecek de onun olacak. Biz de 5G teknolojisinin temel oyuncularından biri olarak, bu sıralama liderlerden biri olacağız. 

PARA VERSEK O KADAR SIRA BEKLEMEZLERDİ

İstinye Park mağazanızın açılışında uzun sıralar oluştu. Hatta sıraya girmek için parayla adam tuttuğunuz bile konuşuldu? 

O sırayı görünce biz de şok olduk. Eğer insanlara para versek bu kadar erkenden gidip beklerler miydi bilmiyorum. Sonra da ilk 2 gün beklediğimizin çok ötesinde satış rakamlarına ulaştık. Bağlı olduğumuz Doğu ve Kuzey Avrupa bölgesinde rekor kırdık. 

EYLÜL 2017’DE PAYIMIZ %3.2 İDİ ŞİMDİ %29.9 

Türkiye pazarında yenisiniz ama hızlı ilerlediniz. Son durum ne? 

Çok da yeni değiliz. Kurumsal olarak 16 yıldır Türkiye'deyiz. Ama özellikle son 2 yıldır pazarda çok etkiniz. Ben bu takıma 2017 Eylül’de katıldım. O zaman pazar payımız yüzde 3.2'ydi. Şimdi 29.9. Son iki yılda düzenli büyüyen tek markayız. Pazarda ikinci sıradayız. 

Nasıl böyle hızlı büyüdünüz. Türkleri nasıl yakaladınız?

Aslında tüm Avrupa’da büyüyoruz. Almanya’da pazar payımız yüzde 20 oldu.  Türkiye’de bu orana ulaşmamız benim için sürpriz olmadı. Çünkü ürünümüz çok iyi. Kullandığınızda kaliteyi görüp, arkadaşlarınıza, ailenize anlatmaya başlıyorsunuz. Biz bu sayede büyüdük.