600 milyon liralık Türkiye rallisi

8 yıl sonra tekrar Türkiye’de düzenlenen Dünya Ralli Şampiyonası’nın 150 ülkede 800 milyon kişiye ulaştığı tahmin ediliyor. “Ekonomik taarruzların gölgesinde dahi dünyaya ne kadar güzel organizasyonlar yapabildiğimizi gösterdik” diyen Spor Bakanı Kasapoğlu, Formula’nın da Türkiye’ye dönebileceğini söyledi.

Şenay BÜYÜKKÖŞDERE

En son 2010 yılında Türkiye’de yapılan Dünya Ralli Şampiyonası (WRC), 2016 yılında tekrar Türkiye’ye dönecekti. Ancak 15 Temmuz’da yaşanan hain darbe girişimi tüm planları değiştirdi. Sigorta şirketleri takımların Türkiye’deki sigorta risklerini karşılamak istemedi. Ancak Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) yılmadı, görüşmeleri sürdürdü. Ve 8 seneden sonra WRC Türkiye’ye dönüş yaptı. 13 Eylül’den itibaren ralli dünyasının kalbi Marmaris’te atıyor. 22 ülkeden 68 otomobil ve 136 sporcunun ter döktüğü ‘Türkiye Rallisi’ bugün son buluyor. 150 ülkenin canlı izlediği şampiyonayı Gençlik ve Spor Bakanı Mehmet Kasapoğlu ile Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) Yönetim Kurulu Başkanı Serkan Yazıcı’yla konuştuk.

EKONOMİK TAARRUZA RAĞMEN...

Sekiz yıl sonra Dünya Ralli Şampiyonası’nın tekrar Türkiye’ye dönmesi ne ifade ediyor?

Mehmet Kasapoğlu: Bu organizasyonun 2 yıllık altyapısı var. Yaşadığımız hiçbir şey bizi yoldan geri döndürmedi. Biz bu organizasyonu ekonomik taarruzların gölgesinde yapıyoruz. Bu konjonktürde bunu gerçekleştirmek ayrı bir motivasyon aslında. İnşallah bu ekonomik taarruzları da ülke olarak birlikte elimine edeceğiz. Organizasyona halkın ilgisi ve yabancı misafirlerin heyecanı çok yüksek. Bu bizi sevindirdi. Dünyaya ne kadar güzel organizasyonlar gerçekleştirebildiğimizi bir kez daha gösteriyoruz. Muğla- Marmaris deniziyle, ormanıyla, insanıyla ülkemizin güzelliklerini göstermek açısından ayrı avantaja sahip bir bölge. Bu hem profesyonel anlamda hem dostuk anlamında önemli bir organizasyon. Türkiye turizmine ivme kazandıracağı kesin.

FORMULA TEKRAR GELEBİLİR

Bu organizasyon farklı kapılar da açabilir mi?

M.K.: FIA (Uluslararası Otomobil Federasyonu) Başkanı Jean Todt da WRC için Türkiye’ye geldi. Başkanla görüşmelerimiz oldu. İlişkilerimizi geliştiriyoruz. Önümüzdeki dönemde işbirliğimizi farklı boyutlara da taşıyacağız. Otomobil sporları anlamında yapılacak başka organizasyonlar olabilir. Formula’nın tekrar Türkiye’ye gelmesi de ihtimal dahilinde. Biz evsahipliği noktasında adımlarımızı zaten her zaman atıyoruz.

EUROLEAGUE’DE ŞANSIMIZ YÜKSEK

Türkiye 2024 Avrupa şampiyonası için de aday. Böyle bir organizasyona hazır mıyız?

M.K.: Tabii ki hazırız. Beklentimiz de yüksek. Ülkemiz hem organizasyon hem tesisleşme ve statlar anlamında pek çok ülkeden çok daha iyi durumda. Spor tesisleri anlamında dünyanın en genç ülkesiyiz. Tesislerimizin yaş ortalaması 1.9. Dünyanın en yeni spor tesisleri bizde. Tarafsız gözle bakan hiç kimse servis kalitemizi, organizasyon kalitemizi yadsıyamaz. 27 Eylül’de sonucu göreceğiz. Ben Türkiye’nin şansının yüksek olduğunu düşünüyorum.

YILMADIK, HAKKIMIZI ALDIK

Organizasyon nasıl Türkiye’ye geldi?

Serkan Yazıcı: WRC’nin CEO’su bize önümüzdeki 5-10 yıl bu organizasyonun Türkiye’de yapılmasının mümkün olmadığını söylemişti. Ama yılmadık. WRC yöneticilerini Türkiye’ye çağırdık, ‘Nasıl bir yarış yapacağımızı size göstermek istiyoruz, fikrinizin değişeceğini düşünüyoruz’ dedik. Gerçekten de öyle oldu. 2016’da anlaşmayı imzalamayı başardık. Sonra bir darbe girişimi yaşadık. Takımlar gelmek istemedi. Çünkü sigorta şirketleri riskleri karşılamadığı için 2016 sonunda FIA Dünya Motor Sporları Konseyi’nden Türkiye yarışını erteledi. Ciddi şekilde, moralimiz bozuldu. Ama yılmadık. Ve hakkımızı geri aldık.

MARMARİS KOYLARINI CANLI İZLEDİLER

Bunun Türkiye ekonomisine nasıl bir katkısı olduğunu düşünüyorsunuz? 

Serkan Yazıcı: Bu sene turizm çok iyi gidiyor. Marmaris’e gelen konukları yatıracak yer konusunda bile zorlandık. Antalya artık çok ünlü, ayrı bir ülke gibi. Artık Ege kıyılarının dünyaya tanıtılması gerekiyor. Bu organizasyonla dünya Marmaris ve koylarını helikopter çekimiyle izledi. Henüz yansıma sonuçlarını bilmesek de bir ralli şampiyonasında ortalama 12 bin saat yayın yapılıyor. 25 bin adet manşet atılıyor. 3.6 milyon kişi izliyor. Şampiyonanın Türkiye’ye 100 milyon dolar bir getirisi olacağını düşünüyoruz.

Bakan Kasapoğlu: MEB’le yetenek tarama projemiz var. 500 bin çocuğa ulaştık. 500 bin çocuğu daha tarayacağız.

‘WRC’NİN YENİ YÜZÜ’ YORUMU YAPILIYOR

Yazıcı: WRC’yi Türkiye’de yapalım dediğimizde ‘5-10 yıl bu mümkün değil’ dediler, yılmadık. Başardık.

12 BİN SAAT YAYIN

Bir ralli şampiyonası ortalama olarak;

- 150 ülkede yayınlanıyor

- 12 bin saat yayın yapılıyor

- 25 bin adet manşet atılıyor

- 13 ayağı yerinde 3.6 milyon kişi izliyor

- Ekonomiye 100 milyon $ getiri sağlıyor

TURİZİM İÇİN DE BÜYÜK BİR YATIRIM

Maliyeti ne oldu bu organizasyonun? 

Yatırım konusunda devletimiz bize çok destek oldu. Bu TOSFED’in tek başına yapabileceği bir şey değildi. Hükümet bu organizasyonun sportif boyutunun yanında Türkiye’nin tanıtımına yapacağı katkıyı da dikkate aldı. 2018 yılı içinde Türkiye’de gerçekleştirilecek en büyük uluslararası organizasyon bu. Bugün bir dünya Ralli Şampiyonası toplam 150 ülkede canlı yayınlanıyor, 800 milyon kişiye ulaşıyor. Ve ralli kapalı bir alanda yapılmıyor. Dış çekimler, helikopter çekimleri yapılıyor. En önemlisi adı da Ralli Turkey olarak geçiyor. Bu ülkemizin ve turizm sahillerimizin tanıtımı açısından çok önemli bir organizasyon.

Bakan Kasapoğlu: Spor tesisleri anlamında dünyanın en genç ülkesiyiz. Tesislerimizin yaş ortalaması 1.9. 

BİZİM DE ŞAMPİYON ÇIKARMAMIZ LAZIM

Peki Türkiye ne zaman WRC’de yarışacak pilotlar çıkarır? 

Serkan Yazıcı: Bizim WRC’de değil ama WRC’nin bir alt serisi olan WRC2 şampiyonasında yarışan pilotlarımız var. Bunlardan biri Murat Bostancı. Henüz ikinci yılı biz yakın zamanda başarılı olacağına inanıyoruz. Porsche Cup’ta yarışan Ayhan Can Güven isimli bir pilotumuz var. Henüz 19 yaşında. Tamamen profesyonel pilotları geçerek şu anda Benelux kupasında birinci gidiyor. Biz Ayhan Can’ın çok kısa bir süre içinde şampiyon olacağını düşünüyoruz. Ancak ne yazık ki kendisi Türkiye’de yeterince tanınmıyor. Hem pilotlarımızın hem de bu organizasyonun milli bilinçle desteklenmesigerektiğini düşünüyorum. Monoko Rallisi 100 yıldır yapılıyorsa, ülkenin, sponsorların halkın buna sahip çıkması sayesinde yapılıyor. Sponsorların da bu Formula 1’den sonra dünyanın en büyük ikinci organizasyonu olduğunun bilincinde olmalı.

Yazıcı: Organizasyonla bütün dünya Marmaris ve koylarını izledi. Bu sahillerimizin tanıtımı açısından çok önemli.