uygartaylan@gmail.com
Elektronik müziğin fenomen ikilisi Kruder & Dorfmeister müzik yolculuklarının 25. yılı için İstanbul Zorlu PSM’de kaçırılmayacak bir performans sergilemeye hazırlanıyor. Konser öncesi görüşme fırsatı yakaladığımız Viyanalı ikiliyle 25 yıllık müzik tecrübelerini konuştuk.
Avusturyalı müzik ikilisi Peter Kruder ve Richard Dorfmeister 1993 yılında çıkardıkları ilk albümleri G-Stoned’dan bugüne elektronik müziğin öncüleri oldu. Depeche Mode, Madonna, Roni Size ve Gotan Project gibi büyük isimlerin çoğu şarkılarının yaratım sürecinde remix sihirbazları Kruder & Dorfmeister’dan yararlandı. Elektronik müzikte derin caz akorlar, hip-hop beatler ve özellikle downtempo ritimlerle tarzını oluşturan ikili yaptıkları remikslerle her dönem liste başı olmayı başardı. Viyanalı ikili Kruder & Dorfmeister müzik yolculuklarının 25. yılı için çıktıkları turne kapsamında İstanbul’a geliyor. Zorlu PSM Studio’da 21-22 eylül tarihlerinde verecekleri performans öncesi Kruder & Dorfmeister’la 25 yıllık müzik kariyerlerini konuştuk.
1993’ten beri birlikte müzik yapıyorsunuz. Müzikal anlamda bu kadar uzun süren bir birlikteliğin başarısının sırrı nedir?
Her şeyden önce önemli olan müzik yapmayı gerçekten çok sevmemiz. Bizi birbirimize bunca yıldır kenetleyen doğal güç bu diyebilirim. Bu projeyi bir evlilikle bile kıyaslayabiliriz: iyi ve kötü zamanlar elbette ki olacaktır ama bizi hep birbirimize bağlayan bir şey var ve bu da eminim bizi geleceğe taşıyacak…
Elektronik müziğe başladığınız günden bugüne sizce müzikte ne gibi değişimler oldu?
İlk başladığımızda internet ve sosyal medya yoktu. Cep telefonları yeni çıkıyordu. Her şey faks ve telefonla hallediliyordu. O zamanlar müzik piyasasını dergi ve radyolardan kontrol etmek daha kolay olsa da yeni şarkılara erişmek pek kolay olmuyordu. Doğru zamanda doğru müzik dükkanında olmak gerekiyordu, daha sonra beyaz etiketli albümler arkadaş çevresinden elde edilebiliyordu… Şimdiyse iletişim ağı daha yaygın ve hızlı ama yine de farklı noktalara aynı anda erişebilmek eskisi kadar kolay değil.
25 SENE SONSUZ GİBİ
Bugün aynı zamanda 25. yılınızı kutladığınız bir turneye çıktınız. Bu size nasıl hissettiriyor?
Bizi gerçekten canlı kılıyor. Müzik tarihi bağlamında 25 sene gerçekten sonsuz gibi, çünkü müzik hitaben gençlere odaklanılan bir olgu. Dinleyici kitlemiz bugün 30 yaş üstü olsa da gençler de müziğimizi sanki yeniymiş gibi keşfediyor!
Parçaları remixleme konusunda usta iki isimsiniz. İyi bir mix yapmanın bir formülü var mıdır?
Var olan formül aslında bir formül olmaması. En azından müzikal bakış açısından bizim için bu durum geçerli. Genellikle remixler dans pistine yönelik üretiliyor. Ama benim için iyi bir remix katıksız ve sade dinlenebilecek bir şarkı da olabilir. Biz her zaman orjinal müzikleri yeni bir şeye dönüştürmeye çalışıyoruz. Belki böylesi hızlı ve kolay üretim biçimi değil ama bu şekilde uzun süre dinlenebilecek remixler üretebiliyoruz. En azından 25 senedir...
Downtempo ağırlıklı parçalar yapan bir grup (ikili) olarak günümüzde elektronik müzik sahnelerinde gittikçe hızlanan BPM’leri nasıl yorumluyorsunuz?
90’larda downtempo müzik tarzında etiketlendiğimizi söyleyebilirim, ama yakın zamanda yaptığımız şarkıları dinlerseniz birçok yüksek tempoda şarkı keşfedeceksiniz. Ama daha önce de belirttiğim gibi: bir şarkının ritmi, içeriği ve enerjisi, seyirci üzerindeki etkisi kadar önemli değil. Son yıllarda dans müziğine daha yavaş bir yaklaşım olduğunu fark ettik. Yavaş tempolu house müzik artık daha yaygınlaşıyor. Ama dürüst olmak gerekirse biz tüm müzik tarzlarına ve ritimlerine açığız, yeter ki müzik ufkumuzla örtüşsün.
Mesleğinizle ilgili karşılaştığınız en büyük yanlış anlamalar genelde neler oluyor?
İnsanların bazen bizden yanlış beklentileri olabiliyor. Mesela K&D Sessions’ın 90’ların sonuna doğru piyasaya sürülmesinden sonra herkes bizim sadece albümümüzden şarkılar çalacağımızı sanıyordu. Ama biz o akşam doğru hissettiğimiz şeyi çaldık. Bazen uptempo, bazen drum&bass, bazense sadece dub - etkileşimli parçalar çaldık. O zamanlar yapılacak en doğru şey de buydu.
HAYRANLARIMIZA SÜRPİZLERİMİZ VAR
Yeni nesil dinleyici için siz müziğinizi nasıl tanımlarsınız?
Caz unsuru her zaman bizim önemli bir parçamız oldu. 30 yıldan uzun süredir farklı kayıtlar biriktiriyoruz. Özellikle Amerika eyaletlerindeki turlarımızda manyaklar gibi ikinci el kayıtları satın aldık ve içine dalmak için kendimize yeni bir evren yarattık! Hala güçlü bir ilham kaynağı olan ve olabilecek inanılmaz caz kayıtları var.
İstanbul izleyicisini 25. yılınızda nasıl bir Kruder & Dorfmeister performansı bekliyor?
Son zamanlarda Lichterloh adında bir ekiple çalışıyoruz. Bu iki adamla müzik fikirlerimize uyabilecek çok özel görsel bir dil geliştiriyoruz. Konserde hayranlarımıza müzik olarak en iyi ve en yeni Kruder & Dorfmeister sürprizlerini göstermeyi umuyoruz.