Yapayalnız bir 'Kul'

Hande Sönmez

hande.sonmez@gmail.com

Genç yazar Seray Şahiner son kitabı Kul’u tiyatroya uyarladı. Başarılı oyuncu Dolunay Soysert’in tek kişilik performansına sahne olan oyunda Soysert, Şahiner’in Mercan’ını muazzam bir performansla sahneye taşıyor.

Seray Şahiner, Nihal Yalçın’ın unutulmayan performansıyla anılan Antabus’tan sonra sahnelere yeni bir metin daha kazandırdı. Son romanı Kul’u sahne için adapte eden Şahiner’in metni alışık olduğumuz üzere vurucu ve çarpıcı bir metin. Genç oyuncu ve yönetmenlerden Mert Öner’in rejisini üstlendiği oyunda Dolunay Soysert müthiş bir iş çıkarıyor. 

EVDE BİR "SES"

Mercan mahalledeki apartmanların merdivenlerini silerek kendisine de kocasına da bakan bir kadın. Sevip sevmediğinden emin bile olmadığı kocası onu bırakıp gittiğinde bir başka sese; televizyonuna sarılıyor çünkü elindeki tek şey televizyonu. Hem de zaten dış dünya onun için korkutucu ve bilinmezlerle dolu. Aslında geçimini bile sağladığı kocasının ona bir faydası yok ama ondan başka kimsesi de yok ve tam da bu sebeple çaresize o dönsün diye bekliyor. Beklemekle kalmıyor; adaklar adıyor, falcılara koşuyor, bir umut kocası dönerse ona çok iyi bakacak. Gerçi “millette ne kocalar var” ama Mercan ona bahşedilmemiş şeylere isyan etmiyor belki sadece küçük sitemleri var diyebiliriz.

KADERLE KAVGA ETMEYEN MERCAN

Mercan’a bahşedilmemiş şeylerden biri de çocuk. Oysa bir erkek evladı olsa onu sarıp sarmalamaya ve olabileceği en iyi anne olmaya hazır. Ama Mercan kaderle kavga etmiyor ve elindekiyle yetinmeye hazır. Dünyanın adaletli bir yer olmadığını çoktan kabullenmiş bu kadının iç hezeyanları, hayalleri, umutları o kadar özenli yazılmış ve sahneye o kadar iyi taşınmış ki…

DOLUNAY SOYSERT'TEN VURUCU BİR PERFORMANS

Dolunay Soysert, Mercan’ı anlamış, onunla empati yapmış ve sahnede Mercan oluyor. Sesi, vücut dili, duygusu çok doğru bir yerden alınmış. Elbette oyunun dinamizminin korunmasını sağlayan reji için Mert Öner’i de tebrik etmek lazım. Aynı Antabus’taki gibi doğru bir yazar –yönetmen – oyuncu birlikteliği oluşmuş.

STEREOTİPLEŞMEMİŞ TEMİZLİKÇİ

Henüz üç kez oynanan Kul’u mutlaka izleyin. Yapayalnız ve de sıradan bir kadının yine de umutla yaşamaya çalışmasını kimi zaman gözyaşları içinde kimi zaman kendisinden beklenmeyecek düzeydeki esprilerine gülerek izleyeceksiniz. Mercan’ı bir stereotipe hapsetmediği için Seray Şahiner’e, sahnede müthiş bir performans izlememize olanak verdiği için Dolunay Soysert’e tebrikler. Toy İstanbul’u takipte kalın…