sibel.ates@aksam.com.tr
Artık bizim de ev-dekorasyon ve emlak televizyon kanalımız oldu; BİZİMEV TV. Adından da anlaşılacağı gibi Türkiye’nin hem ilk ev kanalı hem de Türkiye’de üretilen ilk tematik kanal olma özelliğini taşıyor. 35 farklı konseptte programa imza atan kanalın genel yayın yönetmeni Alican Değer’den ayrıntıları dinledik.
Türkiye’de bir sürü alanda tematik yayıncılık yapan kanallar var. Ancak ev dekorasyonundan mimarisine, mobilya seçiminden yer döşemesine kadar içeriği olan bir ev kanalı yoktu. Yurt dışında örneği çok ama Türkiye’de hiç yapılmamış bir şey. Bu boşluğu doldurmak için böyle bir kanal açmaya karar verdik. Yaklaşık bir buçuk yıllık bir çalışmadan sonra 15 Mart’ta yayına başladık. Türkiye’nin ilk yerli ev kanalı olma özelliğine sahibiz. TİVİBU 20. kanalda yayınlanıyor ve yaklaşık 2 milyon aboneye hitap ediyor.
İSTANBUL VE ANADOLU’DA ÇEKİMLER YAPIYORUZ
Canlı yayın yapmıyoruz çünkü bu tür yayıncılık zor bir yöntem. Canlı yayın kimilerinin kolayına gelir, hemen yapıp giderler. Ancak bizde böyle değil, dört kişilik bir ekibin çekime gitmesi, dönmesi, montajı, görüntü seçimi derken her program için epey yoğun bir mesai harcanıyor. Kapalı bir mekânda çekim yaptığımız için tabii ki işin kalitesi, görselliği çok daha yüksek oluyor. Dolayısıyla bu açıdan da bir ilkiz. Canlı yayın uzun uzun sohbetlerin yapıldığı kimi zaman sıkıcılığa varan bir duruma da yol açıyor. 52 kişilik bir ekibimiz var. İstanbul başta olmak üzere Anadolu’nun pek çok yerinde hemen her gün 6-7 program çekiliyor. Ünlü ekran yüzleri yok ama kendi alanında tanınmış isimler var. Hobi, sağlıklı yaşam programlarımız var. Özellikle celebritylerle çalışmadık. Çünkü o başka kanalların işi. Biz ev sıcaklığında mutluluğu çağrıştıran Türk insanının kendine yakın hissedeceği donelerle çalışmak istedik. Bunu da başardık çünkü tepkiler çok iyi.
İLK EV KANALIYIZ
Bizim en önemli özelliğimiz ilk ev kanalı ve ilk yerli tematik kanallardan olmamız. Yabancı bir unsur yok. Türkiye’deki tematik kanallar yabancı egemenliği altındadır tamamıyla başka bir kültüre aittir. Mesela bir yemek programında Türkiye’de olmayan malzemelerle yemek yapılır ya da bir dekorasyon programıdır, Türkiye’de olmayan mobilyalarla ya da ev biçimleriyle anlatılır. O yüzden yerli olmasına dikkat ettik. Programlarımızda Türk sanatçısını, Türk tasarımcısını veya Türk inşaat işçisini konu ediniyoruz. Mümkün mertebe kendi insanımızı yansıtmaya çalışıyoruz. Yerlilik oranı yüksek belgesel kanalı var. Onun dışındaki bütün kanallar hep yurt dışından satın alır. Bu televizyonculuk sektörü ve kültürel açıdan da çok tehlikeli. Yayıncılık açısından ‘satın al, dublaj yap, yayınla’ mantığı ne kadar kolay görünse de içerik ve görsellik açısından gerekli etkiyi yaratmıyor. Bu tür programlar niceliksel açıdan “Sınırsız” olsalar da niteliksel açıdan kısır kalmaya mahkum. Bizim yola çıkış hikâyemiz de “Biz daha iyisini yaparız” felsefesinden başlıyor. Bizim seyircimiz mahallesindeki yorgancıyı da görebilecek, Türk yaşamını da. Kendi dilinde yayınların yapıldığı dublaja gerek kalmayan programlar olacak.
AİLE SICAKLIĞINDA…
İki sloganımız var; birincisi “aile sıcaklığında”, ikincisi de “Türkiye’nin ilk kanalı.” Ev mutluluğu çağrıştıran bir olgu. Elbette evimizde üzüntülü anlarımız da olur ama o kötü anlarımızda bile eve sığınırız. Ev bizim kalemizdir, yuvamızdır. Evi çevresine mutluluk veren bir mekân olarak düşünüp insanların mutluluğunu, günlük hayatlarını kolaylaştıracak bir yayın yapmaya çalışıyoruz. İzleyici kitlemizin yüzde yetmişini kadın, yüzde otuzunu erkek izleyici oluşturuyor. Türkiye’de evin imparatoriçesi kadınlardır. Evin mobilyasını da duvarın rengini de perdesini de mutfak dekorasyonunu da seçen kadındır. Bu demek değil ki erkekler bu işlere ilgi göstermiyor, inşaat işleri olunca da başında bekleyen erkekler olur. Dolayısıyla ev dekorasyon bölümünde kadınlara hitap ederken diğer programlarımızla da erkek izleyiciye hitap ediyoruz. Kadınlar tabii ki daha öncelikli olacak çünkü en sadık izleyici kadınlardır.
35 DEĞİŞİK PROGRAM
Mesela bir programımızda Türk mobilya sektörüne yer veriyoruz. Bir evi toparlarken ya da bir eve girerken, mobilya değiştirirken ne kadar zorluk çekildiğini bir düşünün. Programımızda kimi ahşap kimi klasik kimi modern kimi ultra modern gibi mobilya sektörünün bütün trendlerini işliyoruz. Bir başka programımızda Türk sanatçılarına yer veriyoruz. Mesela yağlı boya resimlerin Türk sanatçılar tarafından nasıl yapıldığını işliyoruz. Bir programımızda yeni inşaat projelerini inceliyoruz; nereden ev alınır, değer kazanır mı, ev alınırken nelere dikkat etmek gerekiyor gibi sorulara açıklık getiriyoruz. Dekorasyonu yapılmış örnek dairelerden yola çıkarak hem projeleri anlatıyoruz hem de dekorasyon örneklerini gösteriyoruz. Hobi Atölyesi diye bir programımız var. Hande Polat sağlıklı yaşamın sırlarını işlediği programında saç dökülmesinden cilt kuruluğuna kadar her şeyi anlatıyor.