Sıdıka'dan önce 'Dirmit' vardı

Hande Sönmez

hande.sonmez@gmail.com

Seyyar Sahne’nin Latife Tekin’in aynı adlı romanından sahneye koyduğu Sevgili Arsız Ölüm: Dirmit, Nezaket Erden’in maharetiyle seyirciyi 80 dakika boyunca hipnoz ediyor. 

Seyyar Sahne tarafından geçtiğimiz sezon sahnelenmeye başlanan Sevgili Arsız Ölüm: Dirmit’i sahneye Hakan Emre Ünal adapte etmiş. Oyunun anlatıcısı ve tek oyuncusu da üstüne fazlasıyla zor bir görev düşen Nezaket Erden. Erden; vurgu ve tonlamasında en ufak bir hata yapmadan Dirmit’i, abartıya kaçmadan nefis bir anlatımla diğer aile bireylerini canlandırıyor. 

1960’lardaki Sıdıka

Dirmit’i dinlerken onun bir nevi 1960’ların Sıdıkası olduğunu düşündüm. Aynı hazırcevaplılık, zor koşullarda kendini eğlendirebilme ve eyleyebilme başarısı, annesi ile arasındaki çene yarışı, abileriyle girdiği ağız dalaşı… Hepsi Sıdıka’yı hatırlatan etmenlerdi. Elbette Dirmit’in hikayesinin Sıdıka’dan epey ayrıştığı yerler de var. Ama hayal dünyası ve hayata bakışı Dimit’i kurtaracak. Tıpkı Sıdıka’yı kurtardığı gibi. Çoğu zaman ailesi tarafından eve kapatılan Dirmit’in aklı o kadar özgür ki; hayal kurmaktan, okumaktan, başka dünyaları düşlemekten hiçbir zaman vazgeçmiyor. Her şeye rağmen kurduğu dünyaları ailesiyle paylaşmaktan da… Sonu her seferinde başka bir cezayla bitse de Dirmit durur mu hiç?

Korumak için hapseden ebeveyn

Annesi hastayken bile ailenin diğer fertlerinin işlediği günahlar yüzünden cennete alınıp alınmayacağını düşünürken ona; “E sen yazdın ben gezdim, yaşadım bu sorgu niye diye sorarsın” diye akıl veren Dirmit’in sahnedeki hikayesi aynı romandaki gibi komik ve zaman zaman da hüzünlü. Dirmit’in annesi Atiye hep korkan bir kadın. Kızının kötü yola düşmesinden, şiir yazmasından, derslerinin iyi olmasından, erkeklerle görüşmesinden, hatta kızlarla görüşmesinden… Babası ise Dirmit’in kitap okumasını Hoca efendiye sorup yasaklıyor, gerektiğinde terbiyesini veriyor, otoritesini daim kılmayı ihmal etmiyor. Korumakla hapsetmeyi karıştıran anne-babası Dirmit’i tabii ki zapt edemiyor. Latife Tekin’in 1981 yılında henüz 26 yaşındayken yazdığı ve en sevilen romanlarından biri olan, hatta sıklıkla Marquez’in Yüzyıllık Yalnızlık kitabıyla karşılaştırılan Sevgili Arsız Ölüm’ü, Seyyar Sahne son derece iyi bir uyarlama ile sahneye koymuş. Hiçbir dekorun kullanılmadığı, oyuncunun oyunun deyim yerindeyse “her şeyi” olduğu oyunda Nezaket Erden’i bir an bile sıkılmadan hayranlıkla takip ediyorsunuz. Erden, geçtiğimiz sezon ve bu sezonun en iyi performanslarından birine imzasını atıyor. Tekin’in kitabını okumamışlara kitap aldıracak kadar etkili bu oyunu kaçırmayın. 20 Haziran’da Moda Sahnesi’nde.

İskoçya’dan DOT Tiyatrosu’na dört ödül...

Türkiye’de kurulduğundan beri pek çok ilke imza atan Dot Tiyatrosu, İskoçya’da Edinburgh International Festival ile ortak yapımcısı olduğu ‘Rhinoceros’ (Gergedanlar) ile 4 ödüle layık görüldü. İskoçya’daki eleştirmenler tarafından verilen CATS Ödülleri’nde Murat Daltaban en iyi yönetmen, Robert Jack en iyi oyuncu seçilirken, en iyi yapım ve en iyi müzik ve ses ödülleri de yine Gergedanlar’ın oldu. Bu büyük gururu yaşattıkları için çok tebrikler…