Roger Ballen İstanbul Modern’de

İstanbul Modern, çağdaş fotoğraf sanatının en sıra dışı ve üretken fotoğrafçılarından biri olarak kabul edilen Roger Ballen’ın 1980’den bu yana ortaya koyduğu çalışmalarına ev sahipliği yapıyor.

Eleştirmenlerin ‘gerçekle kurgunun fotoğraftaki karşılıklarını altüst eden’ diyerek tanımladığı Güney Afrikalı fotoğrafçının erken tarihli çalışmalarında belgesel fotoğrafçılığı geleneğinden izler görülüyor. Zamanla kendisinin ‘Ballenesk’ diye nitelendirdiği bir üslup geliştiren Ballen çizim, resim, kolaj ve heykel tekniklerinden de yararlanarak yeni bir estetik yarattı. Ballen’ın katılımcı-aktörlerini Samuel Beckett ya da Harold Pinter’in tiyatrosundakilerden daha garip, ıssız, belirsiz olarak nitelemek de mümkündür. Ballen’ın çalışmalarındaki karakterler, Absürt Tiyatro’ya yakın durur, etraflarındaki dünyaya ne herhangi bir güç uygulayabilir ne de ondan kaçabilirler. Sıradan insanlar aracılığıyla Ballen insani durumun absürtlüğünü açık eder, groteskin içinde komikliği bulur, deliliği gerçekliğin kenarında konumlandırır. Sergi; ‘Dorps’, ‘Platteland’, ‘Yabanülke’, ‘Gölge Oda’, ‘Misafirhane’, ‘Kuş Sığınağı’ ve ‘Hayaletler Tiyatrosu’ serilerinden bir seçki ve ‘Ballenesk Oda’ adlı yerles¸tirmeden oluşuyor. Eiger Sanat ve Fotoğraf Vakfı’nın katkılarıyla     gerçekleştirilen ‘Roger Ballen: Retrospektif’in küratörlüğünü Demet Yıldız yürütüyor.