Murat Bostancı: Ünlü olmak değil, değer görmek istiyorum

HAKAN EYÜPOĞLU

hakan.eyupoglu@aksam.com.tr

Rallide Türkiye'nin de Avrupa şampiyonu var: Murat Bostancı... Ama o da hak ettiği değeri göremeyenlerden... "Ünlü olmayı hiç istemiyorum" diyen Bostancı, "Değer görmek insanı motive ediyor. İnsanlar kazandığın başarıyı çok değersiz gibi gösterince, bu işi yapma motivasyonun daha düşük oluyor. Türkiye'yi temsil ediyorsam, Türk insanından daha fazla destek görmek isterim" sözlerini sarf etti. 

RALLİDE Türk bayrağını yurt dışında dalgalandıran nadir isimlerden olan Castrol Ford Team Turkey pilotu Murat Bostancı, Türk insanından daha fazla değer görmek istediğini söyledi. Avrupa Ralli Kupası'nı kazanmayı başaran Bostancı'nın hedefleri bununla da sınırlı değil. Avrupa Ralli Şampiyonası'nı gözüne kestirdi.

Gerçekten çok tehlikeli bir spor yapıyorsun. Korku oluyor mu?

Korkuyla yapılacak bir spor değil bu... Mutlaka bizde de bir korku var. Ama herhalde bizim başarılı olmamızın sebebi; yeteneğimizin dışında korku eşiğimizin de yüksek olması… Kaza yaptığımız sırada korkudan daha çok, yarışı ve puanı düşünüyoruz. 'Araba takla atmayı bitirince, devam edebiliriz' diye düşünüyoruz. Korkudan daha çok içimizde farklı hissiyatlar var. Korku çok geride kalıyor. Korku çok ön planda kalıyorsa, belli bir limitin üstüne çıkmak zor oluyor.

F1'DE HEP AYNI PİSTTE DÖNÜYORSUN

Bir rallici, bir yarışa nasıl hazırlanıyor?

Bizim işimiz çok komplike… Bizim işimizin içinde hem yol notu var, hem otomobil var, hem otomobilin ayarları var, hem fiziksel tarafı var, hem de çalışma ve yetenek tarafı var. Hepsi üst üste geldiğinde de daha komplike bir iş ortaya çıkıyor. Her ayağının iyi olması lazım…

CoPilot yarışlarda gözün kulağın gibi değil mi?

Rallideki en büyük fark zaten bir otomobilde iki kişinin olması... Bunun nedeni de her geçtiğimiz kilometre bizim için bilinmeyen bir yol... Örneğin Formula 1'de aynı piste 60-70 tur dönüyorlar. Toplam 10-15 virajdan oluşuyor. Rallide ise her bir viraj ve her bir tepe yeni... Çevresel olarak çok fazla risk barındırıyor. Yarıştan önce CoPilot'umla birlikte iki kere etapları geçme hakkına sahibiz. Ben orada CoPilot'a kendi not sistemimle notumu okuyorum. İlk geçişimde yolda giderken, yolu kendi dilimle tanımlıyorum. O da kelimesi kelimesine yazıyor. İkinci geçişte o bana okuyor. Bir düzeltme yapmam gerekirse, onları söylüyorum. Yol notunu aslında pilot oluşturuyor. Yol notu bu işin yüzden 50'sinden fazlasıdır. Çünkü gözümüz yol notu... Çok iyi bir yol notu yazdırmam gerekiyor ki; daha başarılı olabileyim.

PARANIZI SPOR İÇİN HARCAYIN

Biz hızı çok severiz. Ama bu sporu yapan sayı çok az... Neden?

Hem de çok az... Genel olarak Türkiye'de spora yeterli ilgi ve yatırım yok. Hâlâ spor kültürümüzün oluşmadığını düşünüyorum. Altyapıda eksiğimiz var. Biz nispeten Türkiye'yi temsil edebilecek bir takım oluşturduk. Castrol Ford Time Türkiye, iyi bir geçmişi olan bir takım. Ben bu takımın son 10 yıldır bir parçasıyım. Ama öncesinden gelen bir tecrübe var. Ama bunun bizimle kısıtlı olmaması lazım. Ralli sporunun Türkiye'de yayılması lazım... Birçok takımın çıkması lazım. Bu zamanla olacaktır herhalde... İnsanlar bu işin spor tarafına değil de güzel gözüken pahalı otomobillerine daha güzel, daha hızlı olması için yatırım yapıyorlar. Ciddi paralar harcıyorlar. Ama birincisi böyle bir harcama yapıp, çok daha az tatmin oluyorsun. İkincisi de güvenli değil. Modifiye belli bir oranda keyif olabilir. Ama iş performans tarafına giriyorsa, o zaman bu işin spor olarak yapılması gerekiyor. Her pistimizde çeşitli pist günleri düzenleniyor. Ama yetersiz kaldığını düşünüyorum. Birçok insanda buraya katılmıyor. Modifiye tarafında yüzlerce insan var ama pist günlerine 3-5 kişi geliyor. Madem bu kadar para harcamaya imkanları var. Bu sporu yapsınlar. Ne kadar fazla sporcu girişi olursa, o kadar fazla sponsor olur. Ama Türk insanında biraz harcadığı parayı hafif gösterişe de yönlendirme merakı vardır. İşin sonunda sadece görsellik değil, performans varsa, onu da ralli sporunun içinde tadabilirler.

KİMSENİN BAŞARISI KÜÇÜMSENMEZ

Kenan Sofuoğlu, beş kere Dünya şampiyonu oldu. Ama "3. Lig'de oldu" deniliyor. Sen de Avrupa Ralli Kupası'nı kazandın. Ama değer görmüyor. Ne dersin?

Kenan çok özel bir pilot… Superbike yarışına gittiğinizde ona gösterilen saygıyı görebilirsiniz. Kimsenin başarısını küçümsememek gerekiyor. Kenan, kendi kategorisini domine etmiş bir sporcu… Ben de Avrupa Ralli kupasını kazandım. Futbolun UEFA Kupası diyebiliriz. Ama keşke daha fazla değer görebilsek. Ralliye olması gerekenden az ilgi var. Daha fazla ilgi olsun, ben bu eleştirilere de açığım. Biz işimizi iyi yapmaya çalışıyoruz. Benim amacım; Avrupa'da gördüğüm değeri burada da görmek. Avrupa'ya gittiğimiz zaman çok daha fazla değer görüyorum. Çok daha değerli bir sporcu olarak bakılıyor bize… Bizi daha çok tanıyan insan var.

BİZ TÜRKİYE'Yİ TEMSİL EDİYORUZ

Herhalde Türkiye'deki en büyük dert bu... Çünkü başarılı olan sporculara değer verilmiyor. Sizin için de kötü olan taraf bu mudur? 

Bu işin ün tarafında değilim. Çok da sevmem. O insanın konsantrasyonunu dağıtan bir taraf… Ama değer görmek insanı motive ediyor. İnsanlar kazandığım başarıyı çok değersiz gibi gösterince, bu işi yapma motivasyonumuz daha düşük oluyor. Türk bayrağıyla orada Türkiye'yi temsil ediyorsam, Türk insanından daha fazla destek görmek isterim. Önümüzdeki senelerde inşallah olur bu... Kenan Sofuoğlu da ben de Türkiye'yi temsil ediyoruz. Biz o kadar ilgi olan şampiyonada otomobilimizde koca Türk bayrağıyla yarışıyoruz. Otomobilimizin üzerindeki her bir nokta, sponsorlarımız için çok değerlidir. Ben otomobile yandan baktığımızda çeyreğini Türk bayrağı olarak bıraktım. Çünkü beni motive eden taraf; orada Türkiye'yi temsil ediyorum. Sponsorlar için değerli bir yer ama ben istemiyorum.

OĞLUMA 'FUTBOLCU OL' DERİM

Otomobilleri sever misin?

Aslında bende fazla otomobil sevgisi yoktur. Mesela evimin duvarlarına görsel olarak bakıyorum. Arkadaşlarım, otomobille ilgili görseller gösteriyor. Benim çok ilgimi çekmiyor. Ama pilotluk çok farklı bir taraf… Mesela 100 metreci her gün sabah kalkıp, koşar. Ama onun işidir. Koşucu diye koşuyu sevmek zorunda değil. Ben de otomobile çok fazla meraklı değilim. Pilotluk tarafı benim için çok ayrı…

Bir idolün var mı? Babanı örnek alıyor musun?

Colin McRae'yi çok beğenirim. Bu sporun her bir ayağına kattığı değer ve onlar harcadığı zaman açısından babamı tabii ki örnek alıyorum. Gerçekten bu sporu çok seviyor. Her bir ayağında yer alıyor. Bu takımı tamamen 

o yönetiyor. Her noktasında takımın çok değerli insanlar var.

Oğlun olursa, rallici olmasını ister misin?

Oğluma 'Futbolcu ol' derim.