Mülkiyetle gelen özgüven sürdürülebilir mi?

Hande Sönmez

hande.sonmez@gmail.com

Enis Arıkan ve Ezgi Mola’yı buluşturmasıyla yeterince dikkat çeken 10,11,12; koridorda karşılaşa karşılaşa iletişim kuran iki komşunun orijinal diyaloglarıyla örülü. Komedi- gerilim dozu son derece iyi kotarılmış oyunun rejisini İpek Bilgin üstleniyor.

Kanadalı oyun yazarı Jason Hall’un 10,11,12’sini Enis Arıkan ve Ezgi Mola’nın mükemmel uyumuyla sahneleyen Craft Tiyatro, oyuna 1-0 önde başlıyor. Yüzde 25’ini aldığı evinin kanal manzarasıyla gurur duyan kadında Ezgi Mola,  apartmana yeni taşınan tuhaf ama çekici adamda Enis Arıkan çok iyiler. 

EVİN Mİ VAR ÖZGÜVENİN VAR

İki özgür, bekâr, kendine güvenli, genç ruh. İkisi de ortalamanın üzerinde bir hayat sürüyor ve genç yaşlarında ev satın alabilecek kadar ekonomik özgürlüğe sahipler. Bu bile kendilerince yeterince gurur duyma konusuyken, kendileri dışındakilerin medeniyetsiz olduğunu düşünmekte ve evinin kapısına utanmadan çöp koyan diğer komşularının olsa olsa pis bir Arap olduğunu düşünmekte de özgürler. Ne de olsa onlar gibi biri kapısının önüne çöp koymaz. Mademki ortada böyle bir düşüncesizlik var onu taciz etmekte de özgürler. Yani çok kısaca; her iki karakterde de mülkiyetle gelen özgüvenin vücut bulmuş halini izliyoruz diyebiliriz.10,11,12 hepimizin satın aldıklarıyla elde ettiği ya da ettiğini sandığı statüyü ve de sahip olduklarıyla farkında olmadan kibirlenen bizler için bu özgüvenin ne kadar sürdürülebilir olduğunu da sorgulatıyor. Sahi; olduğumuz değil, sahip olduğumuz mu bizi biz yapar ve satın aldığımız metadan gelen özgüven ne kadar gerçek ve sürdürülebilirdir? Cevabı biliyor ama yine de ona göre yaşayamıyoruz sanırım.

GERİLİMİ DE KOMEDİSİ DE BOL

İki komşu arasında zaman zaman flörte dönen konuşmaların bir romantik komediye değil de gerilim dozu yükselen bir hikâyeye evrilmesi beklenmedik ama güzel bir twist olmuş. Ancak bu gerilimin benim için umulmadık bir yerde ve aniden sonlandığını eklemem lazım. Yine de 70 dakikanın su gibi aktığını inkâr edilemez bir gerçek. 

MESELESİ HER COĞRAFYA İÇİMN GEÇERLİ

Bana kalırsa gerek oyunun Türkiye’ye de uyarlanabilecek evrensel meselesi gerekse oyunun tertemiz çevirisi 10,11,12’yi Türk seyircinin benimsemesindeki önemli faktörleri oluşturuyor. 10,11,12; kurgusu, rejisi, çevirisi ve oyunculuklarıyla olmuş bir ekip işi. Bu sezon izleyecekleriniz arasına almaktan çekinmeyin.