İnternette çok meşhur bir fotoğraf vardır. Kamu bankası ya da SGK olduğu konusunda farklı açıklamalar olsa da fotoğraftaki gerçek, müşteri bankonun önünde beklerken o bilgisayarında fal açmakla meşguldür. İlk yayınlandığında montajdı değildi diye tartışmalara sahne olsa da aslında bu gerçek sadece o fotoğrafla da sınırlı değil. Sadece durum biraz daha farklı artık oyun oynamak için bilgisayar yerine herkes akıllı telefonunu kullanıyor. Yapılan araştırmalarda ofis çalışanlarının yüzde 95’inin mesai saatleri içerisinde mobil oyun oynadığı ortaya çıktı. Mobil oyunları tabletinden oynayanların sayısı da yüzde 14 olarak açıklanırken hala ofis bilgisayarından oyun oynayanların oranı ise yüzde 50.
KENDİ OYNAR, ÇOCUĞA KIZAR
Araştırmada ortaya çıkan çarpıcı bir gerçek ise bu oyunları sadece 20’li yaşlardaki gençlerin oynuyor olmaması. Profesyonel iş yaşamında çalışma pozisyonuna bakılmaksızın 25-44 yaş arasındakilerin yüzde 95’i mobil cihazlar ya da bilgisayarlardan oyun oynuyor bu yaş grupları arasındaki tek fark ise oyun tercihleri. Mobil cihazlarda oyun oynama yaşanın 44’lere kadar çıkması ise bir başak çelişkiyi de ortaya koydu. Çocuklarına tablette oyun oynadıklarında ‘ders yapması’ gerektiği için kızan anne babaların kendilerinin iş yerlerinde telefon, tablet, bilgisayarlarla oyun oynuyor olması dikkat çekti.
ÜCRETSİZ OYUN IN
Özellikle Aplle Store ya da Play Store’den akıllı telefonlara indirilen oyunların tercihinde ağırlıklı olarak ücretsiz oyunlar tercih ediliyor. Cep telefonunda oyun indirenlerin yüzde 87’i ücretsiz oyunları tercih ettiğini söylerken, ücretli olanları tercih edenlerin oranı ise yüzde 13’lerde kalıyor.
TV’lerde reklam çıktığında kanal değiştirenlerin söz konusu oyun olduğunda ise takındığı tavrın farklı olduğu da yine araştırmayla ortaya çıkan bir başka çarpıcı sonuç oldu. Çeşitli nedenlerle oyunda ek içerik elde etme ya da can kazanabilmek için oyun içi reklamları izliyor. Bu da oyunlara reklam verenler için müşteriye ulaşma noktasında artı bir avantaj sağlıyor. Zira oyun sırasında açılan reklam içerikli videoları her yüz oynayıcıdan 84’ü izliyor.
EN ÇOK PUZZLE OYNANIYOR
Mobil oyunlarda tercih sıralamasında ise ilk sırayı Puzzle aldı. Mobil cihazlarından mesai içi ya da mesai dışı zamanlarda Puzzle oynadığını söyleyenlerin oranı yüzde 36 olurken ikinci sırada online olarak oynanan okey, pişti gibi masa oyunları yer aldı. Tanımadığı kişilerle bu oyunları oynadığını söyleyenlerin oranı ise yüzde 23. Bilgi içerikli oyunları tercih edenler ise yüzde 7’de kaldı. Daha çok düşünme, refleks ve isteyen strateji oyunları ise listenin aşağılarında yer aldı. Strateji oyunu oynadığını söyleyenlerin oranı yüzde 5’te kalırken spor oyunlarını tercih edenler ise yüzde 4 olarak açıklandı.
İYİ Mİ KÖTÜ MÜ?
Araştırmada ortaya çıkan bu gerçekler; ‘İş yerinde mesai saatleri içerisinde oyun oynamak işveren açısından ne anlam taşıyor? Bu çalışanın iş verimliliğini düşürüyor mu?’ sorularını akla getiriyor. Doğal olarak hemen her işveren çalışanının mesai saati içerisinde sürekli işiyle ilgilenmesini ister. Ancak bilim dünyası işyerinde çalışanlar tarafından mobil cihazlarda oyun oynanmasının iş gücü kaybına neden oldukları düşüncesinin gerçekçi olmadığı konusunda hem fikir. Bu konuda ülkemizde yapılmış bir araştırma olmasa da University of Central Florida’dan yapılan açıklama aslında işvereni rahatlatacak türden. ABD’li bilim adamları yaptıkları saha çalışmasının ardından, ‘iş yerinde oynanan oyunların verimliliği düşürmediğini tam aksine artırdığı açıklamasını’ yaptı. Rapora göre; iş yerinde video oyunu oynayan çalışanların stres seviyesinde gözle görülür bir düşüşü yaşanıyor. Stres seviyesindeki düşme ise çalışanların motivasyonunun artmasına ve işini daha verimli yapmasına katkı sağlıyor. Video oyunu oynamasına izin verilmeyen çalışanlarda ise stres düzeyinde diğer gruba oranla ciddi oranda fark olduğu ortaya çıkıyor.
YUN MU YEMEK Mİ?
Aynı konuda ABD’de yapılan araştırmada mobil cihazlarla işyerinde oyun oynama konusunun Türk insanına has olmadığı ortaya çıktı. ABD’de de yapılan anket sonuçlarına göre çalışanların büyük çoğunluğu çalışırken mobil oyun oynuyor. Bu da orada Solitaire veya Candy Crush gibi oyunların rağbet görmesine yol açıyor. Amerikalılar öğlen iş yemeği yerine oyun oynamayı tercih edecek kadar bağımlılık noktasında. Oyunda level atlamayı öğle yemeğine tercih edenlerin oranı yüzde 40. ABD’de yapılan ankete katılanların yüzde 60’ı mobil cihazlarda oyun oynamaya gece de devam ettiğini söyledi. Öyle ki bu tür oyunları uykuya tercih edenlerin oranı araştırmada yüzde 60 olarak gösterildi.