Dilara Aksoy: ‘Dişiyle tırnağıyla bir yere gelmek’ deyiminin hakkını vereceğim

ÜMİT TEMURÇİN

umittemurcin@gmail.com

‘Trafik Hayattır’ adlı sosyal sorumluluk hareketi için düzenlenen ‘İçindeki Yönetmeni Ortaya Çıkar’ başlıklı yarışmada derece alan ve filmi kamu spotu olarak tekrar çekilen Zeynep Dilara Aksoy yönetmenlik macerasını, hayallerini, filmini ve trafikte kadın olmayı anlattı. 

Zeynep Dilara, sürekli üreten, yaratıcı, enerjisi çok yüksek, ayakları sağlam basan pırıl pırıl genç bir kadın… Yıllardır yazıyor. 2 yıl önce kendi yazdığı hikâyelerini çekmeye başladı. Geçtiğimiz sene şubat ayında Doğuş Otomotiv Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projesi ‘Trafik Hayattır’ hareketi için düzenlenen kamu spotu yarışmasında derece aldı. 'İçindeki Yönetmeni Ortaya Çıkar' başlıklı yarışmada fikri, yönetmenliği ve kurgusuyla öne çıktı. Yarışmacılar arasında tek kadın yönetmen olarak finale kalan Zeynep Dilara yarışmada ikinci olmasına rağmen filmini 

televizyon için yeniden çekmek üzere Doğuş Otomotiv’den teklif aldı. Çekimlerinde ben de dostuma destek vermek için oyuncu kadrosunda yer aldım. Bugün Zeynep Dilara ile yönetmenlik macerasını, hayallerini, kamu spotu olan filmini ve trafikte kadın olmayı konuştuk. 

Sinema üzerine hayallerin büyük biliyorum. İlk film olarak bir kamu spotu çekmiş olmak seni tatmin etti mi? 

İnanılmaz içime sinen bir başlangıç oldu. Derdi sadece bilinç geliştirmek olan bir film çeşidinin önemini göz ardı etmek imkânsız. Kamu spotları en önemli film çeşidi bence. Ne yaparsam yapayım kamu spotları 

her zaman önceliğimde olacak. 

Peki, kamu spotu olan filminin macerasını anlatır mısın?

Doğuş Otomotiv ‘Trafik Hayattır!’ projesiyle yaya, yolcu ve sürücülerin hak, sorumluluk ve görevleri konusunda bilinçlenmelerini hedefliyor. ‘Kamu Spotu Yarışması’nda da katılımcılardan ‘Aşırı Hız Yapma’, ‘Cep Telefonu Kullanma’ ve ‘Emniyet Kemeri Tak’ mesajlarından birini içeren senaryolarını en fazla 45 saniyelik bir filmle anlatmaları istendi. Korhan Topçu'nun birinci olan filmi Ömer Faruk Sorak ile tekrar çekildi. Doğuş Otomotiv, çok beğendiği için ikinci olduğum halde ‘Trafikte Saygı Hayat Kurtarır’ filmimi yine benim yönetmenliğimde tekrar çekti.

Bugüne kadar kendin yazdın, kendin çektin ama bu defa arkanda büyük bir prodüksiyon vardı. Bu nasıl bir deneyimdi?

Tarifi imkânsız. 80 kişilik oyun kadrosu, 50 kişilik prodüksiyon ekibi, karavanlar, makyözler, kameralar... Bunlar çok kıymetli benim için.

Kamu spotları için alışılmadık bir tarzda çalıştın, sebebi neydi?

Trafikte aktif değilim. Ehliyetim bile yok. Hiç araç kullanmadım. Ama hep sağ koltukta sürücülerin araç içinde yaşadıkları değişime şahit oldum. Bu asla anlam veremediğim bir şeydi. Öte yandan eğer seni bu hale getiren, canavarlaştıran o şeyin içinde, sebep oldukları karmaşanın saçmalığını anlatmaya kalkarsam başarılı olmam imkânsız. Bu yüzden araç trafiğinin sahip olduğu tüm unsurlardan uzak bir alan üzerinde, izleyicinin kafasında sürücüleri yayalarla bütünleştirebildiğim bir fikir üzerine gitmem gerekiyordu. 

Filminde kadın ve erkek dağılımında titiz davranmanın özel bir sebebi var mı? Bir kadın olarak trafik- kadın ilişkisi konusunda ne düşünüyorsun?

Yaptığınız eleştirinin kabul görebilmesi için adil olmanız şart. Ben de olabildiğince adil olmaya çalıştım. Kadın, erkek, deneyimli, deneyimsiz, cesur ya da korkak, kimse kimseden daha kötü değil. Yaptığın en ufak bir yanlış, seni de kötü yapar. Trafik ne yazık ki affı olmayan bir alan. Ama buna rağmen kadınların trafikte erkeklere oranla daha fazla hırpalandığı da bir gerçek. Filmimdeki zorlanmalarda özellikle kadın figürün çok görünmesinin sebebi bu.

Peki, bundan sonra hedefin ne?

Özellikle Avrupa'da bu filmin büyük ilgi göreceğine inanıyorum. Pek çok insanın ilgisini çekeceğine ve doğru yerlere ulaşacağına eminim. Bundan sonra da dünya üzerinde beni bir insan olarak rahatsız eden ne varsa adil ve temiz bir şekilde anlatmak istiyorum. Yıllardır yazıp biriktirdiğim onlarca senaryo var, yığınla hikâye. Kardeşimle birlikte onları çekmeye devam etmek istiyorum. Yakın zamandaki hedefim sıkı bir reklam yönetmeni olmak. ‘Dişiyle, tırnağıyla bir yere gelmek’ deyiminin hakkını vermek istiyorum. Her alanda olduğu gibi, bu alanda da kadın yönetmen yok denecek kadar az. Yaptığım işlerle bu sayının çoğalmasına ön ayak olmak, ilham vermek istiyorum.

‘TRAFİK HAYATTIR’

Doğuş Otomotiv 

Kurumsal İletişim 
Direktörü Koray Bebekoğlu

2004 yılından bu yana ‘Trafik Hayattır!’ platformumuz kapsamında projelerimizle, toplumumuzda trafik güvenliğine katkıda bulunmak adına birçok proje geliştiriyor ve yürütüyoruz. Kurumsal sosyal sorumluluk platformu olarak başlattığımız ‘Trafik Hayattır!’, toplumun trafikte karşılıklı saygı, sorumlu davranış ve kurallara uyma konularında kültür geliştirmeye yönelik bir çağrısıdır. 2017 yılı için ‘Trafik Hayattır Jingle  Yarışması’nı başlattık. Amacımız trafik güvenliğiyle ilgili mesajı yine trafikteki insanlara radyo yoluyla verebilmek. Türkiye genelinde yerel ve ulusal radyolarda yayınlanması planlanan Trafik Hayattır jingle’ını gençlerden gelecek eserler arasından seçerek oluşturmaya karar verdik. Birinci seçilecek jingle, Türkiye’nin ünlü şarkıcılardan Nil Karaibrahimgil tarafından 
kazananla birlikte düzenlenecek ve seslendirilecek.