hande.sonmez@gmail.com
Yeşim Ustaoğlu, altıncı uzun metrajı Tereddüt’te bir önceki filmi Araf’ın izinden giderek yine kadın hikâyelerini odağına alıyor. Farklı sosyokültürel yapıda iki kadının benzer dramlarına seyirciyi ortak eden Ustaoğlu’nun bu konuda söyleyecekleri devam edeceğe benziyor.
Bir dalga sekansıyla açılıyor Tereddüt. Dalga kıyıya değil, hepimizin yüzüne vuracak birazdan, bundan habersiziz ama tahayyül edebiliyoruz. İki ayrı kadının hayatlarından kesik kesik anlar görüyoruz önce. Hatta bir yarım bırakılmışlık hali var ilk sahnelerde. Film ilerledikçe, Şehnaz ve Elmas’ın yolu kesişiyor ve film de bir ritme oturarak meselesini derinleştiriyor.
BİR ÇOCUK GELİN HİKÂYESİ
Elmas, anne ve babasının (tam nedenini bilmiyoruz ama yoksulluk diye tahmin etmek zor olmasa gerek) nispeten iyi gelirli bir adama gelin verdikleri küçük bir kız çocuğu yani çocuk gelin. İki yıl boyunca hemen hemen her gün tecavüze uğruyor. Evlilik tecavüze engel değil, belki ikiyüzlü ahlak kurallarına göre suç da değil ama elbette canice.
AYAKLARI ÜSTÜNDE DURAN ŞEHNAZ
Filmin bir diğer kadını mesleği kendinin önünde yürüyen psikiyatrist Şehnaz. Şehnaz ayaklarının üzerinde duran bir profil çiziyor, işinde iyi, hali vakti yerinde, hayatını sevdiği adamla paylaşıyor. Yani dışarıdan onay gerektiren tüm etmenler tamam. Dışarıdan bakıldığında kusursuz görünen Şehnaz’ın iç dünyasındaysa ne yaparsa yapsın kendini eksik hisseden bir kadın var. Buna kimin sebep olduğu konumuz değil, önemli olan aynı girdaba tamamen farklı şartlarda yaşayan 30’larında bir kadının da saplanmış olması. Kıssadan hisse Türkiye’de kadın olmak hangi aileye, çevreye maddi koşullara sahip olursanız olun zor.
AKILDA KALAN PERFORMANSLAR
Elmas, yolunun düştüğü hastanede psikiyatrist Şehnaz ile görüşmeye başlıyor ve Şehnaz’la birlikte seyirci de genç kadının korkularını, isteklerini, yaşayamadığı çocukluğunu kısacası hikayesini öğreniyor. Elmas’ı canlandıran Ecem Uzun, zorlu sahnelerin altından büyük bir ustalıkla kalkmış. Yeteneğini hem tiyatro sahnesinde hem de beyazperde de defalarca ispatlamış olan Funda Eryiğit de ölçülü, dikkatli, sabırlı Şehnaz’da çok iyi. Eryiğit’in pek çok oyuncunun zorlanacağı cesur sahnelerdeki özgüveni hayranlık uyandırıcı. Elmas da Şehnaz da filmden çıktıktan sonra aklınızdan kolay kolay çıkmıyor.
Yeşim Ustaoğlu, derdini temiz anlatan, iyi oyunculardan çok iyi performanslar alabilen bir yönetmen. Kural Tereddüt’te de değişmiyor. Tereddüt’ü sever misiniz sevmez misiniz bilmiyorum ama mutlaka izlemelisiniz.
NOT
Afife Jale Tiyatro ödüllü genç sanatçı Nebi Birgi ile Zeliha Sunal ‘Müzikten Dansa’ isimli gösteri için buluşmuş. 12 Aralık Pazartesi akşamı Akatlar Kültür Merkezi’nde izlenebilecek gösteride Queen grubunun ünlü şarkısı ‘The Show Must Go On’ ile ‘Sevil Berberi’, Peggy Lee’nin caz şarkısı ‘Fever’ ile ‘Yedi Kocalı Hürmüz’, Sia’nın şarkısı ‘Cheap Thrills’ ile ‘Nihavent Longa’ gibi yabancı şarkılar Türkçe şarkılarla harmanlanıyor.