Bu da uçak hastanesi

SÜLEYMAN ŞEN
suleyman.sen@aksam.com.tr

Ulaşım yolunun görünmez kahramanları teknik bölümünde önemli adımlar atılsa da, her zaman ikinci planda kaldığı aşikâr. Ancak bakım, onarım, revizyon hizmetleri aslında bir havayolunun gücünü, toplumsal sorumluluğunu hatta çalışanlarına verdiği önemi de gösteriyor.

Türk Hava Yolları Teknik A.Ş. Genel Müdürü Ahmet Karaman, Türk Hava Yolları uçaklarının bakımlarının dört dörtlük yapıldığını belirterek, “Emniyet olmazsa olmazımız. Kârdan taviz verme pahasına emniyetten kesinlikle taviz vermiyoruz. Emniyet olmazsa olmazımız. Kârdan fedakârlık yapıyoruz ama uçakların bakımından kesinlikle taviz vermiyoruz. Bakım standardı konusunda Avrupa’nın herhangi bir yerinden daha iyiyiz” diyor. 

BÖLGENİN BAKIM MERKEZİ

THY Teknik A.Ş. ve Türk Hava Yolları HABOM A.Ş., Türk Hava Yolları Teknik A.Ş. çatısı altında güçlerini birleştirdi. Ortaya bölgenin en büyük ve iddialı uçak bakım merkezi çıktı. Ağırlıklı olarak Türk Hava Yolları’nın 300’e yakın uçağı olmak üzere dünyanın çeşitli bölgelerindeki havayolu şirketlerinin uçaklarına her türlü bakım hizmetini veren Türk Hava Yolları Teknik A.Ş. Genel Müdürü Ahmet Karaman bu muhteşem tekniklere sahip bakım merkezinin bilinmeyenlerini anlattı...  

THY HIZLA BÜYÜDÜ

Türk Hava Yolları’nın 300’e yakın bir uçak filosu var. Bunun yanı sıra Pegasus’un uçaklarına bakıyoruz, ULS’nin uçakları bize gelir, Onur Air ‘in bu sene 3 adet Airbus 330 uçağına baktık. Ortadoğu pazarından, Katar’dan uçaklar geldi, onlara baktık. El Arabia uçaklarına baktık, Hindistan’dan birkaç firma var, Fly Nas’ın uçaklarının bir kısmı bizde. Hedefimiz yüzde 40 yabancı uçaklara, yüzde 60-yüzde 70 THY uçaklarına bakmak. Fakat THY o kadar hızlı büyüdü ki, yüzde 20’lere düştük. Yüzde 20 yabancı uçaklara bakıyoruz, yüzde 80 THY uçaklarına hizmet veriyoruz. 2 bin 600 lisanssız, bin 200 lisanslı teknisyenimiz var. Ciddi anlamda bir personel eğitim seferberliğimiz var. Sektörün okulu gibiyiz. THY’nin tahminlerin de ötesinde çok hızlı büyümesi bakım konusunda herhangi bir aksaklığa neden olmadı. Kârdan fedakârlık yapma pahasına dahi olsa uçakların bakımları 4-4’lük yapılıyor. Fazla mesai yaptırıyoruz gereğinde parça değiştiriyoruz. Taviz veremeyiz emniyetten çünkü bu bir olmazsa olmazımız. Bakım standardı konusunda ben iddialıyım. Avrupa’nın herhangi bir yerinden daha iyiyiz, daha kötü değiliz. Daha kârlı olabilirdik, kârdan taviz veriyoruz ama bakımı 4-4’lük yapıyoruz. 

PROJE ÇİZDİRİYORUZ

Atatürk Havalimanı tamamen kapanırsa 2023-2024’e kadar ne yapacağımızı planlamış durumdayız. Orada yapacağımız hangarlar Airbus 380’i bile alabilecek. O büyüklükte başka bir uçak da olabilir. Şu anda Yönetim Kurulu safhasında, proje çizdiriyoruz, taslak projelerimiz var. Ama henüz yer teslimi yapılmadı.

40 UÇAKLIK HANGAR

İGA’nın (İstanbul Grand Airport) ilk önce yer teslimi yapması lazım. Yolcu terminaliyle aynı anda devam edecek. Terminal hizmete girdiğinde bakım hangarı da hazır olacak. Türk Hava Yolları oraya geçtiği gün bizim hazır olmamız lazım. Yer teslimine göre mimari projesini veya inşaat projesini çizdireceğiz. Şu anda İstanbul Atatürk ve Sabiha Gökçen ile Ankara Esenboğa havalimanlarında toplam 40 uçaklık hangarımız var. Bu sadece yeni havalimanında 40 uçak üstü olacak.