SÜMER DEMİRCİLER
Otomobil satışlarında her ay satış rekorları birbiri ardına kırılırken, sektörün ihracat adetleri de yükseliyor. Buna rağmen iç pazar satışlarında yerli üretim modeller hızlı bir şekilde kan kaybetmeye devam ediyor. Yerli modellerin satış adetlerinin son 10 yılın en düşük seviyesine indiğini açıklayan OSD Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, "Yerli modellerimizin 2020'de yüzde 46, 2019 ve 2022'de yüzde 45 seviyelerinde olan iç pazar payı, son yıllarda hızlı bir şekilde azalmaya başladı. Bu yılın Ocak-Eylül döneminde ise yüzde 29'a geriledi. Yerli üretim modellerin pazar payı binek otomobilde yüzde 29, hafif ticari araçta yüzde 21, kamyonda ise yüzde 59 seviyesinde gerçekleşti. Temmuz ayında devreye giren ÖTV düzenlemelerinin, bir miktar yerli payındaki düşmeyi frenlediğini görüyoruz. Haziran ayında yüzde 24'lere kadar inmiş olan yerli payı, bu düzenleme sonrasında tekrar yüzde 30'lar seviyesine çıktı" açıklamasını yaptı.
TİCARİ ARAÇ YÜKSELİŞTE
Ticari kısımda da sektörü destekleyecek üretimler olduğunu vurgulayan Eroldu, "Otobüste de Daimler Mercedes ile Otokar'ın yaptığı bir üretim anlaşması var. Bu da Türkiye'deki otobüs üretimini bir miktar artıracak ve sektörümüzü destekleyecek önemli bir gelişme bizler açısından. Togg'un yeni modelinin de devreye girmesi de yine son çeyrekteki önemli, otomotiv sanayisini ilgilendiren gelişmelerden bir tanesi," dedi.
İHRACATTA LİDER
"Dış ticaret dengesi bir miktar kötüleşiyor. Ocak-Ağustos dönemini 1 milyar dolara yakın eksi ile kapattık. Ocak-Ağustos döneminde 5,6 milyar dolarlık bir dış ticaret açığımız var. Bu durum özellikle hibrit ve elektrikli otomobillerin satışlarında artıştan kaynaklandı. 2023'te dış ticaret açığı 6.6 milyar dolar, 2024 ise 4.8 milyar dolar olmuştu," diye konuşan Eroldu, "İhracattaki lider pozisyonumuzu devam ettiriyoruz. Bu yıl Türkiye ihracatının yüzde 17,4'ünü otomotiv sanayi gerçekleştirmiş durumda. Bu da geçen yıla göre 1,2 puanlık artışa tekabül ediyor. Kimyevi maddeler, elektrik, elektronik aynı seviyede kalırken, hazır giyim ve konfeksiyonda ise 1 puanlık bir düşüş görüyoruz. Keza yine çelik sektörü de geçen seneye paralel ihracat payını almış durumda ama tabii 30,2 milyar dolarla çok ciddi bir şekilde Türkiye ihracatının lokomotif sektörü olmaya devam ediyoruz," açıklamasını yaptı.
ÜÇ YENİ YATIRIM
Yerli üretim modellerde yaşanan satış kaybının haziran ayından itibaren azalmaya başladığını belirten Eroldu, bunda yeni projelerin devreye girmesinin etkili olduğunu açıkladı. Sektördeki üretim alanındaki önemli gelişmeleri sıralayan Eroldu, "Türkiye pazarı için önem taşıyan üç yeni yatırım kararı yerlilerin payını yukarıya taşıyacak. Bunlardan ilki üyelerimizden Oyak Renault'un yeni Boreal modelinin Türkiye'de üretim kararı. İkincisi, yine üyelerimizden Tofaş'ın K9 model üretimi. Üçüncüsü de Hyundai'nin elektrikli araç üretimine başlayacak olması" açıklaması yaptı.
İHRACAT 1.1 MİLYON ADEDİ AŞAR
Yılı geçen yılın biraz üzerinde kalacak şekilde 1 milyon, 1.1 milyon adetlik ihracatla bitirmeyi planladıklarını belirten Eroldu, "Türk otomotiv sanayinin özellikle sera gazı emisyonunu 2019-2024 döneminde, yani son 5 senede yüzde 40 mertebesinde ve ciddi bir oranda azalttığını görüyoruz. Aynı zamanda sektörün yine çevre yatırım harcamalarında da 2023- 2024 yıllarında yüzde 125'lik bir artış söz konusu. Diğer taraftan istihdam ve özellikle kadın çalışan sayıları bizim için önemli. Burada da kadın çalışan sayılarımızın 2024 yılında 2023 yılına göre yüzde 9 artış gösterdi" dedi.
ÇİN DÜŞTÜ ALMANLAR YÜKSELDİ
Eroldu, "Avrupa bizim en büyük ticari partnerimiz. Orada da işlerimiz çok iyi gitmiyor. Avrupa Birliği dışındaki ve Türkiye'nin STA'sı olmayan ülkelerden yapılan otomotiv ithalatı artıyor. 2024'te alınan tedbirlerle Çinli otoların hızlı yükselişi durdu. 2022'de yüzde 6.4, 2023'te yüzde 7.8'e, 2024'te yüzde 9.8'e yükselen Çinli otoların payı, Ocak-Eylül 2025'te yüzde 9.5 seviyesinde gerçekleşti. Bu dönemde Çinli otoların yerini Alman otolar aldı. Almanya'dan gelen ithal otoların payı yüzde 25.2'ye yükseldi. Bu oran 2024'te yüzde 21.4 seviyesindeydi. Bu, Avrupa'daki kapasite fazlasının Türkiye'ye geldiğinin bir göstergesi" diye konuştu.
2025 yılı Ocak-Eylül döneminde Türkiye'de üretilen toplam araç sayısı 1 milyon 31 bin 527 adet oldu. Aynı dönemde 256 bin 855'i yerli, 671 bin 72 adedi ithal olmak üzere toplam iç pazar satışı 927 bin 647 adet olarak gerçekleşti.