Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık'ın tanıttığı, yerli otoya 'Çakma', 'Devşirme' gibi kelimelerle baltalanmaya çalışanların haksızlığı dünya devlerinin yaptığı ortak üretim ortaya koydu. Ford, Volkswagen, Toyota, Nissan, GM, Honda, Opel, Daimler, Renault, Peugeot ve Citroen gibi otomotiv devleri platformlarını ortak kullanırken, maliyetten dolayı da sayısını azaltmaya çalışıyor.
GM İLK ADIMI ATTI
General Motors (GM), dünyada söz konusu ürün geliştirme metodunu 1908 yılında kullanan ilk otomobil şirketlerinden birisi oldu. Platform paylaşımı GM'in Pontiac LeMans, Buick Skylark ve Oldsmobile Cutlass gibi ses getiren araçlarını aynı platformda geliştirdiği 1960'lardan bu yana dünyada kabul gören genel bir uygulama haline geldi.
JAPONLAR DA AYNI YOLU TAKİP ETTİ
Japonlar da Honda'nın Acura hattı, Nissan'ın Infiniti markası ve Toyota'nın Lexus markasıyla birlikte platform paylaşımı uygulamasını takip ederek giriş seviyesindeki bu lüks modelleri daha geniş kitlelere hitap eden modellerle aynı platformlarda üretti. Lexus ES, Toyota Camry'nin yükseltilmiş ve ismi değiştirilmiş modeli olarak piyasaya sunuldu.
VW VE TOYOTA AYNI BANTTAN İNİYOR
Volkswagen'in A platformunu paylaşan Audi TT ve Volkswagen Golf de mekanik aksamı büyük ölçüde ortak olmasına karşın görsel olarak tamamıyla farklı izlenim veren iki araç olarak göze çarpıyor. Volkswagen ve Toyota gruplarının ikisi de aynı üretim platformlarından farklı markalara ait hayli farklılaştırılmış araçlar elde ediyor.
PLATFORMLAR DÜŞÜŞTE
Dünyanın önde gelen 10 Orijinal Parça Üreticisi'nin 2010 yılında sahip bulundukları toplam 175 adet platformu 2020 yılına gelindiğinde üçte bir oranında azaltmaları ve az sayıda "core" platformda seri imalata odaklanmaları bekleniyor. GM 30 olan platformunu 2018'de 14'e indirerek 1 milyar dolar kâr edecek.
175 PLATFORM TÜM MARKALARI ÜRETİYOR
Renault-Nissan'ın V (eski B) Platformu: Clio, Micra ve Dacia gibi modelleri üretiliyor.
Dünyadaki ilk 20 binek otomobil platformu 2010 yılında küresel imalat hacminin yaklaşık yüzde 40'ını karşılarken, bu oranın içinde bulunduğumuz 2015 yılında yüzde 45-47 seviyesine yükseleceği tahmin ediliyor. Yeni Şafak