Yedek parçalara 8.85 milyar dolar

Geçtiğimiz yıl binek, hafif ve ağır ticari araçların bakım ve yedek parça ihtiyacı için 8.85 milyar dolarlık harcama yaptık. Toplam servis sayısı 40 bin 200'ü geçerken harcama kalemlerinde en büyük payı yüzde 25 ile lastik aldı.

SÜMER DEMİRCİLER

Türkiye satış sonrası pazarının büyüklüğü yeni yapılan bir araştırmayla ilk kez ortaya çıktı. Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği (OSS), sektörde bir ilk olarak satış sonrası yenileme pazarı için özel bir çalışma gerçekleştirdi. Frost & Sullivan'ın, OSS Derneği için hazırladığı Türkiye Otomotiv Satış Sonrası Yenileme Pazarının Stratejik Analizi, binek araç ve hafif ticari araç kapsamında sektörü mercek altına aldı. Raporla ilgili değerlendirmelerde bulunan OSS Derneği Başkanı Ali Özçete, "Türkiye'nin önde gelen sektörlerinden biri olan, aynı zamanda ihracatta yadsınamaz bir paya sahip otomotiv satış sonrası sektörünün, bugüne kadar yurt içi pazar büyüklüğünün ve pazardaki ürünlerin grup kırılımlarının resmi verilere dayandırılamıyor olması sektörümüzün en büyük eksikliği idi. OSS Derneği olarak nihai sonucuna ulaştırdığımız bu pazar büyüklüğü analizi sayesinde büyük bir boşluğu dolduruyoruz" dedi.

9 MİLYAR DOLARA KOŞUYOR

Satış sonrası yenileme pazarının binek araç ve hafif ticari araç kapsamında 2023 yılı geliri, 6,466 milyar dolar olarak kayda geçti. Ağır ticari araç grubu da eklendiğinde 2023 yılı sonu itibarıyla satış sonrası yenileme pazarının geliri 8,85 milyar dolara ulaşıyor. Rapora göre 2028 yılında bu büyüklüğün sadece binek ve hafif ticaride 7.877 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Ülkemiz araç parkının, 2018 yılında 4.24 milyon hafif ticari araç, 12.4 milyon da binek araçtan oluştuğunu belirleyen raporda, 2024 yılı itibarıyla bu rakamların 5.13 milyon hafif ticari araç ve 15.53 milyon binek araç olacak şekilde yükseldiği belirtiliyor. Binek araç parkının yüzde 15'i Renault, yüzde 10'u Fiat ve yüzde 10'u da Volkswagen markalarından oluşuyor. Hafif ticari araç tarafındaysa parkın yüzde 31'i Ford, yüzde 28'i Fiat ve yüzde 7'si de Renault modelleri olarak öne çıkıyor. Rapor, araç parkının ortalama yaşını da ortaya koydu. Buna göre parkın yüzde 24'ü 21 yaş ve üzeri, yüzde 22'si 0-5 yaş, yüzde 22'si 6-10 yaş, yüzde 19'u 11-15 yaş ve yüzde 13'ü de 16-20 yaş aracı araçlardan oluşuyor.

MARMARA ARAÇ ZENGİNİ

Türkiye araç parkının 2023 sonuna göre yüzde 31.7'si Marmara Bölgesi'nde yer alıyor. Diğer bölgeler ise sırasıyla şöyle: İç Anadolu yüzde 18.4, Ege yüzde 17.1, Akdeniz yüzde 15.7, Karadeniz yüzde 8.8, Güneydoğu Anadolu yüzde 5.2 ve Doğu Anadolu yüzde 3.1. Türkiye Otomotiv Satış Sonrası Yenileme Pazarının Stratejik Analizi, araç başına katedilen ortalama kilometreleri de ortaya çıkardı. 2024 itibarıyla binek araç başına yapılan yıllık kilometre 18 bin 665 olarak dikkat çekerken hafif ticari araçlarda bu mesafe 13 bin 438 olarak belirlendi.

YÜZDE 25 LASTİKTEN GELDİ

Rapora göre 2023 yılında lastik satışından 1,59 milyar dolar, aküden 373,4 milyon dolar, yağ değişiminden 602 milyon dolar, frenden 535 milyon dolar, çarpışma elemanlarından 555 milyon dolar, şanzımandan 255 milyon dolar, filtrelerden 261 milyon dolar, soğutma sisteminden 120 milyon dolar ve aydınlatma ürünlerinden de 178 milyon dolarlık gelir elde edildi. Bu da satış sonrası yenileme pazarı cirosunun yaklaşık yüzde 25'inin lastik satışından elde edildiğini ortaya koyuyor. Bu rakamların 2028 yılında lastik satışında 2,03 milyar dolara, aküde 465 milyon dolara, yağ değişiminde 746 milyon dolara, frende 660 milyon dolara, çarpışma elemanlarında 620 milyon dolara, şanzımanda 286 milyon dolara, filtrelerde 318 milyon dolara ulaşması bekleniyor.

40 BİN 200 SERVİS VAR

Yapılan araştırmaya göre ülke genelinde 2023 yılında 1510 adedi yetkili servis, 25 bin adedi bağımsız servis, 1480 adedi franchise ve zincir hizmetler, 12 bin 210 adedi de yetkili hasar onarım merkezleri olmak üzere toplam 40 bin 200 servis bulunuyor. 2028 yılı için beklenti ise toplam servis sayısında 44 bin 390 adede ulaşılması. Raporda, servis sayısının azalması beklenirken Asyalı elektrikli araç markalarına getirilen 20 yeni bayi zorunluğunun sayı olarak artışı teşvik edeceği belirtiliyor. Türkiye Otomotiv Satış Sonrası Yenileme Pazarının Stratejik Analizi aynı zamanda araç kullanıcılarının servis alışkanlıklarını da ortaya çıkardı. 0-3 yaş arası aracı olan kullanıcıların yüzde 97'sinin yetkili servisleri tercih ettiği belirlenirken bu oranın 3-5 yaşta yüzde 45'e 6-10 yaşta ise yüzde 5'e kadar gerilediği, 10 yaştan büyük araçların tamamımın servis ihtiyacını bağımsız garaj ve atölyelerde giderdiği ortaya çıktı.