TEB Cetelem, Cetelem Araştırma Merkezinin desteğiyle hazırlanan ‘Otomobilimi Seviyorum’ başlıklı raporu açıkladı. Türkiye'nin de içinde yer aldığı Cetelem Gözlemevi Sonuçları 2017, bu yıl 15 ülkeden 8 bin 500’den fazla otomobil sahibinin görüşüne başvurularak hazırlandı. Rapora göre çevreci politikaların otomobiller üzerindeki baskısına ve otomobil dışı ulaşım seçeneklerinin artmasına rağmen dünyanın pek çok ülkesinde sürücülerin otomobillerine olan sevgisinde azalma olmadı. Dikkat çeken bir başka sonuç ise binek otomobil pazarının dünyanın pek çok ülkesinde lüks araçlar ve SUV’lar (spor amaçlı taşıt) sayesinde büyümesi oldu.
Avrupa’da SUV’ların pazar payı giderek yükseliyor
Rapor, SUV segmentinin büyük bir hızla büyüdüğünü ortaya koydu. ABD’de pick-up’lar dahil tüm binek araç satışlarının yüzde 50’sini oluşturan bu segment, Avrupa’da da güç kazandı. Avrupa'daki SUV’ların pazar payı 2010 yılında yüzde 8 seviyesindeyken, 2015’te yüzde 20’ye yükseldi. Toplam binek otomobil satışları içinde en fazla SUV payına sahip olan ülkeler yüzde 25 oranıyla İspanya ve Polonya olarak dikkat çekti. Bu ülkeleri yüzde 24’lük paylarıyla İngiltere ve İtalya izledi. Bu oran Avrupa'daki diğer ülkelerde de ortalama oran olan yüzde 20’nin altına inmedi.
SUV pazarının potansiyeli en yüksek ülke Türkiye
SUV pazarının potansiyeli en yüksek ülkesi ise Türkiye oldu. 2010 yılında sadece yüzde 8’lik bir SUV payı olan Türkiye binek otomobil pazarının bu sınıftaki payı 2015 yılından itibaren yüzde 14’ü aştı. Yaklaşık iki katına çıkmış olmasına rağmen Türkiye SUV pazarı hala doymayı bekleyen ve Avrupa’da büyüme potansiyeli en yüksek pazar olarak öne çıktı.
Türkiye’de 100 sürücüden 73’ü otomobili statü simgesi olarak görüyor
Rapora göre gelişmekte olan ülkelerdeki sürücülerin yüzde 70’i otomobilin hayat standardı ve sosyal statüyü de yansıtan önemli bir araç olduğuna inanıyor. Çin’de bu tip araçların taşıdıkları toplumsal statü de önemseniyor. Böyle düşünenlerin 15 Avrupa ülkesindeki oranı ortalama yüzde 52 iken, Çin’deki oran yüzde 82. Türkiye’de ise bu oran yüzde 73 olarak göze çarpıyor.
Türkler'in yüzde 95’i otomobil kullanmayı seviyor
10 otomobil kullanıcısından 8’i direksiyona geçmeyi çok sevdiğini söyledi. Sadece Japonlar ve Amerikalılar daha fazla ilgisizlik sergiledi. Genel olarak otomobiller 10 sürücüden 7’sinde zevk kaynağı olarak görülüyor. Ve özellikle İngiltere, Polonya, Türkiye, Brezilya ve Güney Afrika’da insanlar otomobil kullanmayı seviyor. Türkler'in yüzde 95’i, Japonlar'ın yüzde 66’sı, Fransızlar'ın yüzde 81’i, İngilizler'in yüzde 75’i, Almanlar'ın yüzde 89’u, Amerikalılar'ın yüzde 87’si otomobil kullanmayı sevdiğini söyledi.
Tüketicilerin gözünde otomobiller her zamankinden daha popüler
Raporun sonuçları otomobillerin günümüzde hala çok popüler olduğunu, hatta gelişmekte olan ülkelerde eskisinden çok daha fazla ilgi çektiğini gösterdi. Otomobiller hakkında görüşleri sorulan katılımcıların yüzde 67’si olumlu görüş belirtirken, bu rakam Fransa’da yüzde 85,9’a yükseliyor. Gelişmekte olan ülkelerde hızla yükselen araç sahipliği oranları ile tüketicilerin büyük çoğunluğunun otomobillerin 20 yıl öncesine göre ‘en azından önemli’ (yüzde 95), ancak ‘daha önemli değil’ (yüzde 68) olduğuna inanmaları sürpriz olarak görülmüyor. Bununla birlikte sırasıyla Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri'nde ankete katılanların yüzde 49’u ve yüzde 43’ü aynı görüşte olduklarını belirtti. Türkiye’de yakıt tüketimi otomobil alırken dikkat edilen özelliklerden biri olmakla birlikte tüketiciler gelişmiş teknolojilere sahip otomobillere ulaşmayı istediğini aktardı.
Otomobillere en büyük rakip akıllı telefonlar
Araştırmaya katılanlara önem sıralaması sorulduğunda otomobil gelişmiş ülkelerde 10 üzerinden 6,7 ile en yüksek puanı alırken, cep telefonu 6,3, televizyon ise 5,9’da kaldı. Gelişmekte olan ülkelerde ise cep telefonu 7,3 puan, çok küçük bir farkla otomobilin 7,2 puan ile önünde yer aldı. Ortalamaya bakıldığında erkekler cep telefonundan daha çok otomobillerine bağlıyken, kadınlarda bu ikisi başa baş gidiyor. Ancak genç kuşaklar için otomobil finansal olarak ulaşımı daha zor olduğu ve alternatif ulaşım opsiyonları daha çekici olduğu için cep telefonunun biraz gerisine düşüyor. Bununla birlikte raporda genç tüketicilerin de aile kurup çocuk sahibi olmaya karar verdiklerinde otomobile olan ilgilerinin artmasının muhtemel olduğu belirtildi.
Engelhard :“Araştırma, otomotiv sektörü için paha biçilemez bir araç ve referans”