SÜMER DEMİRCİLER
Getiğimiz hafta kapılarını açan Paris Otomobil Fuarı’nın ev sahiplerinden Renault aynı zamanda en çok yenilik sergileyen markalardan oldu. Fransız markanın önümüzdeki süreçte yol haritasının da açıklandığı fuarda, Türkiye’ye yeni sorumluluklar verildiği ortaya çıktı. İlk kez hibrit araç üreteceğini açıklayan Renault yetkilileri, Clio, Megane ve Captur’da kullanılacak motorların üretim yeri olarak Bursa fabrikasının olacağının da sinyallerini verdi.
Paris Otomobil Fuarı’nda bir araya geldiğimiz Renault Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş, markasını ve Türkiye pazarını değerlendirdi. Eylül ayının geçen yılın aynı ayına göre yüzde 68’lik düşüş ve 23 binler seviyesinde satışla kapanması için konuşan Çağdaş, “Düşüş trendine bakıldığında beklenen bir sonuçtu. Dolayısıyla üstüne söylenecek bir şey yok” diye konuştu.
İSTİKRAR SEVİYORUZ
Türk halkının yüzde 70’inin duygusal muhafazakar, yüzde 90’ının da aşırı duygusal bir halk olduğunu vurgulayan Çağdaş, “Türk halkı salınımı sevmez. Durur bekler. Birdenbire 800 binlik pazarın 100 bine düştüğünü de görebilirsiniz. Bu normaldir. Bugün dolar kuru 6 lira mı mesela, Türk halkı 3 ay sonra da 6 lira olsun ister. 6 ay sonra da 6 lira olsun. Ama bugün 6 lira yarın 6.30 öbür gün 5.90 olunca, bir dakika durun der. Tüm krizlere bakın hepsinde görürsünüz” dedi.
PAZAR LİDERLİĞİNE 2019'DA DA DEVAM
Çağdaş, “Eylül ayı pazar payı büyüklüğümüz yüzde 20,2. Toplamda bakıldığında yıl bazında (Ocak- eylül) 19,1 civarında. Son 3 ayda daralma devam ederse bile yüzde 19 pazar payıyla yine pazar lideri olarak 2018’i bitireceğiz. 2019’a herkes çok kötümser bakıyor, ben o kadar kötümser değilim. 200, 250 bin ancak olur diyenler var, ben onlara katılmıyorum. Hedefim en az 450 - 500 bin adetlik pazarın olacağı yönünde” dedi.
ÇiN’DE VOLTAJI YÜKSELTiYOR
Renault Grubu Başkan ve CEO’su Carlos Ghosn, “Drive the Future” stratejik planını açıkladı. Çin’de elektrikli otomobil satışları geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 20 arttığını belirten Carlos Ghosn, “2019'da A segmenti SUV'uşa sunacağız: K-EZ yüzde 100 elektrikli bir model. 250 km'lik menzile sahip. En ulaşılabilir elektrikli araç olacak. Çin’den sonra diğer pazarlar ve Avrupa’da da satacağız” açıklaması yaptı.
BANKALAR KREDi KULLANDIRMAKTA İŞTAHLI DEĞiL
Pazarın düşmesinin bir başka nedeninin de yükselen kredi faizleri olduğunun altını çizen Çağdaş, “Faizler çok önemli bir kaldıraç, en önemli tetikleyici faktörlerden bir tanesi. Bankaların tüketici kredisi vermekte iştahları çok düşük. Ayrıca faiz maliyetleri de yüksek. Tüketici finansman şirketlerindeki kredi ret oranları yüzde 80’e çıkmış durumda. Bu çok yüksek bir rakam. Yani her 100 kişiden 80’i reddediliyor demek. Bankalar kredi vermek istemiyor, bilançolarını düzenleyip yeni yıla beyaz bir sayfayla başlamak istiyorlar” dedi.