SÜMER DEMİRCİLER
Çinli marka BYD'nin 1 milyar dolarlık fabrika yatırımının ardandan gelen şarjlı hibritlere ÖTV indirimi pazardaki tüketici tercihlerini de değiştirecek. Daha önce yüzde 80 ÖTV dilimine giren hibrit modellerdeki ÖTV oranı yüzde 30, 60 ve 70 olarak güncellendi. Şu anda sadece BYD'nin BYD Seal U DM-i modelinin girdiği yüzde 30'luk ÖTV dilimi önemli bir avantaj sağlıyor. Türkiye pazarında en az satılan modeller olan şarjlı hibritler 2022 yılında sadece 1005 adet satılırken, 2023'te bu rakam 2477'de kaldı. Bu yılın ocak-haziran döneminde de sadece 1652 adet satılan şarjlı hibritler pazardan yüzde 0.4 pay aldı. Ancak yeni düzenleme sonrasında bu payın 10 bin adetlere ulaşması bekleniyor.
FİYATLAR DÜŞECEK
Yeni düzenlemeye göre sadece araç dışından şarj edilebilen hibrit elektrikli araçlardan silindir hacmi 1.6 lt'yi geçmeyen ve vergisiz fiyatı 1 milyon 350 bin TL'yi aşmayanların ÖTV oranı yüzde 30, 1.6 lt motorlu ve vergisiz fiyatı 1 milyon 350 bin TL'yi aşanlardan yüzde 60 olarak uygulanıyor. Motor hacmi 1.6 lt'yi geçen ancak 1.8 lt'yi geçmeyenlerdense yüzde 70 ÖTV alınacak. Ayrıca araçların elektrikli olarak menzili 70 km'yi geçip, kilometre başına karbondioksit emisyonu 25 gramın altında olması da gerekecek. Şu anda yüzde 30 ÖTV dilimine giren tek araç olan BYD'nin BYD Seal U DM-i modelinin resmi fiyatı henüz açıklanmadı. Ancak ağustos ayı sonunda gelecek ilk parti araçların 2 milyon TL'nin altında fiyatla satılması bekleniyor. İlk etapta yüzde 80 ÖTV diliminden yüzde 60'a düşecek modellerse BMW X1 xDrive30e, Skoda Kodiaq 1.5 TSI PHEV, DS olacak. Bu modellerin fiyatlarında da 380-400 bin TL indirim olması planlanıyor.
SEKTÖRDEN TAM DESTEK
Şarj edilebilir Hibrit Araçlar (PHEV) için yapılan ÖTV indirimi hakkında açıklama yapan ODMD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Haydar Bozkurt, "Yeni teknolojili ve çevreci araçların desteklenmesi hususunda atılan adımları olumlu bulmaktayız. Dernek olarak yeni yatırımları teşvik eden bu tür kararları yerinde buluyoruz. Ancak otomotiv teknolojisi bir devrim sürecinden geçmektedir. Mevcut ÖTV sistemimizin geçiş sürecini en doğru destekleyecek şekilde yeniden ele alınması gerektiği de aşikardır. Önümüzdeki süreçte ürün stratejilerini ve özellikle de çevreci araçları destekleyici yeni bir ÖTV sisteminin sil baştan çalışılarak devreye alınması büyük önem teşkil etmektedir. Günümüz teknolojisini yansıtacak yeni ÖTV sisteminin devreye alınmasıyla birlikte yerli sanayiyi dünya pazarlarına hazırlayacak aksiyonların ivedilikle gözden geçirilmesi, iç pazarda çevreci teknolojili ve mümkün olduğunca yerli üretilen modellerin desteklenmesi, müşteriler açısından, ekonomimiz açısından ve otomotiv sanayi ile sektörü açısından önemli faydalar sağlayacaktır" dedi. Bozkurt, "En büyük ihracat kalemimiz olan ve cari açığın düşürülmesi konusunda en önemli sektörlerin başında gelen otomotivin yerel ve ulusal pazarlardaki stratejisinin, sektör paydaşlarıyla beraber sil bastan çalışılması gerekmektedir. Bu tanıma giren ve ülkeye ithal edilebilecek modellerin hangileri olduğuna bağlı olarak bundan faydalanacak araç adedi şekillenecektir. Bu kapsama dahil olan araçlarda önemli bir fiyat avantajı elde edileceği görülüyor" diye konuştu.
YENİ MODELLER GELECEK
Ülkemiz pazarında çok sayıda hibrit model satan markaların genelde şarjlı hibrit modelleri yüksek fiyatlar yüzünden ithal edilmiyordu. Yeni düzenleme sonrasında ithalatı planlanmayan şarjlı hibrit modellerin de satışa sunulması bekleniyor. Ayrıca pazardaki taleple birlikte birçok markanın yeni düzenlemenin şartlarını karşılayan modeller için planlama yaptığı da gelen bilgiler arasında yer alıyor.
YILLARA GÖRE HİBRİT SATIŞLARI
HİBRİT TİPİ 2022 2023 2024*
Tam hibrit 17.330 26.810 18.231
Yarı hibrit 46.052 75.513 45.056
Şarjlı hibrit 1.005 2.477 1.652
*ODMD Ocak - HaziranHANGİ HİBRİT NASIL ÇALIŞIYOR?
Son yıllarda büyük aşama kaydeden ve yüzde 100 elektrikli otomobillere geçişin bir önceki devresi olarak görülen hibrit teknololojisi kendi içinde de ayrışıyor. Tam hibrit olarak değerlendiren modellerde içten yanmalı motor, elektrik motoru ve batarya ile birlikte kullanılıyor. Aracın frenleme sırasında ortaya çıkan enerjisi otomatik olarak bataryayı dolduruyor, dur-kal trafikte sistem benzinli motoru kapatıp, düşük hız ve menzillerde elektrik motoruyla aracı hareket ettiriyor. Mild hibrit sistemi de benzer şekilde çalışıyor, ancak daha küçük batarya sayesinde aracın ilk kalkış ve hızlanmalarda içten yanmalı motora destek olmak için kısa süre devreye giriyor. Her iki sistemde de amaç yakıt tüketimini azaltmak. En gelişmiş sistem olan PHEV veya Plug in hibrit olarak adlandırılan dışarıdan şarjlı sistemdeyse daha büyük batarya, içten yanmalı motorla birlikte çalışıyor. Araç 70-100 km menzilde yüzde 100 elektrikli olarak yol alıp, şarjı bittiğinde içten yanmalı motor devreye giriyor. Bu sayede şehir içinde günlük kullanımda sunulan menzil yeterli olurken, şehirlerarası uzun yolculuklarda şarj istasyonlarına gerek kalmadan kullanılabiliyor. Daha önce sadece üst sınıf otomobillerde kullanılan bu sistem, teknoloji ve bataryaların gelişimiyle günümüzde neredeyse her sınıfta kendine yer buluyor.