Süper bataryalar oyunun kuralını yeniden yazacak

Yeni bataryalar elektrikli otomobillerin menzillerini uzatıp fiyatlarını düşürecek. Toyota'nın 2026'da üreteceği batarya 20 dk'da 800 km menzil sunarken, Togg'un süper bataryası 2025 yılında devreye girecek.

Akşam - Sümer Demirciler

ELEKTRİKLİ otomobillerde toplam maliyetin yüzde 40'ını oluşturan ve sundukları menzille tüketici tercihlerini doğrudan belirleyen batarya teknolojileri büyük dönüşüm gün sayıyor. Avrupalı markalar geride kaldıkları bataryada açıklarını kapatmaya çalışıp, yeni üretim tesisleri kurarken Japon ve Çinliler teknolojilerini büyük bir hızla geliştiriyor. Hibrit teknolojisinin lideri Japon marka Toyota, elektrikli araçlarda pazara geç girse de yeni batarya teknolojisiyle açığı kapatıp, pazardan önemli bir pay almayı planlıyor.

2026 YILINA HAZIR

Yeni nesil elektrikli araçların üretimine 2026 yılından itibaren başlamaya hazırlandığını açıklayan marka, kullanacağı bataryalar konusunda da iddialı hedefler koyuyor. Bu kapsamda dört yeni nesil batarya tanıtan Toyota, likit ve katı elektrolitlerle batarya teknolojisinde de öncü rol oynayacak. 2026 yılında yeni nesil elektrikli araçlarda kullanılması planlanan yüksek performanslı lityum-iyon bataryalar, mevcut bZ4X modelindeki bataryalara göre yüzde 20 daha düşük maliyetle üretilecek ve hızlı şarj süresi 20 dakikadan kısa olacak. Bu bataryalar 800 kilometreden daha fazla menzil sunacak.

FİYATLAR UCUZLUYOR

Ayrıca lityum demir fosfat bataryaları 2026-2027'de devreye alacağını açıklayan marka, maliyetleri yüzde 40 azaltıp menzili bin kilometreye kadar yükseltecek. Toyota'nın 2028 yılı sonrasında üreteceği yeni bataryaları kullanan modellerindeyse menzil bin 200 km'nin üzerine çıkacak. 2026 yılında satışa sunulacak yeni nesil tam elektrikli araçların ardından Toyota, 2030 yılından itibaren yıllık olarak 3.5 milyon elektrikli araç satışı planlanıyor, bunun 1.7 milyonu yeni nesil uzun menzilli elektrikli modeller olacak.

Toyota'nın yeni bataryaları 2026'dan itibaren 800 km menzil sunup, maliyetleri yüzde 40 düşecek. 2027'de menzili bin, 2028 yılı sonraysa 1200 km'yi geçecek modeller üretilecek.

8 DK'DA 250 KM MENZİL

Çok sayıda marka yeni nesil bataryalar üzerindeki çalışmalarını hızlandırırken, Türkiye'nin otomobili Togg'un Gemlik tesisleri de bu alanda Avrupa'nın sayısı merkezlerinden biri olacak. Çinli ortağı Farasis Energy ile yüzde 50 ortaklıkla SIRO şirketin kuran Togg, 2025 yılından itibaren süper bataryasını devreye almayı planlıyor. Dördüncü nesil bataryalar 8 dakikalık şarj ile 250 km'ye kadar menzil sunup, tek dolumla 700 km yapabilecek. Bataryaların ömrüyse 1.5 milyon km olması bekleniyor. Gemlik'te üretilen yeni nesil batarya 120 ülkede başta Mercedes olmak üzere çok sayıda markaya da satılması planlanıyor.

Japon üretici 2030 yılından itibaren her yıl, yıllık olarak 3.5 milyon tam elektrikli araç satışı planlanıyor, bunun 1.7 milyonu yeni nesil uzun menzilli elektrikli modeller olacak.

ÇEK CUMHURİYETİ'NDEN 2023 SONUNDA TÜRKİYE'YE GELİYOR

HYUNDAI, Çek Cumhuriyeti'ndeki tesislerinde Kona Elektrik'in üretimine başladı. Fabrikada ilk yıl 21 bin adet üretim yapılacak. 2035 yılına kadar Avrupa'da yalnızca sıfır emisyonlu araçlar satmayı planlayan Hyundai Kona dışında 2030 yılına kadar 11 adet yeni Hyundai EV modelini de pazara sunacak. Hyundai'nin Güney Kore'deki Ulsan tesisinde üretilen ilk nesil Kona Elektrik, yeni modelle beraber şimdi stratejik olarak Avrupa'daki bir fabrikaya alınmış oldu. Tesiste üretilen model aralarında Türkiye'nin de bulunduğu 40'tan fazla ülkeye ihraç edecek. Tesisin toplam üretiminin yüzde 15'ini oluşturacak olan Kona Elektrik'in üretim adeti, yıllara göre artış gösterecek. Hyundai Kona Elektrik'in Türk tüketicisi ile buluşmasıysa yılın son çeyreğinde gerçekleşecek.

YENİ E-3008 MENZİLİ 700 KM'YE YÜKSELTTİ

PEUGEOT, ürün yelpazesi içindeki popüler modeli 3008'in yeni neslini tanıttı. Son 7 yılda, 130 ülkede, 1 milyon 320 bin adedin üzerinde satılan model, yeni versiyonunda elektrikli olarak hedef büyüttü. Yeni E-3008, Stellantis'in, markayı bir üst seviyeye taşıyan yepyeni STLA Medium platformunu kullanan ilk model olma özelliğini de taşıyor. Fransa'daki Sochaux Fabrikası'nda üretilecek model önümüzdeki yılbaşından itibaren satışa sunulmaya başlayacak. Yeni modelde 210, 230 ve 320 beygir olmak üzere üç farklı güçte elektrikli motor ve dört tekerlekten çekiş sistemi bulunacak. Standart versiyonda menzil 525 km'ye ulaşırken uzun menzilli versiyon tek şarj ile 700 km yol yapabilecek. Şık hatlarıyla dikkat çeken yeni modelin ülkemiz pazarında elektrikli versiyon dışında hibrit seçeneği de satışa sunulacak.