Sıfır araçta 3 ay sonraya gün veriliyor

Genel müdürlerin kulağı telefonda. Çip krizi derinleştikçe talebe yetişemeyen bayiler iki üç ay sonrasına sıra yazmaya başladı. Markaların tepe yöneticileri de kısıtlı üretilen araçlardan alabilmek için fabrikadan gelecek iyi haberleri bekliyor.

SÜMER DEMİRCİLER

Otomotivde global ölçekte üretimi sekteye uğratan çip krizi her geçen gün kayıpları yükseltiyor. Bu yıl sonuna kadar toplam otomotiv üretimini yüzde 6.2, 2022 yılında da yüzde 9.3 sekteye uğratması beklenen kriz, birçok modelin üretim adedini azaltınca, etkileri domino taşı gibi büyüyor. Markalar istedikleri adetlerde araç alamadıkları için talebi karşılamakta zorlanıyor. Ana fabrikadan çıkan araçlar yapılan planlamalarla farklı ülke ve pazarlar için paylaştırılıyor. Özellikle düşük ÖTV dilimine giren araçları almak için markalar birbirleriyle yarışıyor. İstenilen miktarda araç bulunamadığı için birçok modelde bayiler iki üç ay sonrasına sıra yazıyor.

ARAÇ BULMA YARIŞI

Başta ithaller olmak üzere neredeyse tüm markaların tepe yöneticileri mesailerinin büyük bir çoğunluğunu araç bulmak için harcıyor. Fabrikalar ve tepe yönetim ile sürekli iletişimde olan yöneticiler gelecek haberleri bekliyor. Çip krizinden etkilenen markalardan olan Nissan da, farkı üretim tesislerinden gelecek haberlere odaklanmış durumda. Türkiye pazarında çok satan ve sınıf lideri modeli Qashqai'nin lansman planlarını önce kasım ayı olarak açıklayan marka, sonra planı aralık ayına öteledi.

HABER BEKLİYORUZ

Fabrikadan gelecek haberlere yoğunlaştıklarının altını çizen Nissan Türkiye, Kuzey Afrika ve BDT Genel Müdürü Emre Doğueri, Qashqai'nin gelişinin 2022 Ocak ayına bile sarkacağını belirtti. Doğueri, "Qashqai, markamız için çok önemli bir model. Bu yıl bitmeden Türkiye'ye getirmek için büyük uğraş veriyoruz. Haziran ayında Avrupa'da sutaşı sunulan model için üretim talebi yetişemiyor. Sürekli kulağımız telefonda. İngiltere fabrikasından iyi haberler bekliyoruz. ama durum her an değişiyor. Üretimden beklediğimiz haber gelirse lansman planımızı anında revize edeceğiz" dedi.

LEAF YERİNE ARIYA

Avrupa'nın en çok satan yüzde 100 elektrikli modeli Nissan Leaf'in Türkiye planı da rafa kaldırıldı. Leaf yerine Nissan'nın yeni nesil yüzde 100 elektrikli modeli Ariya 2023 yılında Türkiye'de satışa sunulacak.

DİZEL YOK HİBRİT VAR

Nissan Türkiye, aldığı radikal bir kararla, otomobil dışında ticari araçta da dizeli bitirmeye planlıyor. 2022 ile birlikte Navara'da dizel seçeneği tarihe karışacak. Türkiye'de sınıfının lider modellerinden yeni Qashqai'de dizel motor sunulmayacak. C-SUV sınıfındaki modelde 1.33 lt 12 V hafif hibrit (138 ve 156 beygir gücünde) benzinli motor sunulacak. Ayrıca, Yeni Qashqai'nin kaputu altındaki en büyük yenilik e-Power adı verilen hibrit sistem. Yeni sistemde 190 beygir güç ve 330 Nm tork üreten bir elektrik motoru tekerleklere güç veriyor. 1.5 litrelik benzinli motor bataryaların doldurulması için jeneratör görevi görüyor. Markanın ilk kez kullandığı bu sistem sağladığı önemli avantajla göz dolduruyor.

ELEKTRİKLİ OTOBÜSTE AVRUPA'DA LİDER

Karsan geliştirdiği elektrikli otobüslerle Avrupa'daki konumunu daha da güçlendiriyor. Bursalı üretici son olarak yeni yüzde 100 elektrikli model ailesi e-ATA'yı tanıttı. Kalabalık şehirlerin çevreci otobüs ihtiyaçlarını karşılamak üzere pazara sunulan e-ATA serisi 10, 12 ve 18 metre uzunluğunda üç farklı model olarak pazardaki yerini aldı. İsmini Türkçede ailenin büyükleri anlamına gelen Ata'dan alan e-ATA, 450 kilometreye kadar menzil sunuyor. Seri üretime başladıklarını belirten Karsan CEO'su Okan Baş, "6 metreden 18 metreye uzanan tüm boyutlarda yüzde 100 elektrikli araç sunabilen Avrupa'daki ilk ve tek marka olduk. 10 metrelik e-ATA için ilk siparişler Romanya'dan geldi. 8 metrelik e-ATA için de 56 adetlik bir anlaşma imzalamıştık. Bu otobüsleri de 2022'de Romanya'ya teslim edeceğiz" dedi.

BİNEKTEKİ BAŞARIMIZI TİCARİYE DE TAŞIYACAĞIZ

Renault Ticari ailesinin yeni üyeleri Yeni Express Combi ve Express Van 182 bin 900 TL'den başlayan fiyatlarla bayilerdeki yerini alıyor. 800 litre ile pazardaki en geniş bagaj hacmi ve 71,6 cm'lik sürgülü yan kapı açıklığıyla sınıfında iddialı özellikler sunan Yeni Express Combi ticari kullanıcıları hedefliyor. 1,91 m yükleme uzunluğuna sahip 3,3 m³'lük yükleme hacmiyle ve 48 litre kabin içi saklama alanıyla segmentinin en geniş yükleme alanını sunan Yeni Express Van ise lansmana özel 159.900 TL'den başlayan fiyatlarla satılıyor.

HEDEF KOBİ'LER

"Ticari araçlara karşı özel bir takıntım var, marka olarak ticari araçta da daha iyi bir yerde olmalıyız" açıklaması yapan Renault MAİS Genel Müdürü Çağdaş, "Türkiye'de GSYH'nın yüzde 35-40'lık bölümü KOBİ'lerden geliyor. Hafif ticari araç pazarı toplam pazardan yüzde 22 pay alıyor. Minivan ise, yüzde 50'si Combi ve yüzde 12'si Van olmak üzere hafif ticari araç pazarında toplamda yüzde 62'lik bir ağırlığa sahip. Bu sınıfta alım artmışsa bu ekonomi için iyiye işarettir" diye konuştu.

"Yeni Express Combi ve Express Van bize dinamiz getirecek" açıklaması yapan Berk Çağdaş, "Kısa süre sonra yeni ticari aracımız Trafic ve Avrupa'da satışı başlayan yeni Kangoo modelimizi de pazara sunmayı planlıyoruz" dedi.