Satışlar yükseldikçe rekabet kızışıyor

Bu yıl 55 bin adetle tarihi rekor kıracak elektrikli araç satışları şarj istasyonlarındaki rekabeti tetikledi. Lisanslı şirket sayısı 5'ten 132'ye çıkarken, yıl başında bin 719 olan istasyon sayısı 8 bini geçti.

Akşam - Sümer Demirciler

ELEKTRİKLİ otomobillerin yaygınlaşıp geniş kitlelere ulaşmasının önündeki en büyük engel hiç kuşkusuz şarj istasyonlarının yetersizliği. Yollarımızda dolaşan elektrikli araçların sayısı artıkça, yurt genelindeki şarj istasyonları da büyük bir hızla gelişiyor. Hatta son verilere bakıldığında şarj istasyonlarındaki artışın elektrikli otomobil satışlarındaki yükselişi bile geride bıraktığı görülüyor.

132 LİSANSLI ŞİRKET

Ülkemizde şarj istasyonu kurup, bu alanda ticari faaliyet yürütmek için Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) lisansı almak gerekiyor. Kurumun son verilerine göre şarj hizmeti faaliyetlerine yönelik yasal altyapının oluşumundan önce piyasada sadece 5 şirket bulururken, temmuz itibarıyla şarj ağı işletmeci lisansı alan şirket sayısı 132'ye yükseldi. EPDK verilerine göre Türkiye çapında bu yıl başında 1719 olan şarj istasyonu sayısı 3 bin 790'a, 3 bin 81 olan şarj noktası (soketi) sayısıysa 8 bin 1'e yükseldi. 2023 yılı sonunda halka açık şarj istasyonu sayısının 12 bin adedi geçmesi bekleniyor.

3,5 ARACA BİR SOKET

Türkiye çapında şarj hizmeti veren 3 bin 790 şarj istasyonunda 6 bin 112'si alternatif akım, 1889'u doğru akım soketi bulunuyor. Güncel verilere göre ülkemizde şu anda her 3,5 elektrikli araca 1 soket düşüyor. Bu oran AB ülkeleri genelinde ortalama 13 araca 1 soket olarak hesaplanıyor. EPDK verilerine göre, şarj noktalarının illere göre dağılımında, 2 bin 200 şarj noktasıyla İstanbul öne çıkıyor. İstanbul'un ardından Ankara 822, Antalya 682, İzmir 402, Bursa 357, Muğla 314, Kayseri 254, Konya 247, Eskişehir 178 ve Afyonkarahisar 140 şarj noktasına sahip bulunuyor.

ARTIŞ ORANI % 432

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre yüzde 100 elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araç sayısıysa binek ve hafif ticari dahil 27 bin 467 adete ulaşmış durumda. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, geçtiğimiz yıl ocak-temmuz döneminde sadece 2 bin 532 adet elektrikli araç satılırken, bu yılın aynı döneminde yüzde 432 artışla satılan elektrikli araç sayısı 13 bin 482 adede ulaşıp, pazar payı yüzde 2.6 oldu.

ORTAK KULLANIM

Ülkemizde kullanılan tüm elektrikli araç modelleri, ev tipi veya halka açık şarj istasyonlarında bataryalarını doldurabiliyor. Soket tiplerinin tüm araçlara uyumlu olması pratiklik sağlıyor. Bazı şarj istasyonlarına tüketiciler araçlarında bulunan kendi şarj kablolarını takarken, birçok istasyonda da sabit soketlerini kullanıp dolum yapabiliyor. Kısa bir süre sonra tüm tüketiciler, uygun bedellerle bütün şirketlerin altyapısından yararlanabilecek.

2023 sonunda toplam 28 bin adet satışla pazar lideri olacak Togg'un Trugo markasıyla açtığı hızlı şarj istasyonları 81 ilde 650 adede ulaşıp, tüm markalara da hizmet verecek.

TOGG LOKOMOTİF OLDU

Ülkemiz elektrikli otomobil pazarının lokomotif modeliyse açık ara Togg oldu. T10X, aldığı 177 bin 467 ön siparişle bu alanda yeni bir rekora imza atmıştı. Yıl sonuna kadar 28 bin adet T10X teslimatı yapılması hedefleniyor. 2023 yılında elektrikli otomobil toplam satışının da tarihi bir rekor kırıp 55 bin adetleri geçmesi bekleniyor.

ÜNİVERSİTEYLE ORTAK BATARYA GELİŞTİRİYOR

HYUNDAI ve Seul Ulusal Üniversitesi ortaklaşa pil araştırma merkezi açıyor. Batarya teknolojisinde dünya lideri olmak için çalışan marka, yeni merkezde lityum metal ve katı hal piller dahil olmak üzere 22 adet araştırma projesi yürütecek. Hyundai, bu proje için 30 milyar Kore Won'u (23 milyon ABD Doları) üzerinde bir yatırım yapacağını açıkladı. 2030 yılına kadar 3,64 milyon elektrikli araç üretmeyi hedefleyen marka, merkezin geliştireceği bu katı piller yeni nesil araçlarında kullanacak.

SATIŞ HEDEFİNİ İKİYE KATLADI

TEMMUZ ayını 758 adetlik satışla elektrikli araç pazarının lideri olarak geride bırakan MG, ilk 7 ayda 1697 adetlik toplam satışa ulaştı. Markanın sattığı her 3 otomobilden biri elektrikli oldu. En çok tercih edilen modellerinin MG4 olduğunu açıklayan Doğan Trend Otomobil Markaları Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal, "Henüz yılın ilk 7 ayında hedefi aşmayı başardık. Yıl sonu için hedefimizi ikiye katlayarak 10 bin adedin üzeri olarak revize ettik" dedi..

FRANSA'DAN SONRA TÜRKİYE İKİNCİ PAZAR

PEUGEOT Türkiye, temmuz ayını 8 bin 148 adetlik satış ve yüzde 7,2'lik pazar payıyla kapatıp kendi rekorunu tazeledi. Binek otomobil pazarında temmuz ayını üçüncülükle tamamlayan marka, hafif ticari araç pazarındaysa ithal markalar arasında birinciliğe ulaştı. "En yüksek ilk 7 aylık performans sonucunu elde etmeyi başardık" açıklaması yapan Peugeot Türkiye Genel Müdürü Gülin Reyhanoğlu, "Yılın geride bıraktığımız bu periyodunda elde ettiğimiz 49 bin 40 adetlik toplam satışla, sene sonu için hedeflediğimiz rekor satış rakamına doğru emin adımlarla ilerliyoruz" dedi. Bu performansın Peugeot dünyasında, Türkiye'nin de konumunu pozitif etkilediğini ifade eden Gülin Reyhanoğlu, "Fransa'nın ardından dünyada en fazla Peugeot satılan ülke olmayı başardık. Bu başarıda tüm modellerimizin önemli bir rolü var. SUV modellerimizle ilk 7 aylık dönemde ulaştığımız 29 bin 813 adetlik SUV satışı ve yüzde 11,9 payla, Türkiye SUV pazarında liderliğimizi de sürdürüyoruz" diye konuştu.